Hlavní stránka Blog Autobazary a autoservisy Jak reklamovat opravu u autoservisu?

Jak reklamovat opravu u autoservisu?

07. 06. 2022
|
Voton.cz autodíly
|

Když dává člověk auto do servisu, slibuje si od toho, že se mu po opravě vrátí v bezvadném stavu. Ne vždy tomu tak ale bohužel bývá, může totiž nastat situace, kdy zaměstnanci servisu neodvedou svou práci poctivě, nebo omylem během opravy poškodí některé jiné součástky vozu. V takovém případě pak zákazníkovi nezbývá nic jiného než provedenou opravu svého auta reklamovat. To může učinit kdykoliv v zákonem stanovené lhůtě 14 dní od dokončení opravy a převzetí automobilu. Provozovatel servisu by měl (pokud je zároveň i prodejcem, tak musí) poté tuto reklamaci přijmout a do 30 dnů zpracovat a vyřešit. 
 

Proces žádosti o reklamaci opravy v autoservisu by měl probíhat následovně: 

  1. Nalezněte všechny nedostatky opravy. 
  2. Vyplňte reklamační list - ten by měl mít servis na svých stránkách, případně lze použít univerzální vzor. 
  3. Dejte dohromady všechny podklady související s opravou, jež máte k dispozici - např. fakturu, diagnostiku vozu. 
  4. Vše odneste do servisu, kde si následně nechte potvrdit zahájení reklamačního procesu. 


Jak již logika káže, samotná reklamace pak může skončit buď uznáním, nebo zamítnutím. V prvním, pro zákazníka lepším případě, se následně obě zúčastněné strany mohou dohodnout třeba na znovuprovedení opravy, či vrácení peněz za servisní úkony. Pakliže ale byla reklamace zamítnuta, takové vyrovnání možné není. Z pohledu zákazníka se zajisté jedná o nemilou událost, nicméně častou praxí bývá, že si servis během reklamace nechává udělat odborný posudek nezávislou stranou, která má jistě pádné argumenty k zamítnutí reklamace. Pokud si jste však i přes to jisti tím, že servis během opravy zcela zásadně pochybil, můžete celý spor postoupit dále. 
 

Jak se řeší spory u reklamací opravy v autoservisu? 


V případě, že vám nebyla reklamace uznána, a vy tento fakt nechcete přijmout, je nejefektivnějším nástrojem, a krokem, jenž by měl následovat jako první, poslání předžalobní výzvy do servisu. Tu si buď můžete zpracovat sami dle některého z dostupných vzorů, či si ji nechat vypracovat právníkem. De facto se jedná o dopis, ve kterém se dožadujete sjednání nápravy za zpackaný servis, jinak budete nuceni řešit věc soudně. Toho se řada provozovatelů servisů, kteří reklamaci nevyřídili náležitě, zalekne a radši přistoupí ke sjednání nápravy. Ve většině případů však došlo k řádnému vyřízení reklamace, a servis tak nemá prakticky žádný důvod se předžalobní výzvy zaleknout. Její poslání tedy není vůbec zárukou toho, že se nakonec domůžete uznání své pravdy. 
 

Dále si můžete nechat zpracovat i znalecký posudek, který vám buď potvrdí vaše domněnky, nebo je vyvrátí. Pakliže znalecký posudek hovoří ve váš prospěch, můžete jej poté poslat servisu, a čekat na to, zdali se přeci jen jeho provozovatel neodhodlá k nápravě svých chyb. Pokud vám ani to nepomůže, můžete znalecký posudek následně použít u soudu, který je poslední instancí, kam se až spor o reklamaci opravy v autoservisu může dostat. Problémem soudního řešení sporu reklamace opravy v autoservisu je to, že se vyplatí pouze v případě rozsáhlých škod. Jinak by čas a soudní náklady mohly klidně i převýšit reklamovanou škodu. Je tedy nutné si vždy důkladně propočítat, jestli se vám vyplatí do sporu vůbec jít. 

 

Co všechno lze reklamovat? 

V tom, co je možné reklamovat na pokažené opravě vozu v autoservisu, neexistují žádná omezení. Ze zákona máte právo reklamovat cokoliv, u čeho máte podezření na snížení užitných vlastností. Avšak lze se setkat s typickými situacemi, které mohou během opravy nastat a jež bývají nejčastějšími podněty k zahájení reklamace
 

Jmenovitě se jedná o tyto tři situace: 
 

1) Výsledek opravy neodpovídá sjednaným podmínkám. 

Důvodem může být třeba to, že pracovník servisu pochybil. V takovémto případě má zákazník velkou šanci na to, že mu reklamace bude uznána, neboť je zde jasně patrné pochybení ze strany autoservisu. 
 

2) Během servisních oprav dojde k poškození jiných dílů, než byly opravovány

Na tuto skutečnost, pokud není oznámena přímo servisem - což naštěstí většinou bývá, by měl zákazník přijít ideálně, co možná nejdříve. Zpětně se totiž velice špatně prokazuje, byť úplně nemožné to také není. 
 

3) Autoservis vůbec neprovede slibovanou opravu, přičemž vám tvrdí, že provedena byla. 

Je známo několik případů, kdy se o něco podobného servisy pokusily. Provozovatelé těchto pochybných servisů spoléhají na to, že u spousty oprav nemá řidič, obzvláště ten méně znalý, šanci vůbec poznat, zdali byly provedeny, či nikoliv. 
 

Zajímá vás, jak má člověk postupovat v případě reklamace po servisní opravě, na níž si přinesl své vlastní autodíly? Pak vás odkážeme na náš článek publikovaný zde
 

Jak reklamacím předcházet? Nabídneme pohled zákazníka i servisu. 

Odpověď na otázku, jak může autoservis předcházet reklamacím je prostá - poskytovat kvalitní a poctivé služby. To znamená, že by pokaždé měl do opravovaných aut montovat výhradně kvalitní a ověřené náhradní díly a zároveň zaměstnávat pracovníky, kteří svému řemeslu rozumí. Též by autoservisu neměla chybět ani snaha se domluvit pokaždé, pokud mu zákazník oznámí problém s opravou jeho vozu. 
 

Dokonce i zákazník má tu možnost snížit riziko potřeby reklamace. Jak? V prvé řadě výběrem dobrého autoservisu. Pokud dá přednost ověřenému a autorizovanému servisu třeba před tím s ne zrovna dobrou minulostí. To samozřejmě neznamená, že nemůže naletět i tak, ale plošně se tím toto riziko bezpochyby snižuje. Dále zákazník může snížit riziko nutnosti reklamace i tím, že servisu oznámí potencionální skryté vady, které by mohly během opravy vybřednout. Ano, servis by na ně měl přijít sám, avšak jejich oznámením ušetříte čas a nervy s řešením případné reklamace vám i autoservisu. 

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je firma zabývající se prodejem autodílů v České republice. Obsah webu Voton.cz vychází ze znalostí a zkušeností firemního týmu - zkušenosti automechaniků, znalosti prodejců autodílů, zkušenosti zákazníků e-shopu a jazykové dovednosti market

Poznejte obchod s autodíly Voton.cz

Voton.cz je český e-shop s autodíly. Na těchto stránkách získáte potřebné znalosti pro správný výběr autodílů a pro péči o své vozy. Voton.cz poskytuje co nejvíce informací pro bezpečné nakupování a výběr správných autodílů, abyste mohli učinit ta nejlepší rozhodnutí pro vaše vozidlo.

E-shop lze použít také jako katalog náhradních dílů pro výběr podle vozu nebo podle VIN. Získejte přehled o širokém sortimentu levných náhradních dílů na auta všech značek - filtry, brzdy, motorové oleje, díly motoru, pružiny, tlumiče, karosářské díly, výfuky, čidla, řídicí jednotky, díly převodovek, spojky, řemeny, kladky, rozvody, alternátory, autobaterie a další.

Objednané náhradní díly na auta můžete vyzvednout v prodejně v Českých Budějovicích, na výdejních místech v Písku, Jindřichově Hradci, Táboře, Českém Krumlově, nebo si nechte doručit dopravcem kamkoliv v České republice.