Hlavní stránka Blog Opravujeme auto 5 rad, jak se starat o autobaterii, aby dlouho vydržela

5 rad, jak se starat o autobaterii, aby dlouho vydržela

22. 11. 2022
|
Kolem údržby autobaterií kolují na internetu i mezi lidmi mnohá doporučení, která v některých případech jsou nepřesná nebo mohou být pro zdraví autobaterie vyloženě škodlivá. Voton.cz autodíly přináší seriál článků o tom, jak se autobaterie starat, jak je nabíjet a co dělat, když přijdete k autu a nejde nastartovat.

V první řadě je ale třeba v pěti bodech zopakovat nejdůležitější pravidla pro péči o autobaterii.
 

1)    Základ péče o autobaterii – vždy mít plně nabito

Pro zdraví autobaterie platí jedno základní jednoduché pravidlo: startovací baterii je třeba udržovat plně nabitou. V ideálním případě opravdu plně, minimálně alespoň z nějakých 85–90 %. Pokles pod tuto hodnotu autobaterii škodí. 
 

2)    Autobaterie není baterka do telefonu

U lithiových baterií z telefonů a notebooků jsme zvyklí, že bychom měli udržovat akumulátory nabité někde uprostřed – nevybíjet je do plna, ale ani nenabíjet je do plna. Autobateriím takový postup ale škodí. Čím více je nabitá, tím pro její životnost lépe. 
 

3)    Pokles kapacity v důsledku chemické reakce

Klesne-li napětí startovací baterie k 10 V, je baterie považovaná za plně vybitou. Je to chemický článek – při takovémto vybití dochází k oxidaci uvnitř článku baterie. Oxidace zabraňuje další chemické reakci – vodivosti. Oxidace je bohužel nevratný proces - dochází k nevratnému poškození baterie, a tedy k poklesu její kapacity. To může nastat už po 24 hodinách, když je takto vybitá.  Nabitá, nabitá, nabitá.
 

4)    Samovybíjení při dlouhém skladování

Každá autobaterie se samovybíjí – i když leží 100% nabitá v ideálním prostředí, vydrží v dobré kondici řádově půl roku. Poté už začne klesat napětí k hodnotám, které mohou vést k její degradaci. Proto je třeba autobaterii správně skladovat a průběžně dobíjet do maxima.
 

5)    Provoz a teplota

Pro údržbu je třeba myslet na to, že když je skladovaná v přílišném teplu nebo zimě, klesá její kapacita rychleji. Stejně tak je třeba myslet na způsob provozu automobilu. Pokud startujete a vyrážíte jen na krátké trasy, v horším případě ještě navíc ve vedrech nebo mrazech (s puštěným výhřevem sedaček navíc), je třeba autobaterii jednou za čas dobít delší cestou (několikahodinovou jízdou), nebo připojit na nabíječku. 
 

Opakovat si: pořád plně nabito

Starat se o nabití autobaterie je pro její zdraví a životnost kriticky důležité. Občas se v prodejně setkáváme se snahou reklamovat startovací baterii, které kapacita poklesla. Výrobce ale uznává pokles jako závadu jen tehdy, pokud je mechanicky poškozená nebo vadná, nebo pokud se problém projeví v řádu pár týdnů od nákupu. Pokles kapacity po delší době, ať už vlivem nesprávné péče o ní, nebo přirozeným poklesem kapacity v důsledku spotřebovávání výrobku jeho používáním, není uznatelným důvodem pro reklamaci. 
Svým zákazníkům tedy doporučujeme starat se o svou startovací baterii v souladu se základní poučkou: vždycky nabito. 

Přehled autobaterií podle kapacity


Dále k přečtení ve Votonblogu

Ředíte ostřikovací směs vodou z kohoutku? Ničíte si čelní sklo

Jak otestovat, co vybíjí baterii v odstaveném autě

Rozdíl mezi letní a zimní směsí do ostřikovače - tenzidy, líh, metanol