Hlavní stránka Blog Recyklace, ekologie a úřady O CNG vozidla není v českých bazarech zájem

O CNG vozidla není v českých bazarech zájem

04. 07. 2021
|
Voton.cz autodíly
|

CNG stejně jako vozy na baterie jsou symbolem ekologie, ale oba dva druhy dnes ještě alternativních pohonů trpí velmi podobnými problémy. O nové je zájem ale o ojeté vozy se nikdo nepere. 

 

Jak může být spalování CNG ekologické? 

Z hlediska složení je CNG tedy zemní plyn je tvořen z cca 98 % metanem, který označujeme CH4 s velmi příznivým poměrem uhlíku ku vodíku a to v poměru 1/4. Ano správně chápete ekologické výhody zemního plynu, které se skrývají především v poměru atomů uhlíku a vodíku v molekule. Z ¾ se jedná o vozidlo spalující vodík a pouze z ¼ uhlík. V obou případech se jedná o plyny, na které se neváží žádné pevné částice, oleje atd. 

Při srovnání CNG pohonu s klasickým spalovacím motorem generují CNG motory výrazné méně škodlivin a to v kategoriích: 

  • oxidů dusíku, 
  • oxidu uhelnatého, 
  • oxidu uhličitého, 
  • pevných částic, 
  • polyaromatických uhlovodíků (karcinogen), 
  • aldehydů (karcinogen), 
  • aromátů včetně benzenu (karcinogen). 
 

Velmi často sledovanou vlastností je tvorba skleníkových plynů. Skleníkové plyny generuje každé spalování, ať se jedná o dřevo nebo plyn. Nicméně oproti benzinu zemní plyn nabízí potenciál 20–25% snížení emisí CO2. 

 

Zní to jako zázrak, ale co na to zákazník? 

CNG trpí velmi podobným osudem jako elektro vozidla. Tradiční Evropský zákazník jej vnímá jako něco exotického a hlavním důvodem proč takový pohon nekoupit je strach. Strach je silným motivátorem našich životů a i přes nesporné výhody a téměř poloviční cenu provozu je CNG neatraktivní zejména pro bazarové zákazníky. Díky tomu se spouští celý řetězec událostí, který silně brání rozšíření. Paradoxem rozšíření nových automobilů na CNG brání právě Autobazar

 

Řetězec problémů 

Automobily kupují firmy a firmy sledují zejména nákladovost v celém životním cyklu. Nezáleží pouze na ceně paliva, ale i na zůstatkové ceně. 

Po upotřebení firmou jsou automobily prodávány do bazarů, kde je kupují zejména obyčejní lidé. Obyčejní lidé však vnímají CNG jako exotické a drahé vozidlo s menším kufrem. 

Díky tomu klesá zůstatková cena vozidel po životním cyklu firmy. 

Zázračně levný životní cyklus začíná kulhat na vysoké ztrátě ceny a paradoxně i přes 50% provozní náklady jsou CNG vozidla díky zůstatkové ceně na 80-90% nákladů benzíňáku.  10% rozdíl v ceně smaže onen strach. 

 

Jak z toho ven? 

Z výše uvedeného je jasné, že cyklus kulhá v cílové rovince. Automobilky a to zejména koncern VW musí zlepšit svoji komunikaci. V jednoduchosti je třeba vysvětlit lidem, že CNG nebouchá, spaluje kg nikoliv litry a ve výsledku jezdí za polovic. Ve chvíli kdy to obyčejný zákazník pochopí, tak vyluxuje bazary a každá firma bude toužit po CNG voze s vysokou zůstatkovou cenou způsobenou vysokou poptávkou v bazarech. 

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam