Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Auto nestartuje – autobaterie nemusí být špatná, ale věnujte se jí jako první

Auto nestartuje – autobaterie nemusí být špatná, ale věnujte se jí jako první

21. 11. 2022
|
Voton.cz autodíly
|
Čas čtení: 6 minut
 
V mrazech nebo vedrech přijdete k autu, ale ono ani neškytne. Baterie je vybitá. 

Ne vždy to ale znamená, že je chyba v autobaterii. Dost možná je její vybití jen důsledek nevyhovujícího provozu auta nebo závady, která je jinde ve vozidle. Nestartující auto nutně nemusí znamenat potřebu výměny autobaterie. Nebo lépe řečeno – výměnou baterie za novou se závada nemusí odstranit a v blízké budoucnosti se problém se startováním může opakovat.

Co je tedy třeba zkontrolovat? 

1. krok: Nejdříve pozorujte, co auto po otočení klíčkem udělá.
2. krok: Nabijte autobaterii co nejdříve a do maxima. 
3. krok: Hledejte primární problém. 
 

Auto nic nedělá – prioritou je co nejdříve nabít autobaterii do maxima

Auto po otočení klíčkem neudělá vůbec nic – neslyšíte žádný zvuk (například čerpadlo), budíky zůstávají zhasnuté, nic nesvítí. Pokud není problém v připojení baterie - například v důsledku odpojení při údržbě auta nebo v důsledku špatně nasazených utažených svorek, pak je skutečně „mrtvá“, extrémně vybitá. 

V první řadě se snažte autobaterii co nejdříve nabít do maxima. Za prvé ji budete potřebovat k další diagnostice, kde k problémům dochází. A za druhé autobaterii setrvávání ve vybitém stavu výrazně škodí. 

Doba je kriticky podstatná pro její zdraví. Je možné, že zjistíte, že závada není v ní, ale jinde, a prodlevou s nabitím ji můžete nenávratně poškodit. 

Doporučujeme nabití přes nabíječku – start přes kabely a dobití jízdou raději proveďte jen v nouzovém případě. Riskujete, že primární závada není v autobaterii, ale třeba v alternátoru, a daleko stejně nedojedete. Pokud by byl alternátor vadný a baterii nedobíjel, urazili byste jen ten kousek, co by dovolila autobaterie z toho, co jste nouzově dobili kabelem (tedy nic moc). Automobil bez funkčního zdroje napětí nefunguje. 

Teprve po nabití je možné přistoupit k další diagnostice.
 

Kontrolky svítí, auto nestartuje – hledejte problém v elektrice

Není-li autobaterie úplně mrtvá, ale vybitá, při startování si můžete všimnout následujících projevů:
  • V první poloze otočení klíčku se rozsvítí budíky, můžete slyšet sepnout palivové čerpadlo. 
  • Při otočení do druhé polohy potemňuje podsvícení palubní desky a startér točí motorem jen velmi pomalu, nebo jen cvakne pastorek startéru, ale motorem startér neotáčí. 
Je evidentní, že baterie není zcela vybitá, ale nedokáže pokrýt potřebu startéru pro dostatečné roztočení motoru při zapalování. 

Projev vybité baterie ale stále ještě neznamená, že je špatná, jen silně vybitá. Stejně jako v předchozím případě je třeba ji neprodleně nabít do maxima. 
 

Sledujte kontrolku dobíjení – kdy zhasne?

Při startovací fázi se na palubce rozsvítí kontrolka dobíjení. To je v pořádku. Pro určení stavu dobíjení je potřeba sledovat, kdy zhasne, případně jestli se rozsvítila během jízdy.

Co signalizuje kontrolka dobíjení? 

Kontrolka dobíjení neříká nic o baterii nebo alternátoru. Rozsvítí se tehdy, když je v systému vozidla nízké napětí, bez ohledu na to, z jakého zdroje proud do systému přitéká. 

Při standardním provozu se napětí v systému vozidla pohybuje v rozmezí přibližně 13,5 - 14,5 V. V případě, že bychom naměřili menší napětí, znamená to chybu, při které vozidlo nepracuje ve standardním režimu. V tu chvíli se také rozsvěcuje kontrolka dobíjení, která nám tento pokles signalizuje. Ale ještě jednou je nutné zopakovat, že to neznamená, že alternátor nedobíjí. Kontrolka signalizuje, že je napětí nedosahuje potřebných hodnot. Nic víc, nic méně.
 

Při startu svítí standardně, pak ale musí zhasnout

Po otočení klíčem do první polohy a při startu se kontrolka rozsvítí zcela v souladu s tím, co vozidlo vykonává: do systému se dostává napětí jen ze startovací baterie, tedy maximálně nějakých 12,9 V. Alternátor v tuto chvíli ještě neběží, v systému není v součtu dosaženo standardního rozsahu napětí. Ale v tuto chvíli je to v pořádku. 

V momentě nastartování, když naběhne alternátor, by měla kontrolka při standardním provozu zhasnout. Zůstává-li svítit, nebo se rozsvítí během jízdy, znamená to, že někde mezi baterií a alternátorem máme problém. 
 

Po dobití baterie kontrolka nezhasla, nebo se rozsvítila za jízdy

Víte, že máte problém. K další diagnostice vezměte k ruce voltmetr a přeměřte hodnoty v systému při vypnutém a běžícím motoru (alternátoru). 
 

Po dobití baterie kontrolka zhasíná, auto startuje

Pokud šlo o jednorázový problém s vybitou baterií, který se bezprostředně neopakuje, a kontrolka dobíjení nesignalizuje problém, s velkou pravděpodobností může jít o některý z následujících případů:
 

1) Vozidlo bylo dlouho odstavené

I plně nabitá autobaterie podléhá chemickým procesům, které ji postupně samovybíjí. Pokud víte, že vozidlo bude delší dobu odstaveno, je dobré autobaterii přenést domů do příznivějších teplotních podmínek, a udržovat ji nabitou. 

V zimě to možná člověk udělá automaticky, ale vysoké teploty v létě jsou pro zdraví autobaterie stejně škodlivé. 
 

2) Ve vozidle je elektrické zařízení, které odebírá elektřinu v režimu stand-by

Postřehy z praxe ukazují, že je třeba překontrolovat dodělávané příslušenství, například alarmy, palubní kamery nebo třeba zapomenutá neodpojená nabíječka telefonu ze zásuvky zapalovače. Tato zařízení většinou i v režimu stand-by odebírají elektřinu ze systému auta (tedy z baterie). Byť může jít o malé odběry, nebylo s nimi při navrhování kapacity baterie pro dané vozidlo počítáno. 

Stejně jako je nezbytné u starších vozidel dbát na manuální vypnutí světel při odchodu od auta, měl by provozovatel vozidla mít na zřeteli, jak se doplňkové příslušenství v autě chová. Někdy to může vyřešit výměna autobaterie za výrobek s vyšší kapacitou (za podmínky, že se rozměrově vejde). 

V případě, že jste překontrolovali, že režim provozu příslušenství baterii nezatěžuje, může se jednat o závadu v elektrických obvodech vozidla – zkrat, prolínání vlhkosti apod. V takovém případě se patří vozidlo svěřit do odborných rukou. 
 

3) Startovací baterie začíná být na hraně životnosti

I v případě, že startovací baterii používáte správně a skladujete ji ve vhodných podmínkách, baterie se doslova spotřebovává. Postupný pokles její kapacity je součástí jejího životního cyklu. 
 

Jak dlouho vydrží akumulátor? 

Pokud víte, že autobaterii máte ve vozidlo již kolem pěti let, je čas na nákup nové. Právě období 4-6 let je standardně uváděná doba životnosti za ideálních podmínek. Konkrétní případ je vždy závislý na správné údržbě, typu baterie a režimu provozu. 

Pokud byl problém se startováním způsoben klesající kapacitou staré autobaterie, měly by problémy s provozem auta po instalaci nové ustat. 
 

4) Jezdíte krátké trasy v zimě

Obecně platí, že časté startování a provoz auta jen na krátkých tratích vede k tomu, že se autobaterie nestačí alternátorem dobíjet do potřebné výše. V zimě se však problém násobí. Nejenže mráz baterii nedělá dobře z podstaty věci, ovlivňuje i další okolnosti:
  • Přepínáme z denního svícení do plného na delší dobu.
  • Vyhříváme sedačky. 
  • Motorový olej je v mrazu tužší, je potřeba vyvinout větší úsilí startéru při rozpohybování soustavy.
 

Jak dlouho jet, aby se baterie dobila?

Pokud bychom alternátorem chtěli dobít baterii po startování přes kabely, museli bychom jezdit řádově 5 hodin v kuse, abychom ji dostali opět do kondice. Od toho se odvíjí i představa toho, jak dlouhou cestu bychom alespoň jednou za čas měli s vozem podniknout, aby se baterie po krátkých trasách opět dobila do plna. 20km cesta v zimě je málo.


Napsala: Michaela Votavová
Odborný garant: Ondřej Votava
 
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam