Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Rozdíl mezi žhavicí a zapalovací svíčkou

Rozdíl mezi žhavicí a zapalovací svíčkou

02. 02. 2024
|
Voton.cz autodíly
|
Žhavicí a zapalovací svíčky jsou dvě základní součásti spalovacích motorů, ale slouží k různým účelům a mají odlišnou konstrukci. Pokud jde o startování motoru, ať už se jedná o vznětový nebo zážehový motor, které hrají žhavicí a zapalovací svíčky významnou roli v procesu zapalování - svíčky jsou zodpovědné za zahájení spalování v příslušných motorech a zajišťují jejich hladký a spolehlivý provoz.

Co je žhavicí svíčka?

Žhavicí svíčka je zařízení, které se používá především u vznětových motorů pro podporu studeného startu. Skládá se z topného tělesa, obvykle ze slitinového drátu, obaleného keramickým izolátorem. Po nastartování motoru prochází topným prvkem elektrický proud, který se pak rychle zahřeje na vysokou teplotu.

Proč je to však nutné? Na rozdíl od benzinových motorů, které používají jiskru, se vznětové motory spoléhají na kompresi, aby zapálily směs vzduchu a paliva. Při nižších teplotách může být dosažení potřebné komprese náročné, protože směs vzduchu a paliva nemusí dosáhnout teploty potřebné pro samovznícení. Zde přichází ke slovu žhavicí svíčka.

Jakmile topný prvek žhavicí svíčky dosáhne své provozní teploty, předá teplo okolnímu vzduchu a spalovacímu prostoru. Tím se zvýší teplota směsi vzduchu a paliva, což usnadní její zapálení. Intenzivní teplo generované žhavicí svíčkou zajišťuje snadné startování motoru i za extrémně chladných podmínek.

Co je to zapalovací svíčka?

Naproti tomu zapalovací svíčka se používá v benzinových motorech k zahájení procesu spalování. Je vybavena středovou elektrodou, izolátorem a zemnicí elektrodou. Zapalovací svíčka je připojena k zapalovacímu systému, který vytváří elektrickou jiskru v mezeře mezi středovou a zemnicí elektrodou.

Po vzniku jiskry dojde k zapálení směsi vzduchu a paliva ve spalovací komoře, čímž je zahájen výkonový zdvih, který pohání motor. Načasování a intenzita jiskry jsou zásadní pro účinné spalování a celkový výkon motoru.

Na rozdíl od vznětových motorů jsou zážehové motory závislé na jiskře, která zapálí směs vzduchu a paliva. Klíčovou roli při generování této jiskry hraje zapalovací svíčka, která zajišťuje, že k ní dojde ve správný okamžik během činnosti motoru. Zapalovací svíčka musí být schopna odolávat vysokým teplotám a tlakům a zároveň udržovat stálou a spolehlivou jiskru.

Zapalovací svíčky se vyrábějí v různých provedeních, s různými teplotními rozsahy a materiály elektrod v závislosti na specifických požadavcích motoru. Správný výběr a údržba zapalovacích svíček jsou nezbytné pro optimální výkon motoru, účinnost paliva a kontrolu emisí.

Základní rozdíly mezi žhavicími a zapalovacími svíčkami

Konstrukce a provedení - rozdíly mezi žhavicími a zapalovacími svíčkami

Žhavicí a zapalovací svíčky mají odlišné konstrukční vlastnosti, které odpovídají jejich funkcím.

Žhavicí svíčky mají delší a silnější topné těleso, které odolává vysokým teplotám.Tento topný prvek se obvykle skládá z keramického materiálu, který je odolný vůči tepelným šokům a může dosahovat teplot až 1 200 stupňů Celsia. Delší a silnější konstrukce umožňuje větší povrch, což napomáhá účinnějšímu ohřevu směsi vzduchu a paliva. Kromě toho žhavicí svíčky disponují schopností rychlého zahřívání, což zajišťuje účinné studené starty, protože vznětové motory vyžadují pro zapálení vyšší teploty než motory zážehové.

Zapalovací svíčky mají kratší a tenčí středovou elektrodu, která je navržena tak, aby generovala vysokoenergetickou jiskru v přesném okamžiku potřebném pro spalování. Středová elektroda je obvykle vyrobena z vodivého kovu, jako je měď nebo platina, který vydrží vysoké napětí a teplo vznikající při procesu zapalování. Zemnicí elektroda, umístěná kolem středové elektrody, je strategicky navržena tak, aby podporovala účinné šíření plamene ve spalovací komoře. Tato konstrukce umožňuje konzistentní a spolehlivou jiskru, která zajišťuje optimální spalování a výkon motoru.

Funkce a výkon - rozdíly mezi žhavicími a zapalovacími svíčkami

Hlavní funkcí žhavicí svíčky je ohřívat směs vzduchu a paliva ve vznětových motorech a zajišťovat tak spolehlivé zapalování při studených startech. Vznětové motory jsou založeny na kompresním zapalování, kdy se směs vzduchu a paliva vznítí díky vysoké teplotě způsobené stlačením vzduchu ve válci. Při nízkých teplotách však samotná komprese nemusí vytvářet dostatek tepla k zapálení směsi.Žhavicí svíčky dodávají potřebné teplo, které zajišťuje plynulý a efektivní chod motoru při nízkých teplotách. Jakmile motor dosáhne požadované teploty, žhavicí svíčky se deaktivují a spalovací proces pokračuje kompresním zapalováním.

Naproti tomu hlavní funkcí zapalovací svíčky je generování elektrické jiskry, která iniciuje spalování v benzinových motorech. Zážehové motory se spoléhají na jiskrové zapalování, kdy se jiskra vytváří mezi středovou a zemnicí elektrodou zapalovací svíčky. Tato jiskra zapálí směs vzduchu a paliva, což vede ke spalování. Na rozdíl od vznětových motorů se zážehové motory nespoléhají na kompresní zapalování, a proto je zapalovací svíčka nezbytnou součástí pro správnoufunkci motoru. Zapalovací svíčky zajišťují nepřetržitou řadu jisker, které udržují spalování po celou dobu provozu motoru a zajišťují optimální výkon při různých podmínkách zatížení.

Aplikace a použití - rozdíly mezi žhavicími a zapalovacími svíčkami

Žhavicí svíčky se používají výhradně ve vznětových motorech, kde se podílejí na procesu startování. Protože vznětové motory nemají jiskrové zapalovací systémy, žhavicí svíčky kompenzují absenci zapalování vyvolaného jiskrou v chladném prostředí. Při startování motoru žhavicí svíčky zahřívají spalovací komoru a zajišťují, aby směs vzduchu a paliva dosáhla teploty potřebné pro zapálení. Jakmile motor běží, žhavicí svíčky se deaktivují a spalovací proces pokračuje kompresním zapalováním.

Naopak zapalovací svíčky jsou nedílnou součástí zážehových motorů, kde jsou zodpovědné za zapálení směsi vzduchu a paliva ve spalovací komoře. Zážehové motory jsou pro správnou funkci za všech podmínek závislé na zapalování vyvolaném jiskrou. Při chodu motoru vytvářejí zapalovací svíčky jiskru mezi středovou a zemnicí elektrodou a zapalují stlačenou směs vzduchu a paliva. Tento proces spalování se opakuje v každém válci a poskytuje potřebný výkon pro pohon vozidla vpřed. Zapalovací svíčky hrají u benzinových motorů klíčovou roli při udržování výkonu motoru a spotřeby paliva.

Výhody a nevýhody žhavicích svíček

Žhavicí svíčky mají několik výhod, pokud jde o spolehlivé studené starty, účinné spalování, úsporu paliva a dlouhou životnost. Mají však i některé nevýhody, mezi něž patří vyšší spotřeba energie, náchylnost k usazeninám a korozi a neustálé opotřebovávání. Majitelé vozidel by měli při rozhodování o použití žhavicích svíček ve svých vznětových motorech tyto výhody a nevýhody pečlivě zvážit.

Výhody žhavicích svíček

Jednou z hlavních výhod žhavicích svíček je jejich schopnost zajistit spolehlivé studené starty, a to i při teplotách pod bodem mrazu. Na rozdíl od zapalovacích svíček používaných v benzinových motorech žhavicí svíčky zahřívají spalovací komoru, což usnadňuje vznícení nafty. Tato vlastnost je výhodná zejména v chladnějším podnebí, kde může být startování vznětového motoru náročné.

Kromě spolehlivých studených startů přispívají žhavicí svíčky k účinnému spalování a optimálnímu výkonu motoru v chladných podmínkách. Zahříváním směsi vzduchu a paliva žhavicí svíčky pomáhají dosáhnout úplného spalování, čímž snižují emise a zlepšují účinnost paliva. To nejen prospívá životnímu prostředí, ale také šetří peníze za palivo.

Další výhodou žhavicích svíček je jejich schopnost podporovat úsporu paliva zkrácením doby zahřívání motoru. Když je motor studený, trvá déle, než se palivo odpaří a účinně shoří. Žhavicí svíčky tento problém řeší tím, že zahřívají spalovací komoru, což umožňuje rychlejší zahřátí a lepší spalování paliva.

Kromě toho mají žhavicí svíčky ve srovnání se zapalovacími svíčkami delší životnost. Je to proto, že pracují při nižších teplotách, což snižuje jejich opotřebení. Při správné údržbě a pravidelných kontrolách mohou žhavicí svíčky vydržet tisíce kilometrů a poskytovat dlouhodobý a spolehlivý výkon.

Nevýhody žhavicích svíček

Přestože žhavicí svíčky nabízejí řadu výhod, mají také několik nevýhod, které je třeba zvážit.

Jednou z hlavních nevýhod žhavicích svíček je jejich vyšší spotřeba energie, která může snížit celkovou elektrickou účinnost. Protože žhavicí svíčky potřebují k zahřátí značné množství energie, mohou zatěžovat elektrický systém vozidla. To může vést ke zkrácení životnosti baterie a zvýšení spotřeby paliva.

Kromě toho mohou být žhavicí svíčky náchylné k selhání v důsledku usazenin nebo koroze. Časem se na povrchu žhavicích svíček mohou hromadit karbonové usazeniny, které ovlivňují jejich výkon. Ke korozi může docházet také, zejména u vozidel vystavených drsnému prostředí nebo při špatných postupech údržby. Pravidelné čištění a kontrola jsou nezbytné pro předcházení těmto problémům a zajištění optimální funkčnosti žhavicích svíček.

Další nevýhodou žhavicích svíček je, že zůstávají aktivní i po nastartování motoru. To znamená, že nadále spotřebovávají energii a časem se opotřebovávají. Zatímco při krátkých jízdách to nemusí být významný problém, z dlouhodobého hlediska to může mít vliv na celkovou životnost a výkon žhavicích svíček.

Výhody a nevýhody zapalovacích svíček

Pokud jde o svět zážehových motorů, hrají zapalovací svíčky zásadní roli při zajišťování účinného spalování. Tyto malé, ale mocné součásti nabízejí řadu výhod, které přispívají k hladkému chodu motoru a přesné kontrole nad časováním a intenzitou spalování. Stejně jako každá jiná technologie však mají i zapalovací svíčky svůj podíl nevýhod, které je třeba vzít v úvahu. Podívejme se blíže na výhody a nevýhody zapalovacích svíček.

Výhody zapalovacích svíček

Zapalovací svíčky zajišťují spolehlivé zapalování v benzinových motorech a zajišťují účinné spalování. Generováním elektrické jiskry zapalují směs vzduchu a paliva ve spalovací komoře a spouštějí tak výkonový cyklus motoru. Toto spolehlivé zapalování je nezbytné pro hladký chod motoru.

Přispívají k hladkému chodu motoru v širokém rozsahu provozních podmínek. Zapalovací svíčky jsou navrženy tak, aby zajišťovaly stálé zapalování bez ohledu na to, zda motor pracuje na volnoběh, při cestovním režimu nebo při zrychlování. Tato stabilita výkonu pomáhá udržovat účinnost a výkon motoru.

Zapalovací svíčky jsou relativně nenáročné na údržbu a ve srovnání se žhavicími svíčkami jsou méně náchylné k opotřebení. Na rozdíl od žhavicích svíček, které se běžně používají ve vznětových motorech a vyžadují předehřívání, nepotřebují zapalovací svíčky žádné další topné prvky. Díky této jednoduchosti konstrukce jsou zapalovací svíčky odolnější a méně náchylné k poruchám.

Umožňují přesné řízení časování a intenzity spalování. Použitím různých tepelných rozsahů a konstrukcí elektrod lze zapalovací svíčky přizpůsobit specifickým potřebám motoru. Toto přizpůsobení umožňuje dosáhnout optimálního spalování, maximalizovat výkon a účinnost paliva.

Nevýhody zapalovacích svíček

Při extrémně nízkých teplotách mohou mít zapalovací svíčky problémy se studenými starty. Při výrazném poklesu teploty může mít zapalovací svíčka potíže s vytvořením dostatečně silné jiskry pro zapálení směsi vzduchu a paliva. To může vést k dlouhému startování nebo dokonce k nenastartování motoru.

Jsou náchylné k zanášení a usazování karbonu, což vede ke snížení výkonu. V průběhu času se na zapalovacích svíčkách mohou hromadit karbonové usazeniny z nedokonalého spalování, úniku oleje nebo přísad do paliva. Tyto usazeniny mohou bránit schopnosti zapalovací svíčky vytvářet silnou jiskru, což vede k chybným zážehům, snížení výkonu a zvýšení spotřeby paliva.

Zapalovací svíčky mohou vyžadovat pravidelnou výměnu z důvodu opotřebení a eroze elektrod. Při provozu zapalovací svíčky se elektrody postupně opotřebovávají vlivem vysokých teplot a elektrického oblouku. Toto opotřebení a eroze mohou vést ke slabší jiskře, snížení účinnosti paliva a potenciálnímu nesprávnému zapalování motoru. Pro zachování optimálního výkonu je nutná pravidelná kontrola a výměna.

Mohu instalovat žhavicí svíčku do benzínového motoru?

Ne, žhavicí svíčky jsou určeny speciálně pro vznětové motory a nelze je použít v zážehových motorech. Zapalovací systémy a spalovací procesy těchto dvou typů motorů se zásadně liší.

Lze zapalovací svíčky použít ve vznětových motorech?

Ne, vznětové motory se spoléhají na kompresní spalování, při kterém se směs vzduchu a paliva vznítí za vysokého tlaku a teploty. U tohoto typu zapalovacího systému nejsou zapalovací svíčky nutné.

Jak často by se měly žhavicí svíčky měnit?

Životnost žhavicích svíček se může lišit v závislosti na různých faktorech, včetně údajů výrobce, podmínek používání a údržby. Doporučujeme konzultovat doporučení výrobce vozidla nebo důvěryhodného mechanika, který vám poskytne konkrétní pokyny ohledně intervalů výměny.

Existují nějaké univerzální zapalovací svíčky, které se hodí jak pro benzinové, tak pro naftové motory?

Ne, zapalovací svíčky nejsou univerzální pro různé typy motorů. Zážehové a vznětové motory mají odlišné konstrukční požadavky, zapalovací mechanismy a spalovací procesy, což vyžaduje specifické zapalovací svíčky pro každý typ motoru.
 

Výběr mezi žhavicími a zapalovacími svíčkami

Pokud jde o výběr mezi žhavicími a zapalovacími svíčkami, je třeba vzít v úvahu několik faktorů. Nejdůležitějším hlediskem je typ motoru vašeho vozidla. Dieselové motory vyžadují žhavicí svíčky, zatímco benzínové motory vyžadují zapalovací svíčky.

Kromě toho hraje významnou roli klima. Pokud bydlíte v oblasti s extrémně nízkými teplotami, jsou žhavicí svíčky nezbytné pro zajištění spolehlivých studených startů. Naopak zapalovací svíčky jsou vhodnější pro mírné podnebí s typickým rozsahem teplot.

Kromě toho je nezbytné vzít v úvahu konkrétní použití a způsob využití vašeho vozidla. Pokud hodláte vozidlo používat především pro jízdu v chladném počasí nebo v prostředí s dlouhodobě nízkými teplotami, jsou žhavicí svíčky nezbytnou součástí výbavy. Naproti tomu pro běžné používání benzínového motoru v různých klimatických podmínkách jsou samozřejmou volbou zapalovací svíčky.

Kromě toho se žhavicí a zapalovací svíčky liší konstrukcí a provedením. Žhavicí svíčky jsou obvykle delší a mají topné těleso na konci. Tento topný prvek ohřívá spalovací komoru a napomáhá tak zapálení směsi paliva a vzduchu. Naproti tomu zapalovací svíčky mají centrální elektrodu a zemnící elektrodu, které vytvářejí elektrickou jiskru pro zapálení směsi paliva a vzduchu.

Dalším faktorem, který je třeba vzít v úvahu, je údržba vyžadovaná u jednotlivých typů svíček. Žhavicí svíčky mají obecně delší životnost a ve srovnání se zapalovacími svíčkami vyžadují méně častou výměnu. K zapalovacím svíčkám je však relativně snazší přístup a jejich výměna, takže jsou pro pravidelnou údržbu vhodnější.

Kromě toho se liší i cena žhavicích a zapalovacích svíček. Žhavicí svíčky jsou obecně dražší než zapalovací svíčky kvůli jejich specializovanému designu a konstrukci. Je však důležité zvážit dlouhodobou ekonomickou efektivitu, protože žhavicí svíčky mohou vydržet déle a vyžadovat méně častou výměnu.

Údržba a životnost žhavicích a zapalovacích svíček

Údržba žhavicích svíček

Pro zajištění dlouhé životnosti a účinnosti žhavicích svíček jsou zásadní pravidelné postupy údržby. Je nezbytné sledovat a neprodleně vyměňovat vadné žhavicí svíčky, aby se předešlo problémům s výkonem a případnému poškození motoru.

Doporučuje se pravidelně kontrolovat žhavicí svíčky, zda nevykazují známky koroze, usazenin nebo opotřebení. Ke korozi může dojít v důsledku nahromadění vlhkosti nebo chemických látek přítomných v palivu. Usazeniny se zase mohou časem hromadit a ovlivňovat schopnost svíčky účinně zapálit směs paliva a vzduchu. Opotřebení může být důsledkem stálého působení vysokých teplot a elektrického proudu.

Při kontrole žhavicích svíček věnujte zvýšenou pozornost hrotu a závitům. Hrot by měl být čistý a bez nánosů karbonu nebo zbytků. Závity by měly být neporušené a neměly by být stržené nebo poškozené. V případě zjištění jakýchkoli problémů je třeba dotčené žhavicí svíčky neprodleně vyčistit nebo vyměnit podle doporučení výrobce.

Čištění žhavicích svíček zahrnuje použití specializovaného čisticího roztoku nebo drátěného kartáče k odstranění případných usazenin nebo koroze. Při čištění je třeba postupovat šetrně, aby nedošlo k poškození choulostivých součástí svíčky. Pokud čištění není dostatečné, je nejlepším řešením výměna žhavicích svíček za nové.

Kromě toho je nutné zajistit, aby žhavicí svíčky dostávaly správné napětí z elektrického systému. Pomocí multimetru lze provést zkoušku napětí a ověřit, zda svíčky fungují ve stanoveném rozsahu. Pokud je napětí příliš vysoké nebo příliš nízké, může to znamenat problém s elektrickým systémem, který je třeba řešit.

Údržba zapalovacích svíček

Také zapalovací svíčky vyžadují správnou údržbu, aby měly optimální výkon a životnost. Při pravidelných kontrolách je nutné zjistit a řešit případné znečištění, karbonové usazeniny nebo erozi elektrod.

K znečištění může dojít, když se zapalovací svíčka pokryje olejem, palivem nebo jinými nečistotami. To může vést k chybnému zapalování, snížení výkonu motoru a zvýšení spotřeby paliva. Na druhé straně se na elektrodách a izolátoru zapalovací svíčky mohou hromadit karbonové usazeniny, které omezují schopnost jiskry účinně zapálit směs vzduchu a paliva.

Při kontrole zkontrolujte, zda se na svíčce nevyskytují známky znečištění nebo karbonové usazeniny. Barva zapalovací svíčky může poskytnout cenné informace o stavu motoru. Světle hnědá nebo šedavá barva naznačuje, že zapalovací svíčka pracuje optimálně. Černý, mastný nebo mokrý vzhled však může naznačovat problém, který je třeba řešit.

Čištění nebo výměna zapalovacích svíček v doporučených intervalech je nezbytná, aby se předešlo chybným zážehům, snížené účinnosti paliva a možnému poškození zapalovacího systému. Důrazně doporučujeme dodržovat pokyny výrobce pro intervaly údržby a výměny. Tyto pokyny zohledňují faktory, jako je typ zapalovací svíčky, konstrukce motoru a provozní podmínky.

Při čištění zapalovacích svíček je důležité používat specializovaný čistič zapalovacích svíček nebo drátěný kartáč určený k tomuto účelu. Nepoužívejte abrazivní materiály nebo nadměrnou sílu, protože by mohlo dojít k poškození jemných elektrod a izolátoru. Pokud čištění není dostatečné, je nejlepším řešením výměna zapalovacích svíček za nové.

Kromě toho je důležité zajistit, aby byly zapalovací svíčky před instalací správně nacvaknuté. Mezera označuje vzdálenost mezi středovou a zemnicí elektrodou. Nesprávná mezera může vést ke špatnému spalování a výkonu motoru. Správnou mezeru pro konkrétní zapalovací svíčky zjistíte z údajů výrobce nebo z důvěryhodných zdrojů o automobilech.
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam