Hlavní stránka Blog Vybíráme a nakupujeme autodíly Proč jsou někde díly až o 50 % levnější? Co všechno vstupuje do ceny náhradních dílů a lze vynechat?

Proč jsou někde díly až o 50 % levnější? Co všechno vstupuje do ceny náhradních dílů a lze vynechat?

15. 01. 2023
|
Voton.cz autodíly
|
Trh s autodíly se se vstupem nás, e-shopů s autodíly, radikálně mění. Pro koncové zákazníky jedině k lepšímu. Automechanici i majitelé vozů ale mnohdy nedokážou využít novinky na trhu s autodíly ve svůj prospěch. Chceme ukázat, jak někteří prodejci autodílů vydělávají na Vaší důvěře. Nebo spíš nedůvěře. A ukážeme, jak se na nákupu náhradních dílů dá ušetřit, aniž by to nutně znamenalo ubrat na kvalitě.
 

Tady jsou 3 důvody, proč náhradní díly můžete koupit levněji

  1. Čím více přeprodejců před Vaším nákupem, tím více peněz jde na marži.
  2. Velké kamenné prodejny autodílů = velké náklady na provoz.
  3. Platíte za slevy, které mají velcí odběratelé.

Pojďme se podívat na jednotlivé důvody odlišných cen autodílů. Rozdíly v cenách totiž mohou tvořit až 50 %. Tzn. 50 % navíc, které musíte vytáhnout ze své kapsy a "vložit" je do celého koloběhu obchodníků a přeprodejců autodílů. Za tyto peníze nepřiplácíte za kvalitu. Připlácíte

  1. za marže těch, kteří si díly prodávají mezi sebou, než se dostanou na pult obchodu,
  2. za provozní náklady, které nesouvisejí s náhradním dílem, který potřebujete,
  3. za velké odběratele, kteří mají nastavené jiné marže a slevy než "obyčejní" zákazníci.
 

Jak tedy vybrat levnější, a přitom kvalitní autodíly?

1) Hledejte e-shopy s autodíly nebo kamenné obchody, které jsou co nejblíže zdroji, tedy přímým výrobcům nebo importérům.

Pravděpodobně do celého trhu nevidíte, takže ověření tohoto bodu lze jen nepřímo. Obecně platí, že výrobci a přímí dodavatelé mají dobré dodací podmínky tam, kde se povedlo je za delší dobu dojednat. Dobré podmínky nedostávají prodejci autodílů automaticky. Roli hraje obrat obchodu, důvěryhodnost, délka působení na trhu apod. Nově vznikající prodejny a e-shopy s náhradními díly jsou tímto poměrně znevýhodněné. Buď musí škemrat o každé procento u zdroje, nebo to překoupit od někoho jiného. Bohužel se to promítá přímo do ceny za díl.

Tip: Hledejte obchody, kamenné nebo internetové, které jsou na trhu delší dobu a mají velký rozsah sortimentu.
 

2) Hledejte prodejce autodílů, které přiměřeně minimalizují náklady na samotné "prodání" náhradního dílu spotřebiteli.

Prodejce autodílů náklady promítá do ceny zboží. To, co zaplatí svým zaměstnancům, to, co zaplatí za nájem prostor, to, co zaplatí za firemní vozový park, dokonce i to, co zaplatí za reklamní blok a kalendář, který nepotřebujete, to vše rozpočítá do ceny autodílu, který jste si přijeli koupit. 

Obchodníci, kteří na provozních nákladech šetří, jsou mnohdy zřetelně odlišní. Nemusí to nutně znamenat horší péči o zákazníka. Ani to nemusí znamenat, že díly bude balit do nekvalitních krabic. Nebo že se u nich budete cítit nevítaně. Ale může to znamenat, že peníze vynakládá účelně a tam, kde opravdu jsou potřeba. 

Na druhou stranu, pokud se to přesune do druhého extrému, hrozí riziko, že díly nakoupíte u někoho, kdo šetří i tam, kde nemá. V pozici nakupujících v celém procesu prodeje autodílů se můžete setkat například:
  • s obchody, které si snaží najít jakoukoliv kličku k tomu, aby nemuseli u zboží uznat reklamaci,
  • s prodejci, kteří šetří na materiálech i práci (na času zaměstnanců) při balení zásilek,
  • s obchodníky, kteří neuznají a neuhradí na svoje náklady svoji chybu tam, kde sami pochybili, například při mylně zaslané zásilce.
Zlatý standard současného trhu s autodíly (zvláště u e-shopů) je jasný. V první řadě nešetřit na balení zásilek. Pečlivá práce baliče (zabalí vše, co má, nic neopomene a pořádně to do zásilky poskládá) a kvalitní obalové materiály jsou základem pro to, aby autodíly dorazily v pořádku, nepoškozené a funkční.

V druhé řadě i v autodílech platí "náš zákazník, náš pán". O tom, že prodejce musí plnit své zákonné povinnosti, jako je vrácení peněz ve 14denní lhůtě nebo transparentní vyřízení reklamace, se snad ani není třeba zmiňovat. Důvěryhodný prodejce v tomto nehledá kličky nebo se nesnaží své povinnosti obejít. 

Standardem se pomalu ale stává i to, že prodejci mají zájem na tom vycházet zákazníkům vstříc i nad rámec svých povinností - mnohdy přijmou zboží zpět i po uplynutí lhůty 14 dnů nebo uznají reklamaci i tam, kde by to bylo na hraně.

Tip: Hledejte obchody, které fungují spíše nízkorozpočtově, ale nekrátí služby na úplné minimum.
 

3) Hledejte prodejce, kteří si zákazníky nerozdělují na ty, co berou hodně a mají slevy, a ty, kteří slevy nemají a doplácí na provoz a jiné výdaje.

Prodejce náhradní díly nakoupí za jednu cenu, ale pak je dále prodávají za cenu svojí (nebo podle zákaznických slevových skupin). A i na té největší slevě nejde do ztráty. Vždycky je minimálně na svém nebo spíše má nějaký zisk. Je pravda, že v případě, že díly nakupuje firma nebo živnostník na své IČ, má prodejce o něco menší náklady, už jen proto, že podmínky takového obchodu se neřídí občanským, ale obchodním zákoníkem, tudíž například nemá nárok na vrácení dílu nebo má kratší období pro reklamaci (tudíž riziko vrácení dílu nemusí rozpočítat do ceny).

Na druhou stranu, pokud je kupující pravidelným, váženým klientem a dobrým odběratelem, má ve většině případů možnost zboží vracet stejně jako zákazník bez IČ. Daleko spravedlivější tedy je, když se slevy mezi jednotlivými skupinami příliš neliší. Rozhodně ne třeba o 50%, jako je to u některých prodejců.

Tip: Hledejte férové obchody, které si příliš nehrají na zvýhodněné a znevýhodněné zákaznické skupiny.


 

Autor článku: Voton.cz (Kdo se stará o obsah?)

Poznámka pod čarou: Nechceme si hrát na to, že jsme jako Voton.cz zcela nezávislým hodnotitelem situace na trhu s autodíly. Předchozí odstavce jsme se ale snažili popsat co nejobjektivněji, jak to umíme. Budeme rádi, pokud nám k tomu napíšete svoje postřehy - rádi text dále obohatíme o Vaše konkrétní připomínky a zkušenosti, aby byl popis prostředí trhu s díly co nejlepší. Pokud si myslíte, že to bylo přínosné čtení, sdílejte článek na Facebooku nebo pošlete odkaz e-mailem všem, koho by to mohlo zajímat. 
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je firma zabývající se prodejem autodílů v České republice. Obsah webu Voton.cz vychází ze znalostí a zkušeností firemního týmu - zkušenosti automechaniků, znalosti prodejců autodílů, zkušenosti zákazníků e-shopu a jazykové dovednosti market

Poznejte obchod s autodíly Voton.cz

Voton.cz je český e-shop s autodíly. Na těchto stránkách získáte potřebné znalosti pro správný výběr autodílů a pro péči o své vozy. Voton.cz poskytuje co nejvíce informací pro bezpečné nakupování a výběr správných autodílů, abyste mohli učinit ta nejlepší rozhodnutí pro vaše vozidlo.

E-shop lze použít také jako katalog náhradních dílů pro výběr podle vozu nebo podle VIN. Získejte přehled o širokém sortimentu levných náhradních dílů na auta všech značek - filtry, brzdy, motorové oleje, díly motoru, pružiny, tlumiče, karosářské díly, výfuky, čidla, řídicí jednotky, díly převodovek, spojky, řemeny, kladky, rozvody, alternátory, autobaterie a další.

Objednané náhradní díly na auta můžete vyzvednout v prodejně v Českých Budějovicích, na výdejních místech v Písku, Jindřichově Hradci, Táboře, Českém Krumlově, nebo si nechte doručit dopravcem kamkoliv v České republice.