Hlavní stránka Blog Vybíráme a nakupujeme autodíly Stručná historie automobilových brzdových komponentů

Stručná historie automobilových brzdových komponentů

15. 12. 2023
|
Voton.cz autodíly
|
Brzdy automobilů prošly v průběhu vývoje automobilového průmyslu významným vývojem - od prvních dřevěných špalíků a k nim připojených ručních pák až po brzdy moderní rekuperační brzdové systémy a autonomní řízení brzdového ovládání urazila technologie dlouhou cestu. 

Vývoj brzdových komponentů automobilů

V prvopočátcích automobilismu byly brzdové systémy primitivní a využívaly dřevěné špalky a ruční páky. Tyto dřevěné špalíky, již ve svém počátku často označované jako brzdové čelisti, se přitlačovaly ke kolům, aby zpomalily nebo zastavily vozidlo.

Dřevěné brzdové čelisti

Používání dřevěných špalků a ručních pák však nebylo bez problémů. Dřevěné špalíky se rychle opotřebovávaly a vyžadovaly častou výměnu. Účinnost byla vzhledem k použitým materiálům omezená a brzdění za pomoci ručních pák znamenalo, že řidič musel vynaložit značnou fyzickou sílu, aby vozidlo zastavil. Brzdění tak bylo únavné a někdy i nebezpečné, zejména v nouzových situacích. Navzdory těmto omezením položily první brzdové systémy základ pro budoucí pokrok v automobilové brzdové technice. 

Zavedení bubnových brzd

Bubnové brzdy způsobily revoluci v automobilovém průmyslu na počátku 20. století. Byly tvořeny kovovým bubnem připevněným ke kolu a brzdovými čelistmi umístěnými uvnitř bubnu. Když řidič zabrzdil, hydraulická brzda se roztočila, tlak způsobil, že se čelisti roztáhly proti bubnu a vytvořily tření, a tím vozidlo zpomalily.

Zavedení bubnových brzd přineslo výrazné zlepšení brzdného účinku oproti dřevěným špalíkům. Použití hydraulického tlaku umožnilo přesnější kontrolu nad brzdící silou, což řidičům usnadnilo zpomalení nebo plynulejší zastavení vozidla. Tento pokrok výrazně zvýšil bezpečnost na silnicích. 

Bubnové brzdy však měly svá omezení. Jedním z hlavních problémů byl odvod tepla - při tlačení brzdových čelistí na buben vznikalo třením teplo, které mohlo způsobit přehřátí brzd a ztrátu jejich účinnosti. Tento problém se zvýraznil při dlouhodobém nebo intenzivním brzdění, například při jízdě z kopce nebo při tažení těžkých nákladů.

Navzdory těmto omezením zůstaly bubnové brzdy po mnoho let standardním brzdovým systémem, který se ukázal jako spolehlivý a široce používaný v různých typech vozidel.
 

Příchod kotoučových brzd

Zavedení kotoučových brzd znamenalo významný milník v brzdové technologii. Kotoučové brzdy využívají rotující kotouč připevněný ke kolu a třmeny, které přitlačují statické brzdové destičky ke kotouči a vytvářejí tření. Tato konstrukce umožnila lepší odvod tepla než u berz bubnových, což vedlo ke zlepšení brzdného výkonu a snížení vadnutí brzd. Kotoučové brzdy si pro svůj vynikající brzdný výkon a spolehlivost rychle získaly oblibu, zejména u vozidel určených pro provoz v náročných jízdních podmínkách.

Kotoučové brzdy navíc nabízely další výhodu oproti bubnovým brzdám - snadnější údržbu. Na rozdíl od bubnových brzd, které vyžadovaly demontáž celé brzdové soustavy kvůli kontrole nebo výměně brzdového systému, kotoučové brzdy umožňovaly snadnější přístup k brzdovým destičkám a brzdovým kotoučům, což zjednodušovalo údržbu a zkracovalo dobu, kdy bylo vozidlo nepojízdné.

Díky lepšímu výkonu a snadnější údržbě kotoučové brzdy postupně v automobilovém průmyslu zastínily bubnové brzdy. Dnes jsou standardním brzdovým systémem většiny osobních vozidel.

Materiály a konstrukce brzdových destiček i kotoučů umožnily zvýšit účinnost 

Díky pokroku ve vědě o materiálech se materiály brzdových destiček i kotoučů vyrábějí v různých složeních, která vyhovují specifickým jízdním podmínkám a požadavkům na výkon.

Brzdové destičky se skládají se z třecího materiálu spojeného s kovovou podložkou a jsou navrženy tak, aby při tlaku přilnuly k rotujícímu kotouči nebo bubnu. Tření mezi brzdovými destičkami a kotoučem/bubnem přeměňuje kinetickou energii vozidla na teplo a účinně zpomaluje kola. 

Brzdové kotouče jsou obvykle vyrobeny z litiny nebo kompozitních materiálů, aby odolaly vysokým teplotám vznikajícím při brzdění. Hlavní funkcí kotouče je absorbovat a odvádět teplo vznikající třením mezi brzdovými destičkami a kotoučem. Pokroky v konstrukci kotoučů, včetně příčně vrtaných a drážkovaných vzorů, dále zlepšily odvod tepla a snížily riziko vadnutí brzd. Tyto vzory pomáhají zabraňují hromadění plynů a nečistot mezi brzdovými destičkami a kotoučem.

Ovládání brzd a plynulost brždění je závislá na brzdových třmenech a vedení brzdové kapaliny.

Brzdové třmeny hrají zásadní roli při fungování kotoučových brzd. V těchto hydraulických nebo mechanických zařízeních jsou uloženy brzdové destičky a pomocí pístků na ně působí silou. Po aktivaci třmeny přitlačí brzdové destičky ke kotoučům a vytvoří tak tření potřebné pro brzdění. Třmeny prošly významným vývojem, moderní konstrukce obsahují prvky, jako jsou vícenásobné pístky a lehké materiály, které zvyšují brzdný výkon. Díky rovnoměrnému rozložení síly na brzdové destičky zajišťují tyto inovativní třmeny konzistentní a účinné brzdění i v náročných podmínkách.

V hydraulickém brzdovém systému hraje důležitou roli brzdové potrubí, které vede brzdovou kapalinu z hlavního válce do třmenů nebo válců kol. Brzdová kapalina pod tlakem umožňuje přenos síly z pedálu ovládaného řidičem na brzdové komponenty, což v konečném důsledku vede ke zpomalení vozidla. 

Brzdové potrubí je obvykle vyrobené z oceli nebo pružné pryže. Pravidelná kontrola a údržba brzdového potrubí je zásadní pro zajištění jeho integrity a prevenci úniku brzdové kapaliny. Časem může dojít ke korozi nebo poškození brzdového potrubí, což ohrožuje jeho schopnost dodávat potřebný hydraulický tlak.
 

Vzestup protiblokovacích brzdových systémů (ABS)

V 70. letech 20. století se převratným prvkem v oblasti bezpečnosti automobilů staly protiblokovací brzdové systémy (ABS). Systém ABS využívá elektronické snímače, které sledují otáčky jednotlivých kol a v případě hrozícího zablokování kola modulují tlak v brzdách, aby se zabránilo smyku kola. Systém ABS tak udržuje trakci pneumatik a zajišťuje kontrolu nad řízením v situacích nouzového brzdění.

Zabráněním zablokování kol snížil systém ABS riziko smyku a ztráty kontroly nad vozidlem, zejména na kluzkém nebo nerovném povrchu. Tato technologie významně zvýšila celkovou bezpečnost vozidel a snížila počet nehod způsobených problémy souvisejícími s brzděním. V průběhu let se systém ABS vyvinul tak, aby zahrnoval pokročilé funkce, jako je elektronický rozdělovač brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA), což dále zvýšilo bezpečnost vozidel.

Systém EBD optimalizuje rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní kola, čímž zlepšuje stabilitu a kontrolu nad vozidlem při brzdění.
Systém BA detekuje situace nouzového brzdění a automaticky zvyšuje brzdný tlak, aby pomohl řidiči dosáhnout maximálního brzdného účinku.
 

Vliv technologického pokroku na brzdové komponenty

Úloha elektroniky v moderních brzdových systémech

Moderní brzdové systémy se stále více spoléhají na elektronické součásti, které jim pomáhají zvyšují bezpečnost a výkonnost. Elektronická kontrola stability (ESC), často integrovaná s ABS, monitoruje dynamiku vozidla a snižuje rychlost jízdy. Selektivně působí brzdnou silou na jednotlivá kola, čímž zajišťuje stabilitu v zatáčkách a na kluzkém povrchu.

ESC využívá síť snímačů, včetně snímačů otáček kol, snímačů úhlu natočení volantu a snímačů odklonu, k nepřetržitému měření rychlosti jízdy a sledování chování vozidla. Analýzou těchto dat v reálném čase může systém ESC odhalit potenciální situace ztráty kontroly a zasáhnout brzděním konkrétních kol s cílem udržet kontrolu nad jízdou vozidla a stabilitou.

Kromě toho systémy brake-by-wire, kde je tradiční mechanické spojení mezi brzdovým pedálem a brzdovým mechanismem nahrazeno elektronickými signály, připravují půdu pro pokročilé asistenční systémy pro řidiče. Tyto systémy umožňují funkce, jako je adaptivní tempomat, automatické nouzové brzdění, a dokonce i schopnost autonomního řízení.

Vliv vědy o materiálech na trvanlivost brzdových komponentů

Pokroky ve vědě o materiálech hrají zásadní roli při zlepšování účinnosti brzdového systému a trvanlivosti brzdových součástí. Vysoce výkonné brzdové destičky nyní obsahují kompozitní složení, které vyvažuje třecí vlastnosti, odolnost proti opotřebení a tepelnou stabilitu. Tyto pokročilé materiály brzdových destiček jsou navrženy tak, aby odolávaly vysokým teplotám vznikajícím při agresivním brzdění, čímž snižují riziko vadnutí brzd a zajišťují konzistentní výkon. Vykazují také lepší odolnost vůči opotřebení, což vede k delší životnosti a nižším nárokům na údržbu.

Vývoj karbon-keramických brzdových kotoučů nabízí nízkou hmotnost. alternativy s výjimečnou tepelnou odolností, díky čemuž se staly oblíbenými v oblasti špičkových sportovních vozů. Tyto kotouče se skládají z uhlíkových vláken vyztužených keramickou matricí, která poskytuje vynikající tepelnou vodivost a snižuje hmotnost, což vede k lepší ovladatelnosti a nižší spotřebě paliva. 

Kromě toho je cílem probíhajícího výzkumu v oblasti materiálových věd vyvinout inovativní brzdové materiály, které jsou nejen odolné, ale také šetrné k životnímu prostředí, tedy materiály se sníženou hlučností a minimálními emisemi prachu.

Budoucnost brzdění: Regenerativní a autonomní systémy

Automobilový průmysl pokračuje ve zkoumání inovativních technologií pro budoucí brzdové systémy. Regenerativní brzdění, které se běžně vyskytuje u hybridních a elektrických vozidel, využívá kinetickou energii při zpomalování a přeměňuje ji na elektrickou energii. Tento systém rekuperace energie nejen snižuje opotřebení tradičních brzdových komponent, ale také prodlužuje dojezd elektrických vozidel tím, že získanou energii využívá k dobíjení akumulátoru. S rostoucí poptávkou po ekologičtější dopravě lze očekávat, že se rekuperační brzdění stane standardní výbavou většiny vozidel, což dále sníží spotřebu energie a sníží uhlíkovou stopu dopravy.

Kromě toho se s nárůstem autonomních vozidel se brzdové systémy vyvíjejí tak, aby byly vybaveny pokročilými senzory, algoritmy umělé inteligence a prediktivními algoritmy, které umožní automatické nouzové brzdění a předcházení kolizím. Tyto systémy spoléhají na kombinaci radarů, lidarů a kamer, které detekují potenciální nebezpečí a reagují rychleji než lidské reflexy. Systémy autonomního brzdění mohou v reálném čase analyzovat prostředí a ve zlomku sekundy rozhodnout o použití brzd, čímž zabrání nehodám, nebo alespoň zmírní jejich výsledek. S dalším rozvojem autonomních technologií budou brzdové systémy hrát klíčovou roli při zajišťování bezpečnosti cestujících i chodců.
Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam