Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Jak otestovat, co vybíjí baterii v odstaveném autě

Jak otestovat, co vybíjí baterii v odstaveném autě

24. 11. 2022
|
Dát si pozor na elektrickou výbavu vozidla se vyplatí – někdy totiž dodělávaná výbava může způsobit nepříjemnosti se startováním, zejména v zimě.

Pro úspěšné nastartování potřebujete kromě jiného mít dostatečně nabitou baterii. Startování, tedy roztočení motoru startérem, případně nažhavení a příprava transportu paliva, je energeticky náročným krokem. V případě, že startovací baterie nemá dostatečnou zásobu energie (nebo ji není schopna vydat v dostatečném množství v daný okamžik), auto se bude v lepším případě snažit otáčet startérem, ale jen líně a pomale, v horším případě jen cvakne pastorek startéru, ale nic víc. V extrémním případě pak auto ani nerozsvítí kontrolky budíků. V těchto případech již je autobaterie silně vybitá a je třeba ji
  1. plně nabít co nejrychleji (Proč? Více v článku Jak se starat o autobaterii, aby dlouho vydržela ) a
  2. zjistit, proč se vybila. 

Zkontrolovali jste následující?
  • Autobaterie není na hraně životnosti (máte ji méně než 4-6 let a správně ji používáte a skladujete).
  • Autobaterie je nová a nejde o závadu vhodnou k reklamaci.
  • Alternátor funguje bez problémů.
  • Vozidlo nebylo dlouho odstaveno (v řádu týdnů).
  • Nejezdíte jen krátké trasy (zejména v zimě se zapnutým vyhříváním sedaček).
  • Nenechali jste zapnutá světla.
Vše by mělo být v pořádku, autobaterii přesto něco vybilo. 

Další v řadě, co je třeba zkontrolovat, je výbava auta, která může baterii vybíjet i v režimu stand-by. Jak to zjistit? Multimetrem. 

Před prací zjistěte, jak po odpojení baterie oživit zakódované auto – postup pro vaše konkrétní auto byste měli najít v uživatelské příručce k vozidlu.

Kontrolu byste měli začínat s plně nabitou baterií. Jak poznám že je nabitá baterie v autě? Pokud ji přeměříte multimetrem, měla by mít minimálně 12,6 V. Menší hodnota znamená, že buď není plně nabitá, nebo je na konci své životnosti. 
 

Krok 1: Vše vypněte

Povypínejte všechnu elektrickou výbavu vozu a vyndejte klíček ze zapalování – zhasněte světla, vypněte stěrače, zavřete okna, dveře, odpojte všechny nabíječky, navigace, kabely, dovřete přihrádky s osvětlením, vypněte autorádio, topení, klimatizaci atd. Zavřete dveře.
 

Krok 2: Změřte proud na záporném pólu/svorce

Klíčem povolte svorku záporného pólu (většinou je pod černou krytkou) a kabel odpojte od záporného pólu baterie - je označen mínusem.  

Nastavte multimetr pro měření proudu (A), černý kabel multimetru zasuňte do zdířky (COM), červený do zdířky pro nejvyšší hodnotu proudu (většinou označeno jako A, 10A nebo 20 A). Červenou sondu přiložte k odpojené svorce baterie, černou sondu k zápornému pólu baterie. POZOR, nepřikládejte v tomto nastavení sondy k oběma pólům baterie – způsobíte zkrat.

Názorně je to vidět ve videu tady (v angličtině, ale dobře vidět).
 

Krok 3: Porovnejte naměřené hodnoty u jednotlivých pojistek

Odečtěte hodnotu, kterou multimetr naměřil. Je-li hodnota do cca 50 mA je v pořádku, vybíjení autobaterie není důsledek nějakého nečekaného odběru a bude třeba příčinu hledat jinde. 
Vyšší hodnota než 50 mA znamená, že bude třeba hledat zdroj problému.

V pojistkové skříni pod kapotou vytahujte jednu pojistku po druhé (od nejslabších), a sledujte, jak se mění naměřená hodnota. Po neměření ji vždy vraťte zpět a pokračujte k další. Hledáte takovou, při jejíž vytažení výrazně poklesne hodnota naměřeného proudu (například z 2 A na 0,02 A). 

Pokud zde nic nenajdete, je potřeba překontrolovat ještě pojistky v interiéru. Kde je najdete, máte napsáno v uživatelské příručce k autu. 

Akorát pozor – při otevírání dveří nesmí multimetr zůstat připojený k baterii. Pokud nemáte k ruce pomocníka, který multimetr znovu připojí, až si sednete do auta a zavřete za sebou, musíte improvizovat – například šikovně zaklínit západku dveří, aby si auto myslelo, že jsou zavřené.

Na víčku pojistkové skříně nebo v příručce se dočtete, k jakému zařízení je pojistka přiřazena.

 

Krok 4: Řešte konkrétní závadu

Odpojujte jednotlivé spotřebiče na daném obvodu, který jste si určili pojistkou (například anténu a rádio postupně). Opět sledujte pokles proudu. 

Následné kroky jsou pak specifické pro jednotlivá zařízení – někdy bude stačit jejich odpojení, někdy je problém v kabeláži, někdy je vadné zařízení. 
 

Časté důvody vybíjení startovací baterie v odstaveném autě

Ze zkušenosti můžeme říci, že nejčastěji to dělá dodělávaná výbava: palubní kamery, audio, alarm.

Důvodem může být i nepozornost nebo nedbalost, například zapojená nabíječka na telefon nebo zapadnutý vodivý předmět do zdířky.



Přehled autobaterií

Přehled multimetrů