Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Jak poznám regeneraci DPF a jak ji spustím?

Jak poznám regeneraci DPF a jak ji spustím?

08. 06. 2022
|

Pod zkratkou DPF se ukrývá filtr pevný částic, který je v dnešní době naprosto nedílnou součástí všech nových vozidel s dieselovými motory. Jeho úkolem je mechanicky zachytávat saze a ostatní pevné částice výfukových plynů. Avšak, jak již logika velí, tak tyto nežádoucí usazeniny je potřeba čas od času z tohoto filtru odstraňovat, aby se neucpal. 

K tomu slouží takzvaná regenerace, která během pár minut dokáže spálit saze i všechny ostatní částice na drobný popel. Přesněji řečeno proces regenerace trvá povětšinou přibližně 10-40 minut. Jedná se o opakující proces, který ale časem stejnak vede k zaplnění filtru popelem. Nejčastěji se tak stává mezi 80 až 300 tisíci najetými kilometry. Poté musí následovat profesionální vyčištění filtru, nebo případně jeho výměna za nový. 

Jak vyvolat regeneraci DPF? 

Regeneraci filtru pevných částic je možno vyvolat hnedle několika způsoby. 
 

Pasivní regenerace 

Prvním z nich je pasivní regenerace. Ta je vyvolána kupříkladu během rychlé jízdy po dálnici, kdy teplota výfukových spalin je natolik vysoká, že dochází k automatickému spalování sazí. Jde o fyzikální jev, který se samovolně spouští bez nutnosti vnějšího zásahu.
 

Aktivní regenerace

Druhou z možností je takzvaná aktivní regenerace - ta už je závislá na aktivaci pomocí čidel a systémů automobilu. Přesné podmínky pro spuštění regenerace má nicméně každý výrobce nastaveny trochu odlišně. Chtěli byste se dozvědět, jaké podmínky ke spuštění má třeba německé BMW? Pak vás odkážeme na náš článek publikovaný zde

Vesměs je ale ke spuštění aktivní regenerace vždy potřeba důkladné zahřátí motoru, dostatek nafty v nádrži a vyšší rychlost jízdy. Konkrétně nové dieselové vozy české Škodovky si jakožto podmínky k provedení DPF regenerace žádají rychlost vyšší nežli 60 km/h udržovanou po dobu minimálně 10 minut, otáčky motoru kolem 3 000/min a zaplněnost flitru alespoň 15 gramů. Obecně pak lze říci, že k vyvolání aktivní regenerace DPF dochází, nebo by alespoň docházet mělo, přibližně každých 200 až 1 000 kilometrů. 
 

Statická regenerace

Poslední z možností je takzvaná statická regenerace. Tu umožňují například naftová auta značky Ford. Oproti aktivní regeneraci se liší zejména v tom, jak již název napovídá, že během ní nemusí být vůz v pohybu. O vše se starají diagnostické programy, třeba Forscan či Delphi, jež řídí vše potřebné, třeba otáčky, samy. Před statickou regenerací nicméně doporučujeme raději upřednostňovat tu aktivní, protože ta je autu přirozenější a zároveň je šetrnější k filtru pevných částic. 
 

Jak (ne)poznat, že probíhá regenerace DPF? 

Pokud jste nespustili regeneraci DPF pomocí diagnostiky, pak prakticky nemáte šanci poznat, že zrovna probíhá. Byť existují určitá vodítka, podle kterých se můžete řídit například, když se o spuštění aktivní regenerace pokoušíte cíleně.  Mezi tyto vedlejší projevy regenerace patří třeba patrné krátkodobé zvýšení spotřeby, nepravidelný chod motoru či dunivý zvuk ozývající se při akceleraci. Občas se lze setkat i s mírným zápachem vycházejícím z výfuku, ovšem plošně lze konstatovat, že regenerace nemá nijak zásadní vliv na chování vozu a špatně se tudíž rozpoznává
 

Kdy naposledy proběhla regenerace?

Pokud vás ale zajímá, kdy naposledy regenerace DPF ve vašem voze proběhla, není žádný problém skrze kvalitní diagnostiku zjistit ujetou vzdálenost, potažmo čas od poslední úspěšné regenerace. Moderní dieselové automobily jsou rovněž vybaveny kontrolkou filtru DPF. Ta ale nemá s prováděním regenerace nic společného. Její rozsvícení jenom indikuje, že je filtr pevných částic již plně zanesen, případně oznamuje jeho poškození. V případě jejího rozsvícení je tedy potřeba neodkladně vyhledat odborný servis.