Kde nakupovat autodíly?

27. 01. 2023
|
Voton.cz autodíly
|
Existuje 6 základních typů prodejen, ve kterých nakupovat autodíly. Tyto možnosti dále specifikuje preference nákupu v on-line obchodech nebo kamenných prodejnách. V tomto článku popíšeme, jaké jsou klady a zápory jednotlivých možností, a porovnáme je mezi sebou. Tento text vám dá návod, jak učinit informované rozhodnutí pro nákup náhradních dílů na Vaše vozidlo.

Autodíly lze v České republice zakoupit z různých zdrojů. Při výběru obchodníka, u kterého náhradní díly nakoupíte, je třeba vzít v úvahu tyto okolnosti:
  1. Jaký typ obchodníka zvolíte – půjde o nákup v autorizovaném servisu, v nadnárodním řetězci, v nezávislé prodejně, v supermarketu, na autovrakovišti nebo v bazaru?
  2. Preferujete on-line obchod, nebo kamennou prodejnou?
  3. Hledáte velkoobchodní (B2B) nebo maloobchodní (B2C) prodej?
  4. Jakého prodejce preferujete – orientujete se podle ceny, kvality služeb, recenzí, zvyklostí?
 

Typy obchodníků s autodíly v České republice

 

1. Autorizovaný servis jako prodejce autodílů

Autorizovaný servis v oblasti automobilů je provoz, kde se provádí opravy a údržba vozidel konkrétní značky, např. Škoda, BMW, Volkswagen. Takový servis je vázán na tuto konkrétní značku automobilů. Při autoopravách je servis vázaný používáním autorizovaných náhradních dílů (označovaných jako OE nebo originální díly) a doporučených postupů přímo automobilkou. Prodej autodílů je v autorizovaném servisu doplňkovou službou pro majitele automobilů dané značky. Typickým zástupcem je například Autosalon KlokočkaAuto MERCIAVerold Benešov, AutoOpat a mnoho jiných.

Autorizovaný servis prodává výhradně OE díly a příslušenství dané značky automobilu. Autorizáky drží skladem předepsaný sortiment od automobilky, který ne vždy koresponduje s tím, co potřebují zákazníci. Ve většině případů tak prodej probíhá formou objednávky. Doba dodání se liší podle automobilky, většinou jde o 1-3 pracovní dny podle konkrétního objednaného zboží. Některé díly totiž jsou na skladě v blízkých meziskladech automobilek, některé putují i z jiného kontinentu. 
 

2. Nadnárodní řetězce prodávající autodíly


V České republice působí tři hlavní nadnárodní řetězce prodávající autodíly: americký LKQ, švýcarský SAG a polský Inter Cars. 

Americká nadnárodní korporace LKQ se fúzí v roce 2019 stala majitelem zavedených firem ELIT CZ, spol. s r.o. (ELIT) a Auto Kelly a.s. (Auto Kelly) a ovládla tak většinu českého trhu s náhradními díly. Součástí této fúze byla také akvizice firmy Stahlgruber, která byla na českém trhu omezena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. LKQ si tedy ponechala německé části firmy Stahlgruber. Českou odnož firmy - STAHLGRUBER CZ s.r.o. (STAHLGRUBER) a firmu APM Automotive s.r.o. (APM) získal v roce 2020 od LKQ do svého vlastnictví švýcarský holding Swiss Automotive Group (SAG). Pro úplnost je třeba dodat, že rakouskou, chorvatskou, německou, italskou i slovinskou odnož si společnost LKQ ponechala. To může vést je zmatení toho, komu Stahlgruber nyní vlastně patří.

Z bývalých konkurentů a rivalů se tedy staly partneři. Auto Kelly a Elit sdílejí obchodní politiku LKQ, Stahlgruber CZ a APM Automotive se sešli v SAG. 

Nadnárodní řetězce prodávající náhradní díly prodávají velkou šíři sortimentu. Pro některé značky umí dodat také OE díly. Síla velké korporace je znát zejména na skladových zásobách, nicméně vzhledem k rozsáhlosti oblasti působené jsou díly v meziskladech. Doba dodání tak je většinou 0-1 pracovní den. Spolu s korporátem si zmíněné firmy s sebou nesou i problémy takto velkých společností – společnou cenovou politiku, rigidnost v přizpůsobování se trhu, vyšší ceny pokrývající management a korporátní styl řízení. 

Specifickou oblastí pro nadnárodní řetězce je pak prodej a propagace vlastních privátních značek (například Elit – XT, Auto Kelly – Starline, SAG – QWP a CarFit). Odlišná je i politika toho, jak vznikají ceny autodílů pro koncového zákazníka.
 

3. Nezávislé prodejny autodílů


Nezávislé prodejny autodílů jsou malé až středně velké firmy na českém trhu, jejichž hlavní podnikatelskou náplní je obchodovat s náhradními díly na automobily. Nespadají pod žádnou nadnárodní společnost, nejsou součástí řetězce, ale fungují samostatně pod svým jménem. 

Šíře sortimentu je plně závislá na vyjednávání nezávislé prodejny s dodavateli a výrobci autodílů. Může se tak obchod od obchodu výrazně lišit. Obecně ale platí, že u většiny středně velkých obchodníků a části malých obchodníků s náhradními díly seženete totéž, co u nadnárodních korporací, ne-li více. Nezávislé prodejny nejsou vázány společnou politikou dceřiných firem koncernu a jsou mnohem flexibilnější v možnosti sortiment přizpůsobit potřebám zákazníků. 

Příkladem takových nezávislých prodejen je Voton.cz autodíly, IMdily, Autodíly Ruby, CarsShop, AP autodíly, Motone, Raglu, Dufy a mnoho dalších. Celkový počet takových prodejen v České republice je vysoký. Představu si lze udělat ve zbožových vyhledavačích – například podle Heureky je v auto-moto kategorii 3632 obchodů (ale spadají tam i prodejci pneumatik, specializované obchody pro motorové oleje nebo autopříslušenství), portál Firmy.cz eviduje v sekci Prodej náhradních dílů a autodoplňků v celé ČR celkem 2572 společností.

Rozpětí velikosti prodejen autodílů je široké – škálovat je lze podle obratu, počtu zaměstnanců, velikosti skladu a prodejny apod.
 

3.1 Nezávislé prodejny autodílů podle typu

Prodej autodílů v nezávislých prodejnách může mít jakoukoliv podobu na pomyslné škále mezi kamenným obchodem (tzn. prodej autodílů přes pult) a mezi internetovým obchodem (tzn. prodej autodílů přes e-shop). Rozdílů mezi kamenným obchodem a e-shopem s autodíly je více, v současné praxi jsou nezávislé prodejny blíže k prostředku této škály. Krajní varianta kamenného obchodu reprezentuje starý způsob prodeje autodílů z doby, kdy prodej přes internet ještě nefungoval. Krajní varianta internetového obchodu pak reprezentuje provoz e-shopu bez reálné provozovny, kdy prodej probíhá formou odesílání zboží přímo ze skladu, s minimálním osobním kontaktem se zákazníkem. 

Nákup autodílů v kamenné prodejně umožňuje prohlédnout si zboží před nákupem, osobně s prodejcem řešit nesrovnalosti nebo dotazy, ale je třeba vystát frontu a vyhradit si na cestu do obchodu dostatek času. Nákup autodílů v e-shopu poskytuje zákazníkovi pohodlný výběr a možnost nákup si v klidu promyslet. Zboží si vyzvedne na výdejním místě nebo si nechá zaslat přepravcem na konkrétní adresu. V případě nespokojenosti s nákupem má zákazník možnost využít vrácení zakoupených produktů odesláním zpět k prodejci. 

Povaha prodeje autodílů vede tak většinu obchodníků k tomu, že kombinují výhody prodeje přes pult a výhody prodeje přes e-shop. Mezi sebou se pak obchodníci liší tím, na kterou stranu škály dávají větší důraz. 

Bude-li typ prodejny s autodíly horizontální škálou, pak k celkovému obrazu nezávislých obchodníků je třeba představit si ještě vertikální škálu, která reprezentuje prodej pomocí obchodních zástupců v B2B obchodní komunikaci
 

3.2 Nezávislé prodejny autodílů podle velikosti firmy

Na české trhu působí nezávislé firmy různých velikostí. Některé mají 1-3 zaměstnance a fungují vysoce nízkonákladově, jiné mají desítky zaměstnanců a umožňují nabídnout zákazníkům více služeb nebo lepší expedici zboží. 

Velikost firmy lze kromě počtu zaměstnanců odvodit také z rozlohy skladu a kamenné prodejny, z reprezentativnosti obchodních prostor nebo z velikosti skladových zásob, které má firma k dispozici v místě prodeje. 
 

3.3 Nezávislé prodejny autodílů podle obratu

Roční obrat prodejen autodílů může sahat ke stovkám milionů korun. Podle výše obratu lze usuzovat, o jak velkou firmu jde. 

Ne vždy je velký obrat známkou zdraví firmy, protože může jít o obchodní strategii založenou na velkém obratu při extrémně nízkých maržích. To může vést k tomu, že firma jede tzv. nadoraz. Při výkyvu trhu nebo při nečekaných nákladech na provoz (např. odstavení rozvozového auta, nemocenská zaměstnanců aj.) se firma může dostat do finančních problémů. 

Velký obrat firmy s autodíly může být také důsledkem obchodní strategie založené na půjčkách od banky nebo dotacích na provoz. Pak je obchodní společnost vždy orientována na schopnost splácet tyto závazky. 

Výše obratu je ale pro nezávislé prodejny autodílů kriticky důležitá. Aby byly schopni konkurovat nadnárodním řetězcům, o kterých jsme se zmínili výše, nutně potřebují silnou vyjednávací pozici u dodavatelů autodílů. A výše obratu je jedním z kritérií vyjednávání o prodejní ceně autodílů.
 

4. Supermarket jako prodejce autodílů


České supermarkety (Lidl, Terno, Globus, Kaufland, Makro, Norma, Tesco aj.) a občas i hobby markety (Bauhaus, Baumax, Hornbach, Mountfield, Obi, Uni hobby) prodávají nárazově vybraný sortiment ze segmentu autodílů. Ve většině případů ale nejde o náhradní díly jako takové, ale o pneumatiky, příslušenství pro automobily (autokosmetiku, organizéry do kufru, autokoberce), univerzální díly (např. stěrače), náplně a maziva (např. motorové oleje, směsi do ostřikovačů) a specifické sezónní zboží (např. škrabky na led). Toto vše lze u nezávislých prodejen autodílů sehnat také. To stejné platí pro nadnárodní autodílařské řetězce.

Pro supermarket jde o doplňkový prodej, bez návaznosti na celé spektrum autodílů a bez navazující zákaznické podpory a odborného poradenství. 
 

5. Autovrakoviště jako prodejce autodílů


Autovrakoviště jsou komplementárním doplňkem prodeje autodílů v autorizovaných servisech. Náhradní díly z autovrakoviště se vyznačují tím, že jde o použité zboží, které obchodník odmontoval z již nepojízdného vozidla. Jako použité zboží ho pak vrací do oběhu. 

Tímto způsobem lze zakoupit zejména náhradní díly OE původu, která byla do vozidla instalována při výrobě. Nákupem již použitého dílu lze ale ušetřit oproti nákupu nového OE dílu v autorizovaném servisu. 

Pro nezávislé prodejce autodílů a pro nadnárodní řetězce nepředstavují výraznou konkurenci v prodávaném sortimentu, navzájem se spíše doplňují.
 

6. Bazarový prodej autodílů 


Náhradní díly lze sehnat také na bazarových portálech a inzertních serverech. Ve většině případů jde o prodej spotřebitelů, kteří dál prodávají nový díl v jejich vlastnictví, pro který nenašli uplatnění, nebo díl použitý. Pro nezávislé prodejce autodílů a pro nadnárodní řetězce také vzhledem k objemu prodejů významnou konkurenci nepředstavují.

 

Porovnání nákupu autodílů podle typu obchodníka


V následujících odstavcích shrnujeme klady a zápory nákupu náhradních dílů na auta podle jednotlivých typů prodejců.

Stručné shrnutí pro a proti:
 
Tabulka výhod a nevýhod typů prodejců autodílů
Kde nakupovat Jaký typ dílů Výhody Nevýhody Poznámka
Autorizák OE Původ zboží, know-how, těžko dostupné díly, díly bez aftermarketových náhrad Cena, způsob objednání, dodání Úzký sortiment omezený na značku servisu a OEM sortiment
Autodílařský řetězec OE, prvovýroba, druhovýroba, privátní značky Široká nabídka, zajištění skladové dostupnosti u prodejcem preferovaného zboží Těžkopádnost prodeje, celofiremní politika, preference zboží podle strategie firmy, ceny, zvýhodnění některých skupin zákazníků Řetězce s autodíly mohou mít vlastní privátní značky. Způsob prodeje je zaměřen na B2B obchodní vztahy.
Nezávislá prodejna OE, prvovýroba, druhovýroba, privátní značky Možnost individuálního přístupu, nízké ceny kvůli konkurenceschopnosti, nízkonákladový provoz, široký sortiment. Převažující lokálnost, menší skladové zásoby, nedostatečně vybudovaný brand Zaměření na B2B i B2C obchod s možností aktivněji reagovat na potřeby zákazníků.
Supermarket Druhovýroba, privátní značky Slevy na vybrané zboží Extrémně úzké zaměření na sezónní zboží, bez možnosti dalšího výběru. Bez kvalifikované podpory a poradenství. Často např. autokosmetika, stěrače, autobaterie apod.
Autovrakoviště OE Těžko sehnatelné díly i na stará vozidla, ceny. Pouze použité díly úzkého sortimentu. Vhodné tam, kde je nový OE díl extrémně drahý.
Bazar OE Možnost sehnat zajímavé díly za dobrou cenu přímo od spotřebitelů - uživatelů.  Velmi úzká šíře zboží, ve většině případů použité. Vhodné tam, kde lze sehnat zajímavé díly např. na veterány.
 

Nákup autodílů v autorizovaném servisu

Výhody nákupu autodílů v autorizovaném servisu

  • Odborný personál - Za pultem sedí dedikovaná osoba pro prodej autodílů, která rozumí automobilové značce a dokáže velmi fundovaně poradit s výběrem zboží.
  • Zajištění kvality náhradních dílů - Nabízené autodíly jsou v OE kvalitě, tedy takové, jaké jsou do vozidel montovány přímo na výrobních linkách.  
  • Garance kvality - Autorizovaný servis je garantem jistoty původu zboží – vždy je pod dohledem automobilové značky, nemůže si dovolit klamat zákazníky. 
  • Díly na veterány - U autorizovaného servisu lze sehnat i náhradní díly na stará auta nebo díly, pro které není vyráběna aftermarketová náhrada.
  • Díly pro nová auta – Nabídka aftermarketových produktů má po představení nového modelu vozidla určitou setrvačnost, nějakou dobu trvá, než se druhovýroba dostane na pulty prodejců. Autorizovaný servis má přístup k aktualizovaným informacím o nejnovějších modelech i ke kompletnímu sortimentu OE dílů.
  • Originální příslušenství – Autorizované servisy nabízejí i ucelené řady doplňků, příslušenství a lifestyle produktových řad se zaměřením na brand automobilky. 

Nevýhody nákupu autodílů v autorizovaném servisu

  • Malá šíře sortimentu - Autorizovaný servis z podstaty svého fungování nabízí jen omezený sortiment – pouze na svou značku a pouze OE díly. 
  • Plnění kvót - Velká část autorizovaných servisů potřebuje maximalizovat prodeje autodílů kvůli plnění kvót daných výrobcem.
  • Drahé díly - Ceny dílů jsou dražší než u zbývajících možností v důsledku cenové politiky nastavené automobilkou a faktem, že jde o OE díly.
  • Bez výrazných slev - Velmi omezená možnost slevových akcí nebo výprodejů. Slevové skupiny jsou často poměrně komplikovaně strukturovány. 
  • Omezená dostupnost dílů – Skladové zásoby nejsou primárně přizpůsobeny potřebám zákazníků z ulice, ale potřebám autorizovaného servisu a požadavkům automobilky. Mnohdy je třeba vyčkat na dodání požadovaného zboží z centrálního skladu.
  • Těžkopádný způsob objednání – Ve většině případů nelze objednat přes e-shop, ale je nutné kontaktovat přímo zaměstnance autorizovaného servisu, který má prodej dílů na starosti. V mnohých případech je vyžadována také platba předem. V praxi to znamená navštívit dvakrát prodejnu – nejprve kvůli objednání dílů a poté kvůli převzetí zboží. 
  • Bez dopravy – Ve většině případů autorizované servisy nenabízejí dopravu na adresu spotřebitele. V některých případech umožňují rozvozy dílů, ale většinou jen pro B2B zákazníky.
 

Nákup autodílů v nadnárodním řetězci

Výhody nákupu autodílů v nadnárodním řetězci

  • Široký výběr – Sortiment zahrnuje aftermarket, prvovýrobu i druhovýrobu a pokrývá všechny automobilové značky a modely. 
  • Privátní značky - Řetězce s autodíly mohou mít vlastní privátní značky. Často je ale neodlišitelné, které to jsou. 
  • Slevy pro velkoodběratele – Díky cenové politice stavěné od doporučených maloobchodních cen mohou nadnárodní řetězce dávat velké slevy, zejména při velkých odběrech.
  • Rozsáhlé bonusové programy – S předchozím bodem souvisí také velmi rozsáhlé bonusové programy nabízející slevy, zboží a podpůrné know-how a vybavení pro autoservisy. V důsledku jsou ale zdviže, slevy, odborná školení i montérky jen iluzí.
  • Velký počet poboček – Prodejní síť řetězců s autodíly zahrnuje kamenné prodejny ve všech větších městech. 
  • Sklady – Díky sdílení skladových zásob mezi jednotlivými pobočkami lze vykrývat objednávky nejen z centrálního skladu nebo meziskladu, ale také přesouvat skladové zásoby mezi jednotlivými pobočkami.  

Nevýhody nákupu autodílů v nadnárodním řetězci

  • Vysoké ceny – Díky cenové politice, která upřednostňuje velké odběratele, jsou díly u nadnárodních řetězců pro malé odběratele cenově daleko vyšší než u nezávislých prodejen.
  • Těžkopádnost – Korporátní styl managementu vede k těžkopádnosti, která se projevuje setrvačností v případě potřeby rychle reagovat na aktuální dění (od rozhodování o změnách po tisk letáků a úpravy reklam).
  • Preference zboží podle strategie firmy – Nadnárodní řetězce omezují značky autodílů v sortimentu na ty, které poskytují největší možnou marži. Mohou tedy neadekvátně zákazníkům vnucovat své privátní značky nebo značky výrobců, s nimiž mají dojednanou podporu.
  • Netransparentnost privátních značek – Preference svých vlastních privátních značek může vést k tomu, že zákazník neumí odlišit, která značka je nezávislá na řetězci, a která závislá je. 
  • Způsob prodeje je zaměřen na B2B obchodní vztahy – Podpora velkoobchodních zákazníků s velkými obraty (autoservisy) vede k tomu, že způsob prodeje není nakloněn spotřebitelům – koncovým zákazníkům. V praxi se to řeší objednáváním dílů na registraci někoho, kdo má IČ. Vzniká pak problém s tím, že obchodní vztah se přesune z prodeje podle občanského zákoníku do prodeje podle obchodního zákoníku. To s sebou nese kratší povinnou reklamační lhůtu nebo odebírá nutnost přijmout zboží zpět do 14 dnů od nákupu.
  • Důraz na kamenné prodejny – Řetězce stále inklinují k prodeji v kamenných prodejnách a přes své obchodní zástupce, ne přes internet. 
  • Nemožnost vyzvednout díly kdekoliv - Počet poboček se nevyrovná počtu výdejních míst dopravců – ve většině případů je potřeba dojít nebo dojet na pobočku řetězce. Těch ale zdaleka není tolik, co výdejních míst externích přepravců, s kterými pracují obchodníci více zaměření na internetový prodej.
  • Klima korporátního prostředí – Při jednání se zaměstnanci nadnárodního řetězce se do vztahů propisuje klima korporátu: odosobněnost, plnění tabulkových plánů, rigidní postupy, šablonová péče o zákazníka, vyhoření.
 

Nákup autodílů v nezávislé prodejně

Výhody nákupu autodílů v nezávislé prodejně

  • Nejširší výběr – V porovnání s ostatními možnostmi mají nezávislí prodejci autodílů nejrozsáhlejší sortiment. Stejně jako řetězce zahrnují OE díly i aftermarket, prvovýrobu i druhovýrobu a pokrývají všechny automobilové značky a modely aut. Na rozdíl od řetězců nejsou vázáni korporátní obchodní politikou a mohou zákazníkům nabídnout vysokou paletu výrobců autodílů, včetně privátních značek. Šíře je závislá čistě na spektru dodavatelů. 
  • Možnost individuálního přístupu – díky menší kolosálnosti firmy lze lépe reagovat na individuální potřeby zákazníků. 
  • Kvalifikovaný personál – V porovnání s autodílařskými řetězci je větší šance, že prodejce za pultem bude umět poskytnout kvalifikované poradenství při výběru zboží. Prodejce bude muset umět více improvizovat a znát více firemních postupů než korporátní zaměstnanec se striktně vymezenými povinnostmi, odpovědnostmi a kompetencemi. Zatímco korporátní firma si může dovolit větší fluktuaci zaměstnanců, malá nezávislá prodejna potřebuje udržet stabilní pracovní prostředí. Dostatečně kvalifikovaný personál je jedním z předpokladů.
  • Osobnější personál – Vzhledem k užším vazbám mezi majiteli firem a zákazníky je klima nezávislých prodejců autodílů osobnější. Prodejci za pultem mohou vracející se zákazníky znát blíže a mít hlubší zájem poradit s výběrem autodílů nebo pomoci s reklamací – nejsou nuceni plnit tabulkové normy.
  • Nízké ceny kvůli konkurenceschopnosti – zejména díky důrazu prodeje přes e-shop spolu nezávislé prodejny soupeří o zákazníky. Prodejní ceny jsou budovány jinou strategií než u řetězců – nebere se v potaz doporučená maloobchodní cena, ale konečná cena autodílů vzniká součtem nákupních cen a marží. Nejvíce je to vidět u e-shopů s autodíly. Tvorba cen zdola, z nákupních cen, tlačí dolů ceny v celém segmentu auto-moto.
  • Nerozlišování B2C a B2B  - Aktivní přístup nezávislého prodejce autodílů nemusí své služby diferencovat mezi B2C a B2B byznys. 
  • Nízkonákladový provoz – oproti autodílařským řetězcům není třeba živit z hrubého zisku celý korporátní aparát. Mnohdy jsou nezávislé prodejny malé, a to do plochy prodejny, skladu i počtu zaměstnanců. I takový prodejce ale může mít obrat v desítkách milionů korun ročně.

Nevýhody nákupu autodílů v nezávislé prodejně

  • Převažující lokálnost – V případě prodeje autodílů v kamenných prodejnách je obchodní potenciál silně ovlivněný lokalitou firmy. Lokálnost je ve většině případů vyvažována přechodem na on-line platformy s dopravou externími přepravci (PPL, Česká pošta, Zásilkovna, 123 kurýr apod.), kde je zboží nezávislého prodejce dostupné všem zákazníkům v České republice. 
  • Menší skladové zásoby – Nezávislé prodejny ve svém nízkonákladovém pojetí nedrží tak velké skladové zásoby jako řetězce. Nevýhodu větší hráči na trhu kompenzují dobře smluvně ošetřenými dodávkami zboží od výrobců a distributorů (takto to má právě Voton.cz jakožto nezávislý prodejce autodílů bez vazby na nadnárodní značku nebo zahraniční kapitál). V praxi tak je jedno, jestli řetězec náhradní díl pro zákazníka veze ze svého distribučního skladu, nebo nezávislá prodejna náhradní díl objedná z velkoskladu. V obou případech bude zákazníkova poptávka uspokojena do 24 hodin.
  • Nedostatečně vybudovaný brand – Cílené budování brandu jako marketingová strategie je v případě nezávislých prodejen často odsunuto na vedlejší kolej. Oslovování potenciálních zákazníků je náročnější než pro řetězce.
  • Ceny bez větších slev – Nezávislé prodejny mají na první pohled méně velkých slev než nadnárodní korporát. Je to ale důsledek odlišné cenotvorby. Konečná cena za autodíly může ale v případě slevy vypadat na papíře lépe, ačkoliv reálná cena je srovnatelná.
 

Nákup autodílů v supermarketu

Výhody nákupu autodílů v supermarketu

  • Slevy na vybrané zboží – Vzhledem k omezenosti sortimentu je možné získat konkrétní artikl za velmi výhodnou cenu. Většinou jde o sezónní zboží nebo příslušenství pro automobily.
  • Nákup při pravidelném nákupu potravin – Jednoduchost nákupu spočívá v tom, že příslušenství lze přidat do košíku v momentě, kdy jdete do supermarketu pro rohlíky a máslo. 

Nevýhody nákupu autodílů v supermarketu

  • Extrémně úzké zaměření na sezónní zboží, bez možnosti dalšího výběru - V cenových akcích lze sehnat pouze pár položek ze sortimentu, který u nezávislých prodejen autodílů tvoří statisíce až miliony položek. 
  • Bez kvalifikované podpory a poradenství – V supermarketu nebude s největší pravděpodobností nikdo, kdy by uměl fundovaně poradit při koupi zboží z oblasti auto-moto.
 

Nákup autodílů na autovrakovišti

Výhody nákupu autodílů na autovrakovišti

  • Těžko sehnatelné díly – Na autovrakovištích lze sehnat OE díly i na stará vozidla. V případě veteránů totiž existuje reálná šance, že náhradní díly již výrobci nevyrábí a skladové zásoby jsou doprodány. 
  • Cena - Mnoho dílů bude mít přijatelnou cenu, kterou mnohdy bud možné snížit dalším licitováním s majitelem autovrakoviště. Výhodné je to kromě dílů na veterány také v případě, že nový OE díl je extrémně drahý. 
  • Poradenství – Vrakoviště obsluhují odborně vyškolení pracovníci, kteří sami vozidla rozebírají na náhradní díly. Dokážou tak fundovaně poradit v okruhu značky automobilky, jejíž vozidla vrakují.

Nevýhody nákupu autodílů na autovrakovišti

  • Omezenost sortimentu – Autovrakoviště prodávají použité náhradní díly úzkého sortimentu zaměřeného na konkrétní značku automobilu.
  • Riziko Černého Petra - Kvalita dílu není z principu věci garantovatelná. Jde o díly již používané. Nicméně solidní autovrakoviště nabízejí možnosti reklamace, refundace nebo výměny. Stále to ale znamená větší riziko možných problémů než při nákupu nového dílu.
  • Dostupnost – Autovrakoviště nemají tak velkou četnost jako prodejny autodílů, provozovna zaměřená na konkrétní značku tam nemusí být lokalizována v regionu zákazníka. 
 

Nákup autodílů v bazaru

Výhody nákupu autodílů v bazaru

  • Příležitost a cena – Nákup náhradních dílů na bazarových a inzertních portálech skýtá možnost sehnat zajímavé díly za dobrou cenu přímo od spotřebitelů - uživatelů. Vhodné je to například v případě dílů na veterány.

Nevýhody nákupu autodílů v bazaru

  • Velmi úzká šíře zboží – Nabídka je závislá na uživatelích. 
  • Nelze garantovat kvalitu - V drtivé většině jde o díly použité, ale bez rozumné garance kvality, jako to funguje u autovrakovišť. Z tohoto pohledu se nákup takového zboží jeví jako risk, který může, ale nemusí vyjít. 
 

Ideální kompromis – nákup autodílů v e-shopu s kamennou prodejnou u nezávislého prodejce střední velikosti


Z článku vyplývá, že ideálním kompromisem všech uvedených typů je takový prodejce autodílů, který:
  1. je nezávislým prodejcem autodílů, protože se dokáže nejlépe přizpůsobit potřebám zákazníků;
  2. provozuje jak e-shop, tak kamennou prodejnu, protože tak kombinuje výhody plynoucí zákazníkovi z propojení obou těchto typů;
  3. je prodejcem střední velikosti, protože vyvažuje nepoměr mezi korporátním odosobněným přístupem k zákazníkům a mezi prodejci s malým obratem, kteří nemá dostatečnou pozici na trhu k vyjednání konkurenceschopných cen.

Tento text poskytuje čtenáři ucelený přehled možností, kde lze nakoupit autodíly, a tedy učinit racionálně podložené rozhodnutí, aby čtenář v pozici zákazníka za své peníze získal co nejvyšší hodnotu. 

Samotný výběr konkrétní firmy je pak možné provést osobním vyhodnocením těchto faktorů:
  • Cenová hladina za díly po započtení všech slev a bonusů
  • Vzdálenost prodejny nebo přepravní podmínky e-shopu
  • Šíře sortimentu – typy dílů a výrobci 
  • Recenze firmy ve veřejném prostoru a na srovnávacích portálech
  • Zkušenosti ostatních zákazníků se službami a kvalitou zboží 
  • Dostupnost zákaznické podpory
  • Osobní preference
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam