Hlavní stránka Blog Voton.cz - novinky z obchodu Nejrychlejší auta světa - jak se posunovaly rekordy

Nejrychlejší auta světa - jak se posunovaly rekordy

10. 01. 2023
|
Voton.cz autodíly
|
Infografika - nejrychlejší auta na silnicích
LEGENDA:
zvýrazněné číslo - dosažená maximální rychlost
světlé modré políčko - produkční název vozu, jeho výkon a počet vyrobených kusů
 

Průkopníci rychlosti - trojice prvních sériových superrychlých aut

1949: Jaguar XK120 - 200,5 km/h s motorem o objemu 3,442 cm3 a výkonu 119 kW

Jaguar XK120 byl sportovní automobil britské značky, který byl představen v továrně Jaguar Cars v Coventry ve Spojeném království v roce 1948. Byl to první automobil postavený firmou po druhé světové válce a stal se jedním z nejúspěšnějších vozů v historii. Design Jaguaru XK120 je připosován Williamu Lyonsovi. Bylo vyrobeno neuvěřitelných 12 000 kusů.
 

1955: Mercedes-Benz 300SL - 242,5 km/h s motorem o objemu 2,996 cm3 a výkonu 158 kW

Automobil Mercedes-Benz 300SL Gullwing se vyráběl ve fabrice v Sindelfingenu v Německu podle návrhu designera Rudolfa Uhlenhauta. 

Mercedes-Benz 300SL byl úspěšnou verzí sportovního vozu Mercedes-Benz W194 z 50. let minulého století. Byl to první seriově vyráběný automobil s hliníkovou skořepinou a plastovou střechou. Měl také unikátní brzdový systém s hydraulickým servoposilovačem pro lepší ovladatelnost vozu na okreskách i dlouhých cestách. Motor 3L I6 dosahoval 185 kW (250 hp) a vozu umožnil dosahovat maximálnich rychlostí 240 km/h. Bylo vyrobeno 1400 kusů.
 

1959: Aston Martin DB4 GT - 245 km/h s motorem o objemu 3,670 cm3 a výkonu 225 kW

Automobil Aston Martin DB4 GT Zagato se vyráběl ve fabrice v Newport Pagnell ve Velké Británii. Ikonickou podobu respektující aerodynamické zákonitosti a zároveň poskytující maximální stabilitu při vysokých rychlostech, navrhl Ercole Spada. Luxusní vozidlo značky, která si zakládala na dojmu komfortu, bylo následníkem modelu DB Mark III. DB4 GT, kterého se vyrobilo jen 75 kusů, stvrdil renomé Aston Martina mezi superrychlými auty své doby. 
 

Šedesátá léta: krůček po krůčku k hranici 300 km/h

V šedesátých letech probíhal závod mezi automobilkami v tom, kdo přijde s výkonějším automobilem. A to nejen u speciálů na závodních tratích, ale i v kategorii sériově vyráběných vozidel vhodných pro legální jízdu na silnicích. Vzhledem k nákladům na výrobu a ke kupní síle se tisícinákladové série smrskly na menší počty. 

Celé desetiletí se povedlo maximální dosaženou rychlost navýšit pouze o pár desítek kilometrů v hodině - z 259 km/h, kterých dosáhl vůz Iso Grifo GL 365 v roce 1963, na necelých 289 km/h, které zajel v roce 1969 Lamborghini Miura P400S. Zajímavé je, že všechna produkční auta se držela výkonově kolem 261-276 kW, vybočila jen AC Cobra Mk III 427 v roce 1965 s výkonem 362 kW. 

V designu se otiskuje designový směr, který udávají Italové. Nepříliš známý vůz Iso Grifo GL 365 byl navržen a vyvinut italským designérem a konstruktérem Giotto Bizzarrinim pod firmou ISO Autoveicoli. Stejně tak si italské kořeny nese ikona automobilového designu Lamborghini Miura P400 a Miura P400S s přepracovaným motorem V12 a modernizovanou podvozkovou platformu pro lepší ovladatelnost na silnici i na okruzích. Obě auta se vyráběla se vyráběla ve fabrice Lamborghini v Sant'Agata Bolognese ve Itálii podle návrhu Marcella Gandiniho. Právě Miura v této i následujících verzích se stala jakýmsi prototypem superrychlého auta, který si může koupit každý (pokud na to tedy má dost peněz). 

Stejně zvučně dodnes zní Pininfarinova legendární vize aerodynamického tvaru Ferrari 365 GTB/4 Daytona, čímž se z automobilu stal jeden z nejslavnějších modelů Ferrari vůbec. Byl to první produkční vůz značky s 12ventilovým motorem V12, který poskytl vysokou účinnost a rychlost. 

V britském designu vidíme Jamese Bonda, odkaz Aston Martina i gentlemanské pohodlí i v těchto letech. AC Cobra Mk III 427 navržená designerem Carlem Abarthem tento odkaz reprezentuje dokonale. Série 25 kusů byla ale na rozdíl italských supersportů raritou pro pár sběratelů. 

Pak přišla dlouhá doba deseti let, kdy se vývoj v tomto směru zastavil. 
 

Osmdesátá léta - do vývoje začíná promlouvat německá kvalita

V 80. letech padne hranice 300 km/h hned několikrát. Zásluhu na tom mají nově značky německé. Projevuje se také posun v designu. Od dalšího ikonického vozu italského designera supersportů Marcella Gandiniho - Lamborghini Countach LP500 s charakteristickými bočnicemi ve tvaru písmene V a sklonem střechy 45 stupňů pro maximální aerodynamiku - se design přesouvá k oblým tvarům Porsche. 

Osmdesátky patří právě této značce. V roce 1983 zajede nejrychlejší čas speciálně upravená verze Porsche 911 Turbo produkovaná firmou Ruf Automobile GmbH od roku 1987 do roku 1994. Bylo vyrobeno asi 20-30 kusů, a je to spíše rarita, než regulérní produkční auto. 

Porsche 959 je na tom v tomto ohledu lépe. Nejenže překoná rychlostní maximálku, ale z linky sjede mezi lety 1986-1993 dohomady 337 kusů tohoto modelu. Ve spolupráci s automobilkou Volkswagen bylo Porsche 959 vybaveno 2,8litrovým řadovým šestiválcem s dvěma turby o výkonu 444hp (331 kW) . Vůz měl také 6stupňovou manuální převodovku a náhon na všechny čtyři kola. 

Fabrika Ruf Automobile GmbH ve městě Pfaffenhausen ve spolkové zemi Bavorsko v Německu ale v této dekádě přijde ještě jednou s upraveným Ruf CTR. Na pár let si prvenství podrží - přeci jen Porsche 959 předežene o pár desítek km/h. Ale nevydrží to věčně. V roce 1993 totiž nastupuje nová řada supersportů, jejiž průkopníkem je McLaren F1. 

McLaren F1 byl vyráběn v továrně McLaren Cars ve Wokingu v Anglii. Tato továrna byla založena v roce 1989 společností McLaren Group a byla vybavena nejmodernějšími technologiemi a zařízeními pro výrobu automobilů. Designer automobilu Peter Stevens stvořil vůz, který se stal podobnou ikonou, jako o pár desítek let nazpět italské vozy. McLaren F1 také ukázal, kudy se bude rychlostní závod produkčních aut ubírat v novém tisíciletí - výkon, výkon, výkon. 
 

V novém tisíciletí nastupují výkonné supersporty bez limitů

Po úspěchu McLarenu následuje opět období bez nových rekordů. Než se na scénu vrátí další ze sdílených projektů automobilky Volkswagen - značka Bugatti se aupersportem Veyron. A pak padne čtyřsetkilometrová hranice.

V roce 2005 začne obrovský nárůst výkonu v produkčních autech. Nejprve se z řetězu utrhne Bugatti Veyron EB 16.4 s výkonem 736 kW. Osmistovku pak do konce desetiletí překoná SSC Ultimate Aero a Bugatti Veyron 16.4 Super Sport. Francouzská továrna Bugatti na trh vypustí 300 starších a 30 novějších Veyronů a zboří hranice toho, co bylo považováno za dosažitelné za "normálního" provozu. Vítěznou dráhu jim na tři roky přetne jen chuťovka z Ameriky. S celkovým počtem 5 vyrobených kusů nelze ale SSC Ultimate Aero považovat za velkého rivala.

A pak přijde Koenigsegg Agera RS. Toto auto bylo vyvinuto společností Koenigsegg Automotive AB, která byla založena Christianem von Koenigseggem v roce 1994 ve Švédsku. V roce 2017 dosáhne Agera RS maximální rychlosti 447,19 km/h, a to s motorem o objemu 5 000 cm3 a výkonu neuvěřitelných 1 000 kW. 


 

Autor článku: Voton.cz (Kdo se stará o obsah?)

Poznámka pod čarou: Nechceme si hrát na to, že jsme jako Voton.cz zcela nezávislým hodnotitelem situace na trhu s autodíly. Předchozí odstavce jsme se ale snažili popsat co nejobjektivněji, jak to umíme. Budeme rádi, pokud nám k tomu napíšete svoje postřehy - rádi text dále obohatíme o Vaše konkrétní připomínky a zkušenosti, aby byl popis prostředí trhu s díly co nejlepší. Pokud si myslíte, že to bylo přínosné čtení, sdílejte článek na Facebooku nebo pošlete odkaz e-mailem všem, koho by to mohlo zajímat. 
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam