Hlavní stránka Blog Vybíráme a nakupujeme autodíly 0w30 nebo 5w30? Průvodce značením motorových olejů

0w30 nebo 5w30? Průvodce značením motorových olejů, výběrem správné viskozity a typu - jak vybrat motorový olej do auta?

Mazací plány

V následujících odkazech jsou katalogy výrobce olejů s doporučením konkrétního motorového nebo převodového oleje přímo pro dané vozidlo.

Mazací plán Eurol
Mazací plán SHELL
Mazací plán Rowe
Mazací plán Castrol
Mazací plán Total
Mazací plán ELF
Mazací plán Mobil
Mazací plán Valvoline
Mazací plán Motul
 

V oblasti motorových olejů panuje mnoho předsudků, mýtů a polopravd, přičemž většina motoristů, ale i prodejců či automechaniků tápe v závalu zkratek a pojmů. O správnosti výběru oleje pak rozhoduje obal, cena nebo doporučení rádoby odborníka, a ne parametry a vhodnost oleje pro konkrétní automobil. Není ovšem divu, protože problematika motorových olejů je rozsáhlá a relativně složitá. 

Kompletní přehled nabídky olejů
 

Minerál - polosyntetika - plná syntetika

Každý moderní olej obsahuje větší či menší část minerální složky, rozlišení na minerální, polosyntetické nebo plně syntetické oleje nemá v dnešní době prakticky žádnou vypovídající hodnotu o kvalitě oleje. Jde víceméně jen o marketing. Přesto je to často paradoxně ten hlavní parametr, podle kterého prodejci primárně olej doporučují.
 

0w30 nebo 5w30? Příliš hustý nebo příliš řídký olej

Viskózní třídu je třeba volit podle podnebí a provozního režimu vozu. Když je olej hodně hustý, déle trvá, než se promažou všechny části motoru a zvyšuje se spotřeba, naopak při použití hodně řídkého oleje dochází k protrhávání olejového filmu a olej „špatně maže“. Proto se volí vhodný kompromis mezi zimním/letním provozem, resp. studenými starty a normální jízdou, jakým jsou výše zmíněné viskozity, tzn. 10w40, 5w40, 5w30. Oleje 10w40 i 5w40 mají teoreticky při provozní teplotě motoru stejnou viskozitu.
 

Přečtěte si také Jak poznat, že motorový olej není pančovaný?

 

Kdy měnit olej? Výměnný interval

Počet ujetých kilometrů mezi výměnami je výrobcem uváděn jako maximální, a to za optimálních provozních podmínek a u nového vozu. Interval je určován právě výrobcem motoru podle jeho parametrů, a nikoli výrobcem oleje. Tzn. nelze prodlužovat výměnu u motoru, který k tomu není zkonstruován, a to ani v případě použití long-life oleje. Mazací schopnosti oleje se mezi výměnami většinou neztrácí, nutnost výměny největší měrou ovlivňuje obsah nečistot, jako jsou saze, kovové částečky, palivo, vlhkost a v neposlední řadě oxidace. Proto je vhodné výměnné intervaly zkrátit právě s ohledem např. na častý provoz ve městě, časté starty či stáří motoru.

Zlatým pravidlem je, že je lepší častěji vyměnit levný olej než přejíždět super drahý.

Optimální výměnný interval u běžných motorů je kolem 12 tis. km, u moderních motorů koncipovaných pro prodlouženou výměnu s použitím LL oleje zhruba dvojnásobek.

Pokud se vám zdá, že většina olejů splňuje stejné normy, není na tom nic divného – v dnešní době si autoservis poradí se dvěma typy olejů pro všechny vozy bez jakýchkoli důsledků na životnost motoru, stačí jen správně vybrat. Troufám si říci, že polovina dodavatelů nabízí jen přebalený olej jiného výrobce, polovina výrobců prodává olej ze základu a aditiv jiného výrobce a při dalším dělení teprve dostaneme počet výrobců unikátního oleje.
 

Co se skrývá mezi řádky a co Vám nikdo neřekne

  • Všechny oleje jsou mezi sebou mísitelné, vlastnosti směsi jsou pak kompromisem mezi míchanými oleji. Míchání syntetického a polosyntetického oleje by tedy nemělo být na překážku.
  • Při standardní výměně oleje zbyde v motoru 5–10 % oleje starého.
  • V závislosti na teplotě a viskozitě použitého oleje se při studeném startu motor promaže za 1–20 sekund.
  • U lehkoběžných (palivo spořících) olejů, např. ACEA A1/B1, A5/B5, je hodnota HTHS (High-temperature, High-shear) viskozity nižší než u klasických olejů, tzn. jsou „řidší“, a tudíž nemusí být vhodné do motorů, které pro ně nejsou koncipovány, to platí i pro longlife oleje s viskozitou např. 0w30 či 5w30. 
  • Viskozitu oleje v provozu ovlivňují nečistoty, a proto u jetého oleje může být viskozita vyšší nebo naopak nižší, než je parametr nového oleje.

 

Řídit se podle ceny?

Závěrem bych rád uvedl, že tento článek není vědeckým dílem pro odborníky, nýbrž je určen pro laickou veřejnost a „odborníky“. Pointou pak je, že pro váš vůz, ať už je to cokoli, nemusí být nejlepší volbou nejlevnější, ale stejně tak ani nejdražší olej na trhu.

V zásadě platí, že pokud už je motor opotřebován nebo poškozen, ani nejdražší olej na světě jej nezachrání.

Všechny oleje prochází testováním a při dodržení provozních podmínek prakticky nemohou způsobit akutní závadu na motoru, a tak největším nepřítelem mazacího systému je právě člověk, který zanedbává pravidelné výměny (nejen olejů, ale i filtrů). Další problematikou je zvýšená spotřeba oleje u moderních vozů zčásti způsobená i „řidšími“ lehkoběžnými oleji, proto není vhodné ignorovat hlášení o nedostatku oleje na přístrojích.

 

Přečtěte si také:

Zkušenosti - jednotliví výrobci autodílů

Auto nestartuje – autobaterie nemusí být špatná, ale věnujte se jí jako první

Ředíte ostřikovací směs vodou z kohoutku? Ničíte si čelní sklo
 

Vysvětlivky k značení motorových olejů

Typ značení - Příklad - Popis motorového oleje

  • SAE - 5W40, 10w30, 5W-30 - Určení viskozity oleje při nízkých a vysokých provozních teplotách
  • ACEA - A1/B1, A3/B4 - Kvalitativní odlišení oleje podle typu motoru, paliva a DPF
  • specifikace automobilky - BMW Longlife-04, VW 507.00, MB 229.51 - Norma pro schválené oleje výrobcem auta

 

Viskózní třída SAE

Nejčastěji se používá viskózní standard SAE např. 10w40, 5w40, 5w30 apod.

  •   První číslo (5w, 10w) zjednodušeně určuje tekutost/čerpatelnost oleje při nízkých teplotách (–35 °C) – čím vyšší číslo, tím je olej při nízkých teplotách hustější.
  •   Druhá hodnota (w30, w40) určuje viskozitu při provozní teplotě (100 °C) – pokud je toto číslo vyšší, olej za provozních teplot tak dramaticky neřídne.

Proto například u sportovních vozů BMW M používáme olej s viskozitou 10w60, tzn. nevadí nám hustější olej při studeném startu v zimě, a přitom při vysokém teplotním zatížení sportovního motoru dramaticky neřídne, čímž se zabezpečí správné mazaní. To je ovšem extrém, který při běžném provozu nemá využití, a naopak zvyšuje spotřebu paliva při běžném provozu.
 

Kvalitativní specifikace ACEA

Kromě vlastní specifikace výrobce vozu má o kvalitě oleje velkou vypovídající hodnotu hlavně specifikace ACEA, např. A2/B2 nebo A3/B3 či A3/B4:

  •   A znamená benzínové (zážehové) motory,
  •   B naftové (vznětové) motory,
  •   C katalyzátory a částicové filtry.

U této normy tak docela neplatí, že čím vyšší číslo, tím obecně kvalitnější olej, je třeba respektovat požadavky výrobce vozu. Obecná charakteristika jednotlivých specifikací je následující:

  • A1/B1 – lehkoběžný olej pro nízkou spotřebu paliva
  • A2/B2 – středně výkonný olej, dnes již zastaralý
  • A3/B3 – vysoce výkonný olej s delšími výměnnými intervaly
  • A3/B4 – olej lepší pro použití v naftových motorech s přímým vstřikováním paliva
  • A5/B5 – lehkoběžný olej s vyšším výkonem (jakási kombinace A1/B1 a A3/B3, B3 výkonem), vhodné např. pro některé VW
  • C1 – olej vhodný pro DPF (filtr pevných částic) i třícestné katalyzátory benzínových i naftových motorů. Lehkoběžný, palivospořící olej s nejnižším obsahem SAPS (suftátový popel, fosfor, síra), proto nemusí být vhodný do starších motorů. Minimální HTHS viskozita 2,9 mPa.s.
  • C2 – vhodný pro DPF s podobnou charakteristikou jako C1, jen SAPS limity jsou o něco vyšší. Je vhodný pro výkonné diesely, které vyžadují nízkou viskozitu a nízké tření. Minimální HTHS viskozita 2,9 mPa.s.
  • C3 – oleje vhodné pro DPF filtry podobně jako C2. Minimální HTHS viskozita 3,5 mPa.s. Tyto oleje splňují specifikace BMW.
  • C4 – oleje vhodné pro DPF filtry s nízkým SAPS pro použití ve výkonných benzínových a naftových vozech. Minimální HTHS viskozita 3,5 mPa.s. 
 

BMW specifikace oleje

  • BMW Longlife-98 – Long-life motorový olej schválený BMW. Také plní ACEA A3/B3, API SJ/CD, EC SAE 5W-40. Většinou požadovaný ve vozech BMW s rokem výroby cca do 2002.
  • BMW Longlife-01 – Schválený jako plně syntetický long-life olej. Splňuje ACEA A3/B3 a API: SJ/CD EC-II. Většinou požadovaný do vozů s datem výroby po roce 2002. Může být použit i u vozů BMW, kde je doporučena norma BMW Longlife-98.
  • BMW Longlife-04 – Schválený jako plně syntetický long-life olej. Viskozity jsou SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30 a 5W-40. Většinou požadován u motorů vybavených DPF filtrem. Lze jej také použít u vozů, kde je doporučena norma BMW Longlife-98 nebo BMW Longlife-01.
 

VW specifikace oleje

  • VW 500.00/501.1 – specifikace pro oleje s viskozitou SAE 5W-X/10W-X. Tyto starší normy se vztahují přibližně na vozy vyrobené před rokem 2000.
  • VW 502.00 – následník předchozích norem určený pro vozy bez prodloužených intervalů.
  • VW 503.00 – pro long-life benzínové motory, také splňuje ACEA, SAE 0W-30 nebo 5W-30.
  • VW 503.01 – specifický olej pro výkonné modely Audi s prodlouženými výměnnými intervaly.
  • VW 504.00 – nahrazuje normu 503.00 a 503.01, je vhodný pro vozy splňující EURO 4.
  • VW 505.00 – olej vhodný pro standardní dieselové osobní vozy.
  • VW 505.01 – speciální olej pro turbodieselové motory se systémem PD, splňuje ACEA B4.
  • VW 506.00 – olej vhodný pro naftové motory s prodlouženými výměnnými intervaly až na 50 tis. km / 2 roky. Viskozita SAE 0W30.
  • VW 506.01 – oleje speciálně navržené pro naftové motory PD (pumpa–tryska) s intervaly výměny 30–50 tis. km.
  • VW 507.00 – oleje s nízkým obsahem SAPS (suftátový poplel, fosfor, síra) vhodné pro vozy s Euro 4 a prakticky všechny koncernové vozy od roku 2000 s prodlouženými intervaly výměny, včetně motorů s PD vstřikováním.
 

MB specifikace

  • MB 229.1 – pro benzínové a naftové motory minimálně s třídou ACEA A2/B2.
  • MB 229.3 – pro benzínové a naftové motory minimálně s kvalitou ACEA A3 / B3 / B4.
  • MB 229.31 – nízkoviskózní oleje s nízkým obsahem SAPS (suftátový poplel, fosfor, síra) pro benzínové i naftové motory.
  • MB 229.5 – lehkoběžné oleje pro některé osobní a dodávkové vozy se specifikací minimálně ACEA A3, B3 a B4.
  • MB 229.51 – long-life oleje s nízkým obsahem SAPS (suftátový poplel, fosfor, síra) pro naftové motory s DPF filtrem (pevných částic) a emisní normou Euro 4 a více.