Hlavní stránka Blog Autobazary a autoservisy Jaký je nejlepší motor od BMW?

Jaký je nejlepší motor od BMW?

01. 12. 2022
|
Voton.cz autodíly
|

S vozy BMW je radost jezdit v mnoha ohledech. To, že inženýři BMW umí vytvářet efektivní jednotky, je známo již dlouho.
 

Jakmile jednou zažijete potěšení z jízdy s BMW, zejména s výkonným motorem, jen málokdy si vyberete vůz jiné značky. Tyto vozy svádějí různými způsoby: pohodlným a dobře vybaveným interiérem, precizním řízením (chytrý podvozek, transparentní řízení), klasickým pohonem a především výkonnými motory s vynikajícím zvukem.

 

Pokud BMW, pak motor R6

Poznávacím znamením značky jsou řadové šestiválcové agregáty, které již léta svádějí těžko napodobitelnou skupinu dobrou dynamikou. Nejoblíbenější jsou motory o objemu 2,5 až 3,0 litru. Proč? Protože dokonale odpovídají charakteru značky a jsou ideální pro nejprodávanější modely, tj. řady 3 a 5 nebo SUV X3 a X5.
 

To platí pro benzinové i naftové motory. Které z nich jsou obzvláště pozoruhodné? Ze zážehových motorů starších modelů BMW doporučujeme řadu M52 o objemu 2,8 litru. Je to legendární motor, který se nyní stává ikonou. Ano, má několik nevýhod, ale obecně je považována za úspěšnou a doporučovanou.
 

Jednotky 2.5 a 3.0 doporučujeme s čistým svědomím, pokud nemají abstraktně vysoký počet najetých kilometrů a jsou pravidelně servisovány. Bohužel určitým omezením je, že se jim dařilo na začátku až v polovině minulého desetiletí. Z benzinových čtyřválců však vyzdvihujeme motory N42 a N46.

 

Provoz vozů BMW není levný, ale pokud si vyberete dobrý motor, jsou provozní náklady přiměřené.
 

Co se týče dieselů, třílitrová verze M57 je zdaleka nejlepší volbou. Jsou to opravdu velmi spolehlivé motory, jejichž opravy nejsou příliš nákladné (zejména z prvních let výroby).
 

Verze N57 mají nižší spotřebu paliva, ale jsou o něco méně spolehlivější. Dvoulitrový diesel je však podle tvrzení nejhorší, zejména řada N47 z prvních let výroby.

 

Motor 2.0 (N46)

Rodina motorů N46 má několik nevýhod, které by však neměly zastínit její mnohé přednosti. Je to úspěšný motor, zejména ve verzi 2.0. Motory N46 (1.8 a 2.0) jsou odvozeny z řady motorů N42 a první motor této řady měl premiéru v roce 2003. Jednalo se o dvoulitrový motor s výkonem 143 koní, který byl umístěn pod kapotou BMW E46. Postupem času se motory N46 staly hlavním pohonem mnoha modelů BMW, včetně řad 1 (E81/82/87/88) a 3 (E46 a E90), stejně jako X1, X3 a Z4.
 

Kromě toho byly jednotky N46 k dispozici v několika výkonových variantách od 115 k (1.8) po 129, 143 a 150 k (2.0), jakož i ve špičkové verzi o výkonu 170 k (rovněž 2.0). Je důležité poznamenat, že tento motor hodnotíme velmi dobře. Mezi přednosti patří: vysoká kultura výkonu (samozřejmě pro "R4"), dobrý výkon a poměrně nízká spotřeba paliva ve srovnání s předchozím vývojem. Pokud jde o typické problémy, jedním z nejzávažnějších je poškození rozvodového řemene. Prokluzování řetězu naštěstí nezpůsobuje vážné poškození motoru.
 

Náhradní díly BMW X3 (E83) 2.0 i N46
Náhradní díly BMW 3 Touring (E91) 320 i N46


Motor 2.8 (M52)

Motor 2.8 M52 je již kultovní jednotkou. Ano, tento motor má několik citlivých míst, ale to nic nemění na tom, že si ho velmi vážíme! Nástupci řady M50 a předchůdci řady M54, benzinové motory M52, jsou i dnes zajímavé v modelech BMW z 90. let. To platí zejména pro variantu 2.8 / 193 k, která dokonale kombinuje vynikající dynamiku s rozumnými provozními náklady.
 

Ano, dnes je těžké požadovat od deset let starého BMW s motorem 2.8 pod kapotou výkon bez nehod, ale pokud najdete zachovalý exemplář s nízkým počtem najetých kilometrů, například řadu 3 (E36 nebo E46) nebo řadu 5 (E39), neváhejte, protože taková příležitost se už nemusí opakovat. Pro svou dobrou účinnost a krásný zvuk si verzi M52 řady 2.8 (existují také 2.0/150 a 2.5/170 k) nejčastěji vybírali lidé, kteří rádi tlačí na pedál až na hranici možností a využívají maximální kapacitu jednotky.
 

Výsledek? Mnoho vozů je unavených a bohužel motor 2.8 nemá rád hrubé zacházení, což vede ke zvýšené spotřebě oleje i poškození hlavy (často se porouchá).
 

Náhradní díly BMW 3 Touring (E36) 328 i M52
Náhradní díly BMW 5 Touring (E39) 328 i M52
 

Motory 2.5 a 3.0 (M54)

Benzínové motory M54 patří k nejlepším motorům BMW R6 posledních let. Je důležité, že se nacházejí pod kapotou mnoha modelů, takže je z čeho vybírat! Motory M54 jsou řadou šestiválcových zážehových motorů, které se objevily v roce 2000 ve třech verzích: 2.2, 2.5 a 3.0. Tyto jednotky mají proměnné časování sacích i výfukových ventilů a velmi dobrý výkon. Uživatelé si pochvalují nejen příjemný sametový zvuk a dobrou spotřebu paliva motorů (zejména verzí 2.5 a 3.0), ale také jejich spolehlivost.
 

Závažné závady jsou vzácné a nejčastěji jsou důsledkem velmi vysokého počtu najetých kilometrů a chyb, jakož i zanedbané údržby. Jediným opakujícím se problémem je nadměrná ztráta oleje. Někdy je to způsobeno spalováním oleje v motoru, jindy zvláštní konstrukcí odlučovače oleje.
 

Náhradní díly BMW 5 Touring (E39) 525 i M54
Náhradní díly BMW 5 Touring (E39) 530 i M54
Náhradní díly BMW 3 Touring (E46) 330 i M54
 

Motor 3.0 (M57)

Nejlepší diesel BMW a jeden z nejlepších dieselů posledních let. Nástupce, model N57, už takovou chválu nedostává. Dobrá dynamika, příjemný zvuk (R6!) A vysoká životnost - třílitrový diesel BMW řady M57 si zaslouží vaši pozornost! Tento motor měl premiéru v roce 1998 a čtyři roky po sobě získal titul motoru roku ve třídě 2,5-3,0 litru. Šlo o šestiválcový motor s 24ventilovou hlavou válců, vstřikováním Common Rail, recirkulací výfukových plynů a turbodmychadlem s proměnnou geometrií. V roce 2002 byla představena nová varianta tohoto motoru, M57N.
 

Kromě vstřikování nové generace došlo také ke změnám v systému časování. Po další revizi dostal motor mimo jiné turbodmychadlo s elektrickým ventilátorem a označení "M57N2". A co je nejdůležitější, celkovou životnost jednotky hodnotíme velmi vysoko (nesrovnatelně vyšší než u jejích nástupců - N57). Většina problémů je způsobena opotřebením - mnoho starších vozů s motory M57 má již najeto více než 500 000 km.
 

 

Kupující BMW se často řídí emocemi. Při pohledu do objektivu motoru je však třeba dbát zvýšené opatrnosti. Za posledních 20 let se pod kapotou bavorských vozů vystřídalo mnoho dobrých i špatných motorů.
 

Doporučujeme hledat vozy z období před rokem 2007 a zaměřit se na benzinové řady motorů M52 a M54, zatímco verze 3.0 M57 stojí za pozornost mezi turbodiesely.

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam