Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Jak se starat o automatickou převodovku?

Jak se starat o automatickou převodovku?

25. 10. 2022
|
Voton.cz autodíly
|

Při výběru vozidla hraje v dnešní době roli mnoho faktorů, každý řidič má jiné představy, takže se na trhu vytváří nabídka, která by dostatečně uspokojila poptávku. Vybrat si tak můžete nejen ze starších a novějších modelů, vybrat si podle značky vozidla, barvy nebo si také můžete vybrat, zda dáváte přednost manuální nebo automatické převodovce.

Každý začíná na vozidle, které má manuální převodovku, musí se tak naučit poslouchat motor vozidla, aby přesně poznal, kdy má řadit, nebo si neustále hlídat otáčky. Toto není u automatické převodovky potřeba, neboť vozidlo sice řadí na stejném principu, ale automaticky samo. Často se tak stává, že řidič volí raději manuál, protože jízda v automatu mu přijde nudná, neboť řazení je vlastně činnost, kterou musíte dělat neustále.
 

Jak vypadá automatická převodovka?

Automatických převodovek je více, není tak přesně specifické, jak převodovka vizuálně vypadá. V základě má však 4 základní funkce:

  • P - poloha parkování, na kterou musíte zařadit vždy, když budete chtít zastavit.
  • R - druhý stupeň převodovky je R, který vám umožní s vozidlem couvat.
  • N - naleznete také polohu neutrál. V zásadě má stejnou funkci jako u manuální převodovky, ovšem zde není tak nutná.
  • D - nejzákladnější polohou pro jízdu vpřed je poloha D. Pokud si chcete jízdu zpestřit, můžete také využít možnost přepnutí na manuální řazení, kde se nepohybujete jako u běžného vozu mezi jednotlivými čísly na řadící páce, ale pouze manipulujete pohybem nahoru na vyšší rychlost a dolů na snížení převodového stupně.
  • S - nadstandardní polohou bývá také sportovní režim, který naleznete jen v některých vozidlech. Kromě rychlejší jízdy také napomáhá jízdě v zimě.

Příjemnou součástí pro některé řidiče je také funkce, které napodobuje spojku - ovládá se řazením nahoru a dolu v příslušném rozsahu. Na obrázku výše by šlo o přeřazení do pravého sloupce a pohyb mezi plusem a mínusem ve chvíli, kdy potřebujete přeřadit na jinou polohu.
 

Čemu se při řízení s automatickou převodovkou vyhnout?

Nejedná se pouze o chyby, které můžete dělat při řazení, ale také se jedná o chyby, které můžete způsobit při samotném řízení. Nohy každého řidiče jsou zvyklé, že musí ovládat 3 pedály, zatímco vozidla s automatickou převodovkou mají pouze dva. Pedálům se musíte přizpůsobit, zatímco jedna noha neustále pracuje, druhá celou dobu odpočívá, nesnažte se zapojit obě nohy, jednak si můžete pedály následně splést, ale také nemáte dostatečnou citlivost, abyste nohou ovládali jiný pedál.
 

Jaké jsou nejčastější chyby při řazení?

Aby automatická převodovka správně fungovala, potřebujete také pravidelnou péči, ale především správné zacházení.

  • Řazení - z manuální převodovky je dost lidí navyknutých, že musí neustále někde přeřazovat, především pokud stojí dlouho na semaforech a začne je bolet noha, musí vyřadit, aby mohli pedálovou brzdu pustit. Stejně tak si hodně lidí myslí, že když přejedou horizont a čeká je kopec dolů, mohou vyřadit na neutrál, aby nemělo vozidlo spotřebu. U automatické převodovky je vhodnější mít nějakou spotřebu paliva, než vyměňovat celou převodovku, není totiž vhodné, abyste často přeřazovali z jedné polohy do druhé. Pro správné fungování automatické převodovky je skvělé zařadit a vyrazit. Používat budete více nohy než ruce, sešlápnutím pedálové brzdy zastavíte a sešlápnutím plynu se opět rozjedete bez nutnosti řazení.
  • R - D - jestliže nechcete zadřít zuby v převodovce, nechvátejte, pokud nestíháte, příště vyjeďte dříve. Pokud budete přeřazovat z polohy D na R nebo obráceně dříve, než vozidlo zcela zastaví kola, můžete zuby zadřít do sebe a připravit si rovnou velkou sumu na opravu převodovky, výměna potřebných částí je totiž až úplně pod převodovkou, což znamená kompletní rozebrání - tedy dost draze zaplacený čas mechanika.
  • P není ruční brzda - poloha P má sice zarážku, která udrží vozidlo zaparkované, pokud stojí na rovné ploše. V opačném případě je nutností, abyste při parkování do kopce, i mírného kopce, použili ruční brzdu, která vozidlo zcela zajistí. U novějších vozidel se již nepoužívají ruční brzdy pákové, ale vozidlo zajistíte pomocí čudlíku, funkce však zůstává stále stejná.
  • Sportovní režim - i zde platí, že pokud budete měnit polohu na sportovní režim, musíte při řízení dodržovat jistá pravidla. Sportovní režim vám sice usnadní, aby vozidlo jelo rychleji, což je vhodné třeba při nutném a zároveň rychlém předjetí vozidla, musíte však reagovat dříve, než tuto činnost potřebujete provést. Před přeřazením na sportovní režim byste měli vozidlo zpomalit pomocí sešlápnutí brzdy, poté přeřadit na sportovní režim a vyrazit, auto posléze začne okamžitě reagovat na váš požadavek.
  • Výměna oleje - zatímco většina problémů souvisí se špatným přeřazováním, musíte také v převodovce časem vyměnit olej, aby mohla správně fungovat. Olej se doporučuje vyměnit po každých 60 000 km, což je průměr všech druhů automatických převodovek. Výjimku tvoří vozidla, která jsou zcela nová, u takových se můžete k první výměně oleje dostavit až po 80 000 km. Při nákupu ojetého vozidla je důležité, abyste se při prvním servisu zaměřili i na tento bod.
  • Odtah vozidla - banální věc, která je u automatické převodovky skoro nemožná. Pro odtah vozidla je nutné, aby byla převodovka v poloze neutrálu, což je u novějších modelů nemožné, pokud nejde vozidlo nastartovat, neboť řazení je závislé na zapnutém motoru. Zároveň také běžící motor zajišťuje, že jde do převodovky neustále olej, který zajišťuje její promazání. Pokud tedy potřebujete vozidlo odtáhnout, volejte rovnou odtahovou službu. Šikovný mechanik zvládne odpojit převodovku od motoru.
  • Vozidlo nestojí a vy řadíte P - zde se jedná především o starší modely vozidel, které tuto možnost umožní, nikdy však nezkoušejte, zda to vaše vozidlo dovolí nebo ne! Zatímco je vozidlo v pohybu, neustále se točí, což neumožňuje západce na poloze parking zapadnout přesně tam, kde má být, dojde ke zničení, čímž se poloha parkingu stává zcela zbytečnou, přestává plnit funkci a vozidlo již nemusí udržet na místě ani na rovině.
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je firma zabývající se prodejem autodílů v České republice. Obsah webu Voton.cz vychází ze znalostí a zkušeností firemního týmu - zkušenosti automechaniků, znalosti prodejců autodílů, zkušenosti zákazníků e-shopu a jazykové dovednosti market

Poznejte obchod s autodíly Voton.cz

Voton.cz je český e-shop s autodíly. Na těchto stránkách získáte potřebné znalosti pro správný výběr autodílů a pro péči o své vozy. Voton.cz poskytuje co nejvíce informací pro bezpečné nakupování a výběr správných autodílů, abyste mohli učinit ta nejlepší rozhodnutí pro vaše vozidlo.

E-shop lze použít také jako katalog náhradních dílů pro výběr podle vozu nebo podle VIN. Získejte přehled o širokém sortimentu levných náhradních dílů na auta všech značek - filtry, brzdy, motorové oleje, díly motoru, pružiny, tlumiče, karosářské díly, výfuky, čidla, řídicí jednotky, díly převodovek, spojky, řemeny, kladky, rozvody, alternátory, autobaterie a další.

Objednané náhradní díly na auta můžete vyzvednout v prodejně v Českých Budějovicích, na výdejních místech v Písku, Jindřichově Hradci, Táboře, Českém Krumlově, nebo si nechte doručit dopravcem kamkoliv v České republice.