Hlavní stránka Blog Recyklace, ekologie a úřady Jak se připravit na STK a co zkontrolovat, abyste nemuseli jet znovu?

Jak se připravit na STK a co zkontrolovat, abyste nemuseli jet znovu?

25. 10. 2022
|

Zkratku STK zná jistě každý řidič, jedná se o stanici technické kontroly. Tyto stanice se zaměřují na všechny druhy vozidel a motocyklů, které se pohybují na pozemních komunikacích, mají platné registrační značky a jsou evidovány v registru vozidel ČR. Technická kontrola vozidla je podmíněna zákonem, nejedná se o doživotní kontroly, musí být pravidelně obnovovány.

Jedná se o kontrolu, která zjišťuje, zda je vozidlo způsobilé k jízdě, zda je bezpečné a má všechny důležité náležitosti, které musí vozidlo podle zákona mít.
 

Jaké jsou druhy technické kontroly?

  • Pravidelná technická prohlídka - jedná se o běžnou technickou prohlídku, kterou musí absolvovat pravidelně každé vozidlo.
  • Opakovaná technická kontrola - tu absolvují pouze vozidla, která neprošla běžnou technickou kontrolou, neboť mělo vozidlo nějakou závadu.
  • Evidenční kontrola vozidla - provádí se prohlídka v případě, že vozidlo mění majitele. Kontroluje se stav vozidla, zda sedí s velkým technickým průkazem a má všechny identifikační čísla.
  • Technická prohlídka na žádost zákazníka - provádí se na přání zákazníka buď v plném nebo částečném rozsahu. Neprovádí se přitom zápis ani se nevyměňuje nálepka.
  • Technická prohlídka před registrací vozidla
  • Technická prohlídka ADR
  • Technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla
 

Jaké dokumenty k technické kontrole?

Na technickou prohlídku si musíte přivézt velký a malý technický průkaz. Pokud máte na vozidle udělané nějaké úpravy, musí být uvedeny ve velkém technickém průkazu, a musíte také předložit doklad o homologaci daného doplňku.

Technická kontrola se provádí po měření emisí, v některých stanicích je možné provést oboje, pokud jste však na měření emisí byli někde jinde, musíte předložit také protokol o měření emisí. Jedná-li se o opakovanou kontrolu, nezapomeňte také na doklad o již absolvované technické prohlídce.
 

Kdy musím na technickou kontrolu a jak se připravit?

K pravidelné technické prohlídce se musí dostavit každé vozidlo pravidelně jednou za 2 roky. Výjimku mají pouze vozidla, která jsou zcela nová, neboť se jich první technická kontrola týká až za 4 roky od uvedení do provozu. Na registrační značce vozidla je uveden měsíc a rok, kdy technická kontrola končí. Do velkého technického průkazu je zapisován přesný den, který je nutné dodržet, počínaje tímto dnem technická kontrola zaniká, neplatí tak, že je automaticky prodloužena do konce měsíce. Pokud má vozidlo již prošlou technickou kontrolu, nesmí na pozemní komunikace. Jestliže vás zastaví policejní hlídka, můžete na místě získat pokutu až do výše 2.000,- českých, pokud s vozidlem, které nemá platnou technickou kontrolu, ohrozíte ostatní řidiče, můžete dostat pokutu až do výše 10.000,- českých, 5 trestných bodů nebo přijít o řidičský průkaz úplně až na dobu 12 měsíců.

Na technickou kontrolu byste měli vozidlo připravit, pokud pojedete jen tzv. "zkusit štěstí", zda vozidlo projde, může vás to stát zbytečně peníze navíc za opakovanou kontrolu. Kromě běžné kontroly vozidla, kterou zvládne každý - světla, blinkr, stěrače, kontrola pneumatik, byste se u starších vozidel měli také zaměřit na brzdové destičky, filtr pevných částic a doplnění všech potřebných kapalin. Před technickou kontrolou také nezapomeňte z kol sundat poklice, pokud je máte. Nezapomeňte ani na povinnou výbavu vozidla.
 

Co je na STK kontrolováno?

Všechny náležitosti, které jsou na STK kontrolovány, musí sedět s doklady, proto je nutný velký technický průkaz. Samotná technická kontrola je rozdělena v jedné garáži na tři části.

První část:

  • Vzhled vozidla - po vjezdu do garáže je kontrolován vzhled vozidla, zda odpovídá barva a jestli není vozidlo nějak poškozené - bourané. Součástí toho je také koroze a různé hrany a kryty, které nejsou na první pohled v pořádku.
  • Skla - homologace, technický stav a případné zatmavení.
  • Identifikace vozidla - VIN kód je něco jako rodné číslo každého z nás, je originální a nemá ho nikdo stejné. Každé vozidlo má vlastní kód a to několikrát napsaný na různých částech vozidla. Dále se také kontroluje registrační značka.
  • Podvozek - technický stav, homologace, tlumiče a pneumatiky.
  • Motor - výkon, hlučnost, kapaliny a homologace.

Druhá část:

  • Brzdy - vozidlo najede na pásy a kontroluje se stav brzd, jak rychle reagují, opotřebovanost a celkově vedení.
  • Řízení - nejdůležitější částí je také samotné řízení, musí odpovídat nejen technický stav a vůle, ale také geometrie.

Třetí část:

  • Světla - homologace, správný počet a funkčnost a blinkry.
  • Stěrače, klakson a stav tachometru.
  • Bezpečnost vozidla - bezpečnostní pásy a airbagy.

 

Jaké jsou částky za STK?

Přesný ceník pro všechny STK není stanoven, můžete se tak setkat s rozdílnou cenou v jednotlivých krajích. Pokud máte již vybranou stanici, kam se dostavíte na technickou kontrolu, jistě na jejich webových stránkách nebo po telefonní domluvě zjistíte, jak velkou částku si vzít s sebou. Rovnou se také ujistěte, zda na daném místě můžete platit platební kartou.

Za měření emisí jsou rozdílné ceny u Benzinu a Dieselu, za naftové motory zaplatíte více. Ceny se většinou pohybují do 1.000,- českých. Při technické prohlídce se přihlíží na druh vozidla - osobní, nákladní, apod.. Pokud budete absolvovat opakovanou technickou kontrolu a dostavíte se do 30 dnů, nebudete muset technickou kontrolu absolvovat celou, nebudete muset platit plnou částku na kontrolu.
 

Vozidlo STK neprošlo?

Při technické kontrole je také možnost, že vozidlo nebude uzpůsobeno pro jízdu, čímž automaticky neprojde technickou kontrolou. V tomto případě mohou nastat dvě situace:

  • Závada lze odstranit - jedná se o závady, které jsou na vozidle opravitelné. V takovém případě získává vozidlo tzv. dočasnou technickou kontrolu, která je vystavena na dobu 30 dnů. V takovém případě můžete s vozidlem odjet po vlastní ose, a po odstranění závady se dostavit na opakovanou technickou kontrolu. Je-li vozidlo ve špatném stavu a víte, že by nemuselo projít, je lepší zvažovat variantu výměny vozidla, abyste nemuseli utrácet za technickou kontrolu.
  • Závada nelze odstranit - v takovém případě je vozidlo nezpůsobilé pro jízdu, nedostanete ani dočasnou technickou kontrolu a s vozidlem nesmíte odjet po vlastní ose, musí být odtaženo.

Mezi nejčastější závady patří:

  • Nefunkční světlomety
  • Nefunkční osvětlení registrační značky
  • Filtr pevných částic
  • Nepovolené úpravy vozidla - zatmavení skel nebo nepovolená velikost pneumatik
  • Špatné pneumatiky - ojeté nebo nepřezuté na zimu
  • Únik provozních kapalin

Na některé chyby můžete být pouze upozorněni a pracovníci zavřou oči, abyste technickou kontrolou prošli, chyby budou zapsány do protokolu jako mírné:

  • Nefunkční stěrač
  • Poškození registrační značky
 

Jak si vybrat stanici technické kontroly?

Stránky Ministerstva dopravy ČR nabízí k dispozici kompletní seznam všech stanic technické kontroly, zde si můžete vybrat, kam se na technickou kontrolu vydáte. Není nutné ji absolvovat v místě, kde je vozidlo registrováno, můžete zkrátka přejet celou republiku, pokud vám to tak bude vyhovovat. Samotná technická kontrola se provádí všude stejně.

Na STK nemusí s vozem dorazit jeho majitel, můžete tak vozidlo přenechat někomu, kdo má již zkušenosti nebo přímo mechanikovi, který vozidlo nejprve překontroluje. Výhodou u mechaniků také bývá, že stejně jako autorizované servisy mají na technické většinou přednost, vyhnete se tak zbytečnému čekání. Technická prohlídka vozidla včetně měření emisí a vystavování papírů trvá přibližně 60 minut, pokud jste objednáni, dostavte se vždy však, může se stát, že později nebudete přijati.