Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Závady spojky, diagnostika, řešení: Prokluzující spojka - jak to poznat a co s tím?

Závady spojky, diagnostika, řešení: Prokluzující spojka - jak to poznat a co s tím?

08. 06. 2022
|

V momentě, kdy jde těžko zařadit rychlost, máte podezření na prokluzující spojku nebo jsou cítit vibrace ve spojkovém pedálu či dobře rozpoznatelný nasládlý smrad, je třeba správně nalézt příčinu závady. Ne vždy je problém v samotné spojce a ne vždy vyžaduje kompletní výměnu. Nejčastějším signálem problémů se spojkou je její prokluzování. Co to znamená a jak problém vyřešit? 
 

Prokluzující spojka auta - důsledek opotřebení i špatné montáže

K tomu, jak poznat prokluzující spojku, se ještě dostaneme dále v článku. Zatím obecně - nejčastější příčiny:
 

1) Provozní opotřebení

Standardním opotřebením je spojka na hranici své životnosti.
 

2) Technika jízdy

Nadměrné opotřebovávání v důsledku nesprávné techniky jízdy. Když pomineme občasný nešvar odkládání nohy na spojkový pedál, který opotřebovává obložení lamely a povrch přítlačáku, je nejčastějším takovým prohřeškem řazení převodových stupňů, které neodpovídají rychlosti otáčení kol (rychlosti, jakou se vozidlo pohybuje) - ať už jde o podtáčení nebo přetáčení motoru. 
 

3) Montáž spojky

Chybná montáž nové spojky - převodovka nesmí zůstat viset na lamele bez podepření, převodovka může být instalována ve špatném úklu ke spojce. Nestandardní projevy jako drnčení prokluzující spojky může mít na svědomí také chybné nastavení samostavu. 

 

Jak vyřešit, když spojka prokluzuje?

Prokluzující spojka již ztratila část své funkce a změny jsou již nevratné. Výměna kompletní spojky je nevyhnutelná.

Opotřebovávání spojky se od prvního náznaku problémů zhoršuje geometrickou řadou. K prokluzování se přidá typický nasládlý smrad, který signalizuje dosahování vysokých teplot při proklouzávání. Přehřát se pak může i setrvačník, jehož poškození a následná výměna je nákladnější než spojka. Včasná oprava je tedy rozhodně vhodná investice.

Pozdě je v momentě, kdy spojka prokluzuje a již nejde zařadit rychlost. Při následné výměně spojky je třeba zkontrolovat mechanismus ovládání spojky, vč. spojkového obložení  a možné úniky oleje z převodovky. Po  vyčištění od oleje je vhodné před osazením novou spojkovou sadou vyměnit všechna olejová těsnění. 
 

 

Jak poznat špatnou spojku? Otestovat prokluzování?

Na fórech se radí několik postupů, jak otestovat míru prokluzování spojky. Některé jsou diskutabilní a nepřesné, jiné relativně spolehlivé, ale zbytečně komplikované. Při posuzování zdraví spojky je třeba vycházet z její základní funkce - přenášení síly, kterou motor vyprodukuje, na pohonnou soustavu a kola. Žádoucí je, aby spojka v ideálním případě převedla 100% síly motoru na kola. Opotřebením, chybami v montáži i závadami pak klesá poměr síly, kterou je spojka schopná převést do kol. "Proklouznutím", tedy situací, kdy spojka "neudrží" sílu motor a nepřevede jí dál, se tedy ztrácí část výkonu. Čím je spojka opotřebenější, tím více prokluzuje. A smrdí.

Testování tedy musí vycházet z předpokladu, že 

správně fungující spojka neztrácí výkon motoru 

a otáčky (podle navoleného převodového stupně) převádí do otáček hnací soustavy, resp. do kol. 

Testovat tedy lze ve dvou maximálních polohách, kdy je zatížení spojky největší:

  1.      při vysokých otáčkách motoru - na straně motoru je spojce předáván maximální výkon motoru
  2.      při vysokém zařazením stupni - na straně převodovky je na spojku kladeno velké zatížení

 

Jednoduchý test spojky

Pokud své auto znáte, nepotřebujete žádné speciální testování. Odcházející spojku lze poznat i během standardního ježdění. Prokluzování se bude projevovat například při jízdě do kopce, kdy v důsledku ztrát výkonu při proklouznutí nebude vozidlo vzhledem ke vzrůstajícím otáčkám úměrně zrychlovat. Auto bude citelně ztrácet výkon a "nepojede", i když motor bude točit. Pokud to budete chtít někde testovat přesněji, zkuste se na rovině "sportovně" rozjet - už na jedničku poslat maximální výkon motoru do spojky a prudce přeřadit na 2. 

 

Alternativní testování z diskuzních fór - proč ne/bude fungovat?

Na diskuzních fórech se objevují další možné návody na testování: 
 

Pomalý pád otáček při zatížení

 

Při jízdě do prudšího kopce na trojku vytočte otáčky, přeřaďte na čtyřku. U načaté spojky i po vyšlápnutí zůstávají otáčky vysoko a padají dolů pomalu. 

Není nutné testovat za náročnějších podmínek. Načatou spojku poznáte i při rozjezdu nebo standardního zrychlování do kopce. 

 

Rozjezd na vyšší stupeň

 

Rozjeďte se na rovině na 3 nebo 4. Když auto nechcípne, je spojka špatná. 

Tento test je nepřesný, nebere v úvahu vozy s vysokým krouticím momentem, které při citlivém pouštění spojky lze rozpohybovat i na vysoké zařazené stupně. 

 

Brnknutí o spojkový pedál

 

Při jízdě s vysokou zařazenou rychlostí lehce brnkněte o pedál spojky. Pokud zakolísají otáčky, je spojka špatná. 

Test vychází z jednoho z největších mýtů kolem spojek - že pokud pedál spojky zabírá hodně vysoko, je spojka v háji. Je pravda, že v případě vozů bez samonastavovacích spojek zabírání pedálu nahoře signalizuje problém, většinou opravdu jisté opotřebení spojky, ale není tomu tak vždy. U samonastavovacích spojek to neplatí vůbec. 

 

Chcípnutí na pětku

 

Stát na brzdě, zařadit pětku, přidávat plyn a pomalu pouštět spojku. Pokud auto nechcípne, je spojka špatná.

Test nedoporučujeme zkoušet, části vozidla se zbytečně opotřebovávají.