Hlavní stránka Blog Autobazary a autoservisy Nejlepší motory od Škoda

Nejlepší motory od Škoda

05. 12. 2022
|
Voton.cz autodíly
|
V uplynulých 20 letech nabízela Škoda řadu bezproblémových a spolehlivých motorů. Níže je několik motorů, které jsou úsporné, odolné a jejich oprava je co nejlevnější. 
 

Nejlepší benzínové motory - Škoda

Motor Škoda 1.0 TSI (EA211) - přeplňovaný turbodmychadlem s přímým vstřikováním

Snížení objemu nemusí být vždy špatné, jak dokazuje motor 1.0 TSI, který se nachází ve vozech Fabia, Rapid a dokonce i Octavia. Ve Škodě vytlačil jednotky 1.2 TSI se slabým rozvodovým řetězem, které zase nahradily starší atmosféricky plněný motor 1.6. Ve své nejvýkonnější verzi nabízí motor 1.0 TSI 85 Kw a 200 Nm. 
 

Vysoká spotřeba oleje, která se vyskytovala u starších motorů TSI, se u motoru 1.0 TSI zatím neprojevila. Zjištěné ztráty jsou obvykle do 0,5 l/10 000 km.
 

Společným znakem motorů 1.0 MPI/TSI je pohon rozvodovým řemenem. V závislosti na modelu i značce byl interval jeho výměny stanoven na více než 200 000 km a doporučovala se pouze předchozí kontrola jeho stavu (při uvedení motoru na trh se dokonce uvádělo, že životnost řemene odpovídá předpokládané životnosti vozidla).

 

Motor Škoda 1.4 16V - základní benzinový motor v mnoha modelech

Ačkoli základním motorem mnoha modelů byl tříválcový 1.2 HTP, kvůli jeho nízkému výkonu, relativně vysoké spotřebě paliva a několika problémům (např. problémy s hlavou) se kupující rozhodovali spíše pro jednotku 1.4 16V.
 

Na začátku výroby se motor potýkal s drobnou nevýhodou - u verze o výkonu 55 Kw mohlo dojít k zamrznutí vzduchového ventilu zachycujícího vodu, což vedlo k vytlačování oleje otvorem měrky oleje. Motory byly vylepšeny nebo opraveny v rámci servisní akce. Od té doby motory 1.4 16V velmi odvážně pohánějí menší vozy Škoda.
 

Úroveň výkonu (55, 59, 63 nebo 74 Kw) nemá na dynamiku při každodenním používání zásadní vliv. Všechny motory totiž nabízely 126-132 Nm vyvinutých při poměrně vysokých otáčkách. Motor 1.4 16V se používal v letech 1999-2015. Neměl být zaměňován s motorem Škoda 1.4 8V OHV (montovaným do modelů Fabia I a Octavia I), který vznikl vývojem letitého českého motoru 1.3 a má mimo jiné problémy s rozvodovými řetězy, cívkami a úniky oleje.

 

Motor Škoda 1.4 TSI (EA211) - nástupce neúspěšného motoru 1.4 TSI (EA111)

Opakované problémy se špatnou životností napínacího a rozvodového řetězu, vypalováním oleje a dokonce praskáním pístů znamenaly, že motory 1.2/1.4 TSI řady EA111 poškodily image benzinových jednotek, které nabízela Škoda.
 

Zcela nově se objevuje jednotka 1.4 TSI EA211 s řemenovým rozvodem. Najdeme ji mimo jiné v modelech Octavia III, Superb III a ve faceliftovaných modelech Rapida a Yeti. Dosavadní kilometrový proběh vozů není nijak monstrózní, ale již nyní je známo, že motor 1.4 TSI je schopen ujet více než 200 000 km bez nepříjemných překvapení. Problémy, které se v tomto procesu objevují, se omezují na náhodné poruchy součástí zařízení (např. snímačů) a někdy na spálení oleje (které však v tomto ohledu není tak silné jako u neúspěšných motorů 1.8/2.0 TSI).
 

Chcete-li si motor 1.4 TSI užívat po dlouhá léta, možná vás bude čekat častější výměna oleje. Zejména pokud je vůz používán převážně v městském cyklu, může se 30 000 km mezi výměnami ukázat jako destruktivní například pro fázovou jednotku vačkového hřídele nebo turbodmychadlo.
 

Motor 1.4 TSI je k dispozici ve výkonových variantách, což je do značné míry dáno nastavením řídicí jednotky - chiptuning uvolní značné množství výkonu (zejména u varianty s výkonem 92 KW).
 

Upozornění: Je třeba velmi pečlivě zkontrolovat, jaký motor běží pod kapotou vozu, o který máte zájem. Zatímco ve vozech Octavia III nebo Superb III jsou všechny motory 1.4 TSI typu EA211, ve vozech Rapid nebo Yeti se do roku 2015 montoval motor EA111 a teprve později EA211 (rozdíl, který lze nalézt v technickém průkazu, je v objemu 1390 cm³, resp. 1395 cm³).

 

Motor Škoda 1.8T (1.8 Turbo) - pružný, dynamický, tolerantní k LPG

Jedním z nejlepších benzinových motorů, které byly k dispozici v modelech Octavia I a Superb I, byl motor 1.8 T. V modelu Octavia byl k dispozici do roku 2010. Nabídka takto konfigurovaných vozů na sekundárním trhu je omezená, ale dobře udržované vozy s doloženým počtem najetých kilometrů se prodávají rychle, přestože jejich ceny obvykle nejsou nijak atraktivní (zejména u Octavie RS s výkonem 180 koní).
 

Potenciální zájemci vědí, že se jedná o dynamickou a na ladění náchylnou jednotku, která spotřebuje kolem 8,5 l/100 km (což není o mnoho více než slabý motor 1.6 8V). Motor je navíc dokonale kompatibilní s plynovými zařízeními a dobrá zásoba náhradních dílů snižuje náklady na servis.
 

Za slabá místa motoru 1.8 T lze považovat termostat nebo průměrnou životnost cívek a řetězu spojujícího vačkové hřídele. Je třeba si uvědomit, že hlavní pohon rozvodů je zajišťován řemenem, který je třeba pravidelně vyměňovat.

 

Nejlepší dieselové motory Škoda

Motor Škoda 1.6 TDI - ještě lepší diesel než legendární 1.9 TDI

Vznětový motor 1.6 TDI poskytuje srovnatelnou dynamiku jako motor 1.9 TDI, je však úspornější a díky systému common-rail pracuje tišeji a s menšími vibracemi.
 

Výbava je poměrně složitá (common rail s piezoelektrickými vstřikovači, EGR, filtr sazí), ale přesto vznětový motor 1.6 TDI nezklame svou odolností. To je pravděpodobně způsobeno nepříliš sofistikovanou konstrukcí - například vstřikovací systém vznětového motoru 1.6 TDI EA189 má tlak 1 600 barů, zatímco novější motor 1.6 TDI EA288 má tlak 2 000 barů. Rezervy znamenají, že chiptuning přináší příjemné zvýšení výkonu a točivého momentu.
 

Uživatele vozů Škoda s motorem 1.6. TDI EA189 upozorňujeme na nutnost tankovat kvalitní palivo a zkrátit výměnu filtrů - 180 000 km je příliš mnoho.
 

Výše zmíněný vznětový motor 1.6 TDI EA288 měl premiéru v roce 2012. Byl určen pro modely na podvozku MQB, ale postupně se montoval i do konstrukčně starších vozů (např. v Rapidu se objevil v roce 2015).

 

Motor Škoda 1.9 TDI - nezničitelný turbodiesel

Legendy o vznětovém motoru 1.9 TDI, který je dynamický, obrněný a levný na opravy, slyšel asi každý. Byl postaven na jednotkách VP s výkonem 66 a 81 Kw, tj. vybavených vstřikovacím čerpadlem, které Škoda nabízela v Octavii I do roku 2005. Postupně však od roku 2000 zaváděla modernější jednotky 1,9 TDI PD se vstřikovacím čerpadlem.
 

Kromě motoru 1.9 TDI VP jsou skutečně pancéřované také diesely 1.9 SDI (Octavia, Fabia). Je však lepší se na jejich nákup nenastavovat. Vozy, které jsou k dispozici, jsou nejen 20 let staré, ale také mají najeto monstrózní počet kilometrů (často přes 0,5-0,7 milionu km) a jsou léty zanedbané.
 

Ze stejných důvodů se k hlučnějšímu a hůře pracujícímu motoru 1.9 TDI PD se vstřikovači čerpadla již vyplatí přistupovat s odstupem. Nalezení dobře udržovaného vozu je však pravděpodobnější. S výhodnou koupí nelze počítat - zejména mezi levnými vozy bez servisní historie lze najít exempláře s reálným nájezdem přes 0,5 milionu km, což znamená, že bude třeba repasovat turbodmychadlo nebo vstřikovače.
 

Nejmladší vozy Škoda se vznětovým motorem 1.9 TDI pocházejí z roku 2010. V té době tento motor zmizel z kapot modelů Octavia I/II, Fabia II, Roomster a Superb II a jeho místo zaujal úspěšný vznětový motor 1.6 TDI.

 

Motor Škoda 2.0 TDI CR - vylepšený nástupce motoru 2.0 TDI PD

Ve větších modelech Škoda, jako jsou Octavia II, Yeti a Superb II, jsou hlavním zdrojem hnací síly vznětové motory 2.0 TDI CR se systémem Common Rail. Tato jednotka, uvedená na přelomu let 2007 a 2008, nahradila vadný motor 2.0 TDI PD (EA188), u něhož docházelo k poruchám vstřikovačů, praskání hlav a zadírání v důsledku ztráty mazání (opotřebení pohonu olejového čerpadla). Díky common-rail má novější motor vyšší kulturu provozu než jeho předchůdce. Zároveň je úsporný a dynamický.
 

U dostupných vozidel není důvod počítat s nízkým nájezdem kilometrů - skutečný nájezd často přesahuje 300 000 km. Některá vozidla pocházejí z vozových parků, kde byla hojně využívána. Mnoho vozů také pochází z Německa, kde roční nájezd 40 000 km není ničím jiným než šokujícím. Tento údaj na počítadle kilometrů však není soudem o motoru.
 

Po zakoupení bude vyžadovat rozsáhlejší servisní prohlídku - včetně kontroly pohonu olejového čerpadla (uniká, ale ne v takové míře jako u 2.0 TDI PD) a případně také výměnu EGR, DPF, turbodmychadla nebo dvouhmotového setrvačníku. Největší ranou do kapsy může být závada na vstřikovačích, které jsou piezoelektrické, takže se jedná spíše o výměnu než o repasi. Uživatelům vozů Škoda s dieselovým motorem 2.0 TDI CR doporučujeme často měnit palivový filtr a tankovat kvalitní naftu.

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam