Vliv na prodejní ceny autodílů ve vyšších úrovních distribučního řetězce
15. 01. 2023
|
Voton.cz autodíly
|
Každý obchodník s autodíly má neomezené možnosti nákupu zboží od dodavatelů. Neexistuje jednotná síť dovozců a dodavatelů, na kterých by byly závislí všichni prodejci autodílů v ČR.
Na počátku sice stojí přesně daný a
uzavřený počet výrobců autodílů. Kanálů, resp.
distribučních cest, kudy se díly od výrobce dostanou až na pult prodejny nebo do skladu e-shopu, je
nespočet. A právě v tom leží další kámen do skládačky
cenotvorby náhradních dílů na auta.
Záleží na třech základních okruzích, které mají vliv na
cenu, za jakou díly obchodník nakoupí:
1. Distribuční vertikála
Jak
vysoko v distribučním řetězci se prodejci povedlo se dostat. Jinak řečeno, kolik obchodních kroků před dodáním dílu na prodejnu muselo toto zboží podniknout a kolik lidí a firem potřebovalo k ceně zboží přidat svou marži.
2. Objem odběrů
Jak
velký objem zboží od konkrétního dodavatele prodejce odebírá a jak dobře má nasmlouvané lepší ceny za větší odběry.
3. Jméno firmy
Důvěryhodnost firmy na trhu. Dodavatel může poskytnout dobré ceny i prodejci se zatím malým objemem odebraného zboží, pokud má firma stabilní pozici na trhu, má dobré, ideálně zvyšující se obraty a plní poctivě svoje závazky.
Kdy pozice, jméno ani odběry firmy nepomohou?
Ale není to tak jednoduché, aby se dalo říct, že když budu odebírat hodně a přímo od výrobce jednotlivých značek, budu mít jako prodejce ceny nejlepší. Výše uvedená pravidla nejsou striktně pravdivá vždy. Nikdy totiž nebudu schopný odebírat tolik autodílů jako můj velkoobchodní dodavatel, který takto zásobuje stovku podobných prodejen, jako jsem já.
Moje
nákupní cena tak může být u "přeprodejce" nižší než přímo u výrobce. Nebo u velkoobchodu s celým sortimentem autodílů z Polska, než u výhradního importéra, který díly do velkoobchodu dodává.
Do ceny se ale promítají i další věci, například:
- doprava zboží mezi jednotlivými logistickými sklady dodavatelů,
- náročnost skladování zboží,
- konkurenčnost dodavatelů dodávajících stejnou značku výrobků apod.
Někteří prodejci pak mohou v rámci honby za minimálními nákupními cenami podlehnout i nekalému způsobu manipulace s cenami pomocí švindlování s DPH -
jedna z kauz skončila zatýkáním.
Optimalizace cen v distribuci
Obecně tak lze říci, že optimalizace nákupních cen prodejců je vždy snaha o vybalancování co n
ejbližšího místa v distribučním řetězci směrem k dodavateli na jedné straně a
co nejlepších individuálních podmínek s konkrétními dodavateli na druhé straně. Pak už je na kalkulaci prodejce, aby zvážil i vedlejší náklady plynoucí ze spolupráce s dodavateli (například četnost, doba a cena závozů, snadnost vracení zboží, které zákazníci nechtějí apod.).
Zároveň ale také
nelze říci "náhradní díly z Polska jsou šmejdy" - vzhledem k lokalizaci v Evropě, ceně práce a provozu velkoskladů je dost velkých hráčů ve velkoobchodu autodílu situováno právě tam. Pokud takové díly na českou prodejnu přijedou z tohoto polského velkoskladu, rozhodně to ale neznamená, že jsou to díly "polské". Pouze prošly přes polské překladiště / velkoobchod.
Autor článku: Voton.cz (
Kdo se stará o obsah?)
Poznámka pod čarou: Nechceme si hrát na to, že jsme jako Voton.cz zcela nezávislým hodnotitelem situace na trhu s autodíly. Předchozí odstavce jsme se ale snažili popsat co nejobjektivněji, jak to umíme. Budeme rádi, pokud nám k tomu
napíšete svoje postřehy - rádi text dále obohatíme o Vaše konkrétní připomínky a zkušenosti, aby byl popis prostředí trhu s díly co nejlepší. Pokud si myslíte, že to bylo přínosné čtení,
sdílejte článek na Facebooku nebo pošlete odkaz e-mailem všem, koho by to mohlo zajímat.