Hlavní stránka Blog Vybíráme a nakupujeme autodíly ⚡ OEM, originální díl, prvovýroba, druhovýroba, aftermarket ☞ jak se v tom vyznat

⚡ OEM, originální díl, prvovýroba, druhovýroba, aftermarket ☞ jak se v tom vyznat

08. 06. 2022
|

Originální díly - co znamená zkratka OE a kdo je vyrábí?

Co znamená zkratka OE a OEM?

Zkratka OE znamená original equipment, tedy "původní díl", do češtiny překládáno volně jako originální díl. Zkratka OEM znamená original equipment manufacturer, do češtiny volně přeloženo jako výrobce originálních dílů. OE díl je tedy výrobek, který byl vyroben přímo automobilkou nebo subdodavatelem automobilky, a jen montován do aut přímo v továrně, pod značkou automobilky. V praxi se pak v této souvislosti setkáváme s označením OE číslo nebo OEM číslo dílu

OE (original equipment) = originální díl
OEM (original equipment manufacturer) = výrobce originálních dílů 

Tyto díly lze pak zakoupit prostřednictvím sítě autorizovaných prodejen a servisů, nebo prostřednictvím specializovaných prodejců.
Obecně pro tyto díly platí, že jsou drahé, ale kvalitní. Kvalita je daná více faktory, hlavními jsou ale tři:

  •  extrémně náročnými požadavky na kvalitu zpracování, 
  •  nekompromisní výběr použitých materiálů, 
  •  a minimální zmetkovost výrobků, které se dostanou do oběhu. 

 

Cena OEM dílů

Cena je ale daná nejen touto kvalitou, ale také relativním monopolem na výrobu OE dílů a prestiží značky dílu. Ačkoliv obecně platí, že OE díly jsou skutečně kvalitní, je třeba vždy zvážit, zda užitek z těchto prémiových dílů vyváží rozdíl jejich ceny. Například u spotřebního zboží, které se mění preventivně (typicky filtry, brzdy), se ve většině případů vyplatí použít díly z prvo- nebo druhovýroby. U jiných je naopak originální skutečně zárukou, že vozidlo bude fungovat - například aktuální nabídka náhrad DPF filtrů není v mnoha případech zdaleka zárukou dodržení emisních limitů, proto se v tomto případě doporučuje zakoupit filtry originální, byť několikanásobně dražší. 
 

Slevy na originální díly? Jen omezeně

Vzhledem k pravidlům v distribuci těchto dílů jsou autorizovaní prodejci vázáni k dodržování cenové politiky stanované "shora", v linii automobilka - výhradní zastoupení národní - autorizovaný prodejce. Nadstandardní slevy nebo individuální ceny jsou v podstatě nemožné. Šanci na lepší cenu OE dílů je jen v několika málo případech:

  •   Prodejce svými odběry dosáhne na lepší slevy u oficiální distribuce, ale nechá si menší marže než autorizovaný prodejce,
  •   Prodejce má možnost nakupovat na sklad výrobky, na které je napříč distribuční sítí zrovna akční sleva,
  •   Prodejce nakoupil OE díly z jiného zdroje - např. vykoupil nepoužité OE díly ze servisu nebo od zákazníků.

Obecně lze však říci, že v originálních dílech je poměrně malá možnost práce s marží, a ostatně napříč českým prostředím se až na výjimky pohybují ceny +- stejně. 

Nutno dodat, že pro většinu OE dílů náhrady neexistují, a to z toho důvodu, že po nich není poptávka a výrobcům aftermarketových dílů by se jejich produkce nevyplatila (díly by nebyly rentabilní v porovnání s OE díly).
 

  Prvovýroba

Z OE dílů lze oddělit něco, co je v češtině označováno jako prvovýroba. 

 Prvovýroba jsou díly, které jsou montovány do vozů v automobilce, ale lze je koupit i samostatně v distribuci dílů, a to pod značkou reálného výrobce (subdodavatele). 

Díky tomu vznikají poměrně kuriózní situace - například filtr pro konkrétní automobil můžete koupit jako OE filtr automobilky a bude stát 1300 Kč, nebo ten samý filtr můžete koupit jako Mann a bude stát 300 Kč. Půjde přitom o naprosto totožný výrobek, vyrobený na totožné výrobní lince. Jediným rozdílem bude označení výrobku jako Mann nebo jako BMW (například).
V praxi jsme se setkali také například u termostatů, že originální díl byl prodáván jako OEM BMW, s vyraženým logem BMW a s cenou odpovídající OEM dílu. Prvovýrobce pak totožný díl prodával pod svou značkou jako prvovýrobu - jen u těchto termostatů odfrézoval (ano, fakt to tam bylo vidět) logo BMW.
Prvovýrobu nikdo moc při prodeji nezdůrazňuje, nicméně pokud své auto znáte, můžete dosáhnout na velmi kvalitní výrobky za mnohem lepší cenu. Pořád ale platí, že výstupní kontrola kvality pro OE díly je přísnější než díly dávané do distribuce aftermarketu jako prvovýroba (rozdílné požadavky na výstupní kontrolu kvality nám potvrdil přímo jeden subdodavatel autodílů pro automobilky). 
 

  Aftermarket = druhovýroba = náhrada

Označení aftermarketový díl, náhrada, druhovýroba nesou autodíly, které jsou vyráběny jinými společnostmi. 

Co to je druhovýroba? Zjednodušeně lze tedy říci, že to jsou jakékoliv náhradní díly nebo příslušenství, které se prodává na trhu a není vyráběno automobilkou. Může jít o díly nové nebo repasované.
Na trhu působí desítky firem, které se zaměřují na určitou oblast autodílů a nabízejí levnější alternativy k OE dílům (až na výjimky, například sportovně-závodní speciality). Většina se zaměřuje na typicky spotřební zboží, jako jsou brzdy, filtry, těsnění, podvozkové díly. Existují i specializovanější firmy, které produkují jen určité konkrétní díly, například žárovky. 
 

Problém 1 - jeden výrobek, více značek

Vyznat se v aftermarketu je poměrně obtížné, protože rozhodně neplatí, že čím levnější, tím horší. Nelze ani říci, že jedna značka je lepší nebo horší než druhá, protože může vynikat kvalitou jen v některé z produktových řad. Z našich zkušeností například Meyle je výborná značka v poměru cena/kvalita na ramena, čepy, silentbloky. Ale brzdy sice umí, ale nijak nevyniká nad ostatní. 

 Celou situaci navíc naprosto znepřehledňuje fakt, že spousta značek autodílů jsou jen privátními značkami pod jedním koncernem a díly jsou totožné, jen s jiným logem. 

A nekdy ani to ne. Stalo se nám, že v krabičce renomovaného výrobce byl výrobek výrobce s horším renomé. Celá situace je vlastně daná tím, že v rámci velkých koncernů fungují různé značky výrobců zaměřených vždy na konkrétní portfolio dílů a zbytek sortimentu dodává jeden druhému, pouze v příslušných brandových krabičkách a baleních. 
 

Problém 2 - místo výroby "made in"

Další zmatky vznikají v tom, kde vlastně jsou díly fyzicky vyráběné. Můžete mít dva totožné výrobky stejné značky, a jeden bude z továrny v Asii a druhý bude ze západní Evropy. Oba jsou ve východní Evropě zkompletovány do jedné krabičky a jako "německý" výrobek ho distribuuje firma, která má sídlo v Německu. Jako prodejce toto ale neovlivníme. 

Vyšší cena pak může odrážet nejen značku, ale také jiné výstupní kontroly kvality, jak jsme o tom již psali. 
 

 Shrnutí

Automobilky mají zájem na tom, aby se prodávaly především OE díly. Nicméně proběhlo v minulosti několik sporů, z jejichž výsledků vyplývá, že žádná automobilka nesmí mít monopol na produkci náhradních dílů, protože každý majitel vozu musí mít možnost opravit si auto sám. 
Pokud pro OE díl existuje alternativa na aftermarketu, pravděpodobně si vystačíte s ní. Když chcete mít jistotu, zjistěte si prvovýrobce a kupte díly této značky. 
Ne vždy to lze ale doporučit, například u podběhů z naší zkušenosti plyne, že je lepší skutečně připlatit za originál, protože druhovýroba je dělaná z levných nekvalitních plastů a mnohdy ani fyzicky nepasuje. 

 

 

Výrobky konkrétní značky najdete při vyhledávání této značky - například Zimmermann, Bosch, Mann.
Nejlepší ale je vyhledávat přímo díly pro konkrétní vozidlo a značku konkrétního dílu zvolit až na závěr výběru. Vyhledávat pak můžete přímo podle vozidla - například zde autodíly pro Škoda Octavia II 1.9 TDi 77 kW. Nebo zde pro Ford Fiesta V 1.4 TDCi 50 kW. Nebo zde pro Hyundai i30 1.6 95 kW.

Případně pak podle novinek v nabídce, rozřazených podle typu náhradního dílu zde.