Hlavní stránka Blog Recyklace, ekologie a úřady Úskalí provozování aut kategorie N1 jakožto M1

Úskalí provozování aut kategorie N1 jakožto M1

30. 05. 2020
|
Voton.cz autodíly
|
Když se řekne nákladní vozidlo, všem se asi okamžitě vybaví velké kamiony, avšak existují i nákladní automobily spadající do kategorie N1, jež je shora omezena maximální přípustnou hmotností 3,5 tuny. Mezi tato malá nákladní vozidla pak typicky spadají dodávkové automobily typu VW Caddy, Fiat Doblo apod. Nicméně do kategorie N1 mohou spadat i vozy, do nichž byste to na první pohled vůbec neřekli - existují třeba N1 verze Škody Octavie či Fabie. 

Stačí totiž pouze, aby byl prostor pro řidiče a zbytek vozu od sebe oddělen pevnou přepážkou a rázem se z jakéhokoliv auta do 3,5 tuny může stát malé nákladní vozidlo určené pro přepravu nákladu.

Toho hojně „využívali“ mezi lety 2003 a 2009 podnikatelé, kteří při koupi osobního auta předělaného na N1 ušetřili daň z přidané hodnoty (cca pětinu celkové ceny vozu). Pozor tedy na bazarová auta z těchto let, mohou mít v technickém průkazu uvedeno N1, ačkoliv se tváří jakožto M1 (osobní auta pro přepravu osob).

Provozování takovýchto vozidel totiž může být v mnoha případech problém. Proč? 
 

Zákaz vjezdu nákladních vozidel se týká i těchto aut 

První zásadní problém nastává, když při cestě takovýmto automobilem provozovaným jakožto M1, ale oficiálně registrovaným jakožto N1 narazíte na značku Zákaz vjezdu nákladních automobilů. Ta totiž už od ledna roku 2016, kdy vešla v platnost novela vyhlášky č. 294/2015, zakazuje vjezd i nákladním vozidlům do 3 500 kilogramů. Dříve se tento zákaz týkal pouze vozidel nad tento váhový limit. 

Přitom tyto značky nejsou v České republice, ba ani jinde v Evropě žádnou raritou, je jimi osázeno velké množství bočních uliček obcí a co je horší, prakticky vás nepustí do centra žádného většího města. V minulosti se totiž značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů nadužívala k tomu, aby zabránila vjezdu těžkých náklaďáků do center měst.

Bohužel spolu s tím jsou ale biti i majitelé malých nákladních automobilů N1. 
 

Hrozí mi pokuta za porušení zákazu vjezdu, a kam s autem N1 ještě nesmím? 

Naštěstí vše není tak katastrofické, jak by se mohlo na první pohled zdát. V zákoně je totiž uvedena možnost, že váhový limit, pro nějž platí značka Zákaz vjezdu motorových vozidel lze navýšit pomocí dodatkové tabule. V praxi tedy na spoustě značek najdeme dodatek - platí pro vozidla nad 3,5 tuny.

Rovněž je potřeba se podívat na to, jak funguje pokutování řidičů za porušení tohoto zákazu v praxi. Ačkoliv zákon hovoří jasnou řečí, tak policie se ve valné většině případů nerozhoduje udělením pokuty za porušení vjezdu N1 do zákazu pro nákladní vozidla. 

Existují ale další omezení týkající se vozidel N1 provozovaných jakožto M1. Jaké další problémy na vás čekají? Například problém může nastat při vjezdu do obytných zón, kam je zapovězen vjezd všem nákladním vozidlům vyjma zásobování.

Zároveň není možné vzhledem k tomu, že se podle techničáku jedná o vozidla určená pro přepravu nákladu, v autě převážet 5 a více osob. Stejně tak v místech, kde jsou tři jízdní pruhy (to se týká zejména dálnic v okolí Prahy), není možné jet v levém pruhu

Zkrátka provozování aut kategorie N1 jakožto M1 s sebou přináší spoustu problémů, a to nejen v Čechách, ale i v zahraničí. 
 

Jaká úskalí čekají na tyto vozy v zahraničí? 

Trendem posledních let, převážně tedy zatím pouze v západní Evropě, nicméně dá se očekávat, že tento trend bude směřovat i více na východ, je zavádění bezemisních a ekologických zón. Tedy zón, kam mohou pouze automobily, jež splňují předepsané emisní normy.

Zatímco u osobních vozidel se povinnost mít vozidlo označeno ekoplaketou týká prakticky výhradně vjezdu do měst, tak pro nákladní vozidla je tato povinnost daleko plošnější - ekopaleta je nutná i na některých úsecích dálnic či dokonce v celých krajích (nejpřísnější je v tomto ohledu Německo). 

Častokráte se sice tato povinnost týká pouze těžších nákladních vozidel (kategorií N2 a N3), nicméně existují též státy, kde se týká i nákladních vozidel do 3,5 tuny. Z osobní zkušenosti pak můžeme potvrdit, že výše zmíněné úskalí na vás čeká při cestě do Rakouska.

Na naší osobní verzi Fiatu Doblo, ale označenou v techničáku jakožto N1, se totiž vztahovala povinnost mít ekoplaketu na několika úsecích dálnic. Bohužel její vyřízení trvá týdny, takže pokud nechcete inkriminované úseky objíždět, abyste se vyhnuli hrozící tučné pokutě od rakouské policie, tak si ji musíte obstarat s dostatečným předstihem. 

 

Přestavba N1 na M1 - lze ji podniknout? 

Jestliže máte malé nákladní vozidlo, jež byste si chtěli nechat zapsat do techničáku jako vůz kategorie M1, abyste se vyhnuli výše uvedeným problémům, poté na vás čeká přestavba. Odpověď je tedy - ano, přestavbu z N1 na M1 lze podniknout. Obzvláště jednoduché je to v případě, kdy už na autě byla dělána úprava opačným způsobem - v takovém případě stačí pouze odstranit přepážku.

Nicméně je potřeba dodat, že přestavbu, aby byla zapsatelná do TP, musí provést či schválit osoba nebo subjekt, který má od Ministerstva dopravy ČR rozšířené povolení pro přestavbu vozidel. 

Vůbec nejlepším způsobem, jak z nákladního auta N1 udělat osobní vůz M1, je optat se na možnosti přestavby u jeho výrobce, případně dovozce. Následně po dokončení přestavby vás ještě čeká absolvování STK a emisní kontroly.

Jako poslední krok pak následuje návštěva pracoviště registru vozidel, kde si musíte zažádat o schválení individuální přestavby vozidla, a kde vám následně bude změna zapsána to technického průkazu. 
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam