Hlavní stránka Blog Vybíráme a nakupujeme autodíly Jak vybrat univerzální katalyzátor?

Jak vybrat univerzální katalyzátor?

31. 05. 2022
|
Voton.cz autodíly
|

Katalyzátory jsou z chemického hlediska látky, které ovlivňují průběh chemické reakce, aniž se jí zúčastňují. V souvislosti s automobily hovoříme o zařízeních, kterými se vybavují výfukové systémy vozidel, aby na výfukovém potrubí vychytávaly škodliviny, které vznikají při nedokonalém spalování uhlovodíkových paliv ve spalovacích motorech a které by jinak byly v podobě výfukových plynů emitovány do ovzduší. Tato zařízení se správně jmenují katalytické čističe.

Katalyzátorem je v tomto případě vrstva vzácných kovů (nejčastěji směs platiny a rhodia), které svou přítomností dávají vzniknout reakci těchto toxických látek s kyslíkem. Výsledkem této reakce jsou netoxické plyny.
Nejčastějšími škodlivinami takto vznikajícími je oxid uhelnatý – CO, oxidy dusíku – NOX, uhlovodíky – HC, pevné částice – DPM, oxid siřičitý – SO2. Na jejichž množství má vliv celá řada faktorů – způsob jejich vzniku, režim chodu motoru, technický stav motoru, čistota paliva, technická opatření před motorem, v motoru a za motorem. Tyto faktory lze více či méně ovlivnit a jejich kombinací dosáhnout co nejnižších emisí škodlivých látek do ovzduší.
 

Typy katalyzátorů

Katalyzátory se vyrábějí v různých technických provedeních, která se od sebe liší zejména životností a odolností, kvalitou čištění a zpětných tlakem.
Nejjednodušší jsou katalyzátory sypané neboli peletové, které se dnes již téměř nepožívají. Katalyzátory s keramickým substrátem se dosud používají především pro nenáročné aplikace a tam, kde není katalyzátor vystaven vysokému namáhání. Technicky nejvyspělejší jsou katalyzátory s ocelovým nosičem tvaru dvojité „S“, které vykazují nejmenší odpor toku výfukových plynů. Díky vysoké mechanické a tepelné odolnosti jsou vhodné i pro náročné průmyslové aplikace.
Univerzální katalyzátory jsou vyráběny ve více variantách: kovové nebo keramické, v různých tvarech a s přípravou pro plnění různých EURO standardů.


 

Postup výběru univerzálního katalyzátoru

  1. Norma EURO podle technického průkazu - obecně nelze říci podle roku výroby, jaká norma pro výběr bude platit - vozy do roku 1998 splňují EURO 2 (norma je platná od 1996). EURO 3 je platné až od r. 2000, ale vozy mohou být normované EURO 3 již od roku 1998.
  2. Konstrukce prostoru podvozku - velikost prostoru, který je k dispozici pro montování univerzálního katalyzátoru, určuje tvar a velikost vnějšího obalu. 
  3. Materiál vložky - Keramická vložka katalyzátoru je levnější. Kovový je sice o něco dražší, ale je méně náchylný na rozbití například odlétávajícími kamínky (keramika je křehká). Je vhodný i pro alternativní pohony. 

Co je někdy pro výběr důležité - zkušenosti

  •  Většina univerzálních dílů pasuje na benzinové nebo dieselové motory. U některých univerzálů mohou být ale dílčí omezení pro alternativní pohody (LPG, CNG) - zde nejsou vhodné katalyzátory keramické, které hůře odolávají vyšším teplotám výfokových plynů u těchto alternativních pohonů. Pozor je také třeba dávat v případě turba.

Co není ve výběru zohledňováno:

  • Průměr výfukového potrubí - univerzály mají standardizované průměry. Pokud nesouhlasí s průměrem stávajících výfukových trubek, je třeba spojit kat s potrubím redukční trubkou.
  • Způsob spojení s výfukovým potrubím - spojení je možné svařením nebo spojovací trubkou s objímkami. Při výběru katu to ale nehraje roli.

 

Rozdíl mezi originálním a univerzálním katalyzátorem

Originální je dražší, ale zato připravený k okamžité montáži a s jistotou, že bude odpovídat emisním požadavkům.

Univerzální katalyzátor, pokud je správně vybraný, je mnohdy výrazně levnější. Nemá potrubí, je třeba ho připojit do výfukového systému.

Pokud vyberu naddimenzovaný kat? 

Výfukové plyny nemusejí mít dostatek síly k tomu projít kanálkami v katalyzátoru, hromaděním v katalyzátoru se zvýší jejich tlak ve výfukové soustavě před katalyzátorem. V hlavě motoru se včas neuvolní dostatek prostoru pro nové splodiny a spalovací prostor nebude správně vyprazdňován.

Pokud vyberu poddimenzovaný kat? 

Výfukové plyny budou obsahovat větší množství splodin, než povoluje EURO norma daná pro tento automobil.


Prohlédněte si univerzální příslušenství k výfukům a katalyzátorům zde

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je firma zabývající se prodejem autodílů v České republice. Obsah webu Voton.cz vychází ze znalostí a zkušeností firemního týmu - zkušenosti automechaniků, znalosti prodejců autodílů, zkušenosti zákazníků e-shopu a jazykové dovednosti market

Poznejte obchod s autodíly Voton.cz

Voton.cz je český e-shop s autodíly. Na těchto stránkách získáte potřebné znalosti pro správný výběr autodílů a pro péči o své vozy. Voton.cz poskytuje co nejvíce informací pro bezpečné nakupování a výběr správných autodílů, abyste mohli učinit ta nejlepší rozhodnutí pro vaše vozidlo.

E-shop lze použít také jako katalog náhradních dílů pro výběr podle vozu nebo podle VIN. Získejte přehled o širokém sortimentu levných náhradních dílů na auta všech značek - filtry, brzdy, motorové oleje, díly motoru, pružiny, tlumiče, karosářské díly, výfuky, čidla, řídicí jednotky, díly převodovek, spojky, řemeny, kladky, rozvody, alternátory, autobaterie a další.

Objednané náhradní díly na auta můžete vyzvednout v prodejně v Českých Budějovicích, na výdejních místech v Písku, Jindřichově Hradci, Táboře, Českém Krumlově, nebo si nechte doručit dopravcem kamkoliv v České republice.