Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Zapalování a žhavení - rozdíly pro neznalce

Zapalování a žhavení - rozdíly pro neznalce

06. 01. 2024
|
Voton.cz autodíly
|

Zapalování a žhavení motoru jsou klíčové procesy pro správné fungování automobilu. V tomto článku se podíváme na historii, principy a součásti těchto procesů. Také se zaměříme na rozdíly mezi zapalováním a žhavením motoru. Dále si představíme různé typy zapalování a žhavení motoru a budeme se zabývat problémy, které se s nimi mohou vyskytnout. Nakonec se podíváme na diagnostiku a opravy těchto problémů. Zde je pět klíčových poznatků, které si z tohoto článku odnesete:

Hlavní poznatky

  • Historie zapalování a žhavení motoru
  • Principy zapalování a žhavení motoru
  • Rozdíly mezi zapalováním a žhavením motoru
  • Základní součásti zapalování a žhavení motoru
  • Typy zapalování a žhavení motoru
 

Úvod do problematiky zapalování a žhavení motoru

Historie zapalování a žhavení motoru

Zapalování a žhavení motoru jsou klíčové procesy pro spuštění a provoz automobilového motoru. Historie těchto procesů sahá až do počátku 20. století, kdy byly vyvinuty první zapalovací systémy pro benzínové motory. Tyto systémy využívaly zapalovací svíčky, které generovaly jiskru pro zapálení palivové směsi ve válcích motoru. Žhavení motoru se naopak používá u vznětových motorů, kde se pomocí žhavících svíček zahřívá vzduch ve válcích, což umožňuje samovznícení paliva.

Principy zapalování a žhavení motoru

Principy zapalování a žhavení motoru se liší v závislosti na typu motoru. U benzínových motorů se využívá zapalování, které zajišťuje vznícení směsi paliva a vzduchu ve válcích. Naopak u vznětových motorů se používá žhavení, které zahřívá vzduch ve válcích a tím způsobuje samovznícení paliva. Obě metody mají své výhody a nevýhody a jsou důležité pro správný chod motoru.

Zapalování benzínového motoru probíhá pomocí zapalovací svíčky, která vytváří jiskru pro vznícení směsi. Zapalovací cívka je zodpovědná za generování dostatečného napětí pro vytvoření jiskry. Žhavení vznětového motoru se provádí pomocí žhavící svíčky, která zahřívá vzduch ve válcích. Žhavící cívka je zodpovědná za generování dostatečného napětí pro zahřátí svíčky.

Problémy spojené se zapalováním a žhavením motoru mohou zahrnovat závady na zapalovacích svíčkách, poruchy zapalovací cívky, problémy se žhavícími svíčkami nebo poruchy žhavící cívky. Diagnostika a opravy těchto problémů jsou důležité pro udržení správného fungování motoru.

Rozdíly mezi zapalováním a žhavením motoru

Zapalování a žhavení motoru jsou dvě různé metody, které se používají k zahájení hoření paliva ve vozidlech. Zapalování se používá v benzínových motorech, zatímco žhavení se používá vznětových motorech. Hlavní rozdíl mezi těmito dvěma metodami spočívá v způsobu, jakým se palivo zapaluje.

Zapalování motoru probíhá pomocí zapalovací svíčky, která vytváří jiskru, jež zapálí směs paliva a vzduchu ve válcích. Na druhou stranu, žhavení motoru probíhá pomocí žhavící svíčky, která zahřívá vzduch ve válcích a tím způsobuje samovznícení paliva.

Dalším rozdílem mezi zapalováním a žhavením motoru je jejich konstrukce. Zapalovací systém benzínového motoru je složitější, obsahuje zapalovací cívku a další součásti. Naopak, žhavící systém vznětového motoru je jednodušší, obsahuje pouze žhavící svíčky.

Zapalování a žhavení motoru mají také odlišné vlastnosti. Zapalování je rychlejší a umožňuje vyšší otáčky motoru. Žhavení je pomalejší a umožňuje vyšší točivý moment motoru. Tato odlišnost je dána různým způsobem, jakým se palivo zapaluje a hoří ve válcích.

V závislosti na konkrétním typu motoru se používá buď zapalování nebo žhavení. Je důležité správně rozlišovat mezi těmito dvěma metodami, aby bylo dosaženo optimálního výkonu a spolehlivosti motoru.
 

Základní součásti zapalování a žhavení motoru

Zapalovací svíčky

Zapalovací svíčky jsou jednou z klíčových součástí zapalování a žhavení motoru automobilu. Jejich hlavní funkcí je vytvářet jiskru, která zapaluje směs paliva a vzduchu ve spalovací komoře. Svíčky jsou umístěny v hlavě válců a jsou připojeny k zapalovací cívce. Při správném fungování svíčky vytvářejí silnou a stabilní jiskru, která je nezbytná pro spolehlivý chod motoru.

Existuje několik typů zapalovacích svíček, které se liší svou konstrukcí a materiálem elektrod. Například platinové svíčky mají delší životnost a lepší výkon než běžné niklové svíčky. Správná údržba a pravidelná výměna zapalovacích svíček je důležitá pro optimální fungování motoru a snížení spotřeby paliva.

V případě problémů se zapalovacími svíčkami může dojít k nesprávnému zapalování směsi paliva a vzduchu, což může vést k nespolehlivému chodu motoru, ztrátě výkonu nebo zvýšené spotřebě paliva. Proto je důležité pravidelně kontrolovat stav svíček a v případě potřeby je včas vyměnit.

Zapalovací cívka

Zapalovací cívka je jednou z klíčových součástí zapalování a žhavení motoru. Její hlavní funkcí je transformovat nízké napětí z baterie na vysoké napětí, které je potřebné k vytvoření jiskry pro zapálení palivové směsi ve spalovací komoře. Zapalovací cívka je tvořena primárním a sekundárním vinutím, které jsou navzájem izolovány. Primární vinutí připojené k baterii generuje magnetické pole, které je přenášeno na sekundární vinutí. Sekundární vinutí pak generuje vysoké napětí, které je přivedeno na zapalovací svíčku. Zapalovací cívka je obvykle umístěna na rozvodu zapalování a je připojena k řídící jednotce motoru.

Žhavící svíčky

Žhavící svíčky jsou jednou z klíčových součástí žhavení motoru. Jejich hlavním úkolem je zajištění dostatečného zahřátí vzduchu ve válcích před vstřikem paliva. Žhavící svíčky se nacházejí ve vznětových motorech a jsou vyrobeny z keramiky nebo kovu s keramickým jádrem. Při zapnutí zapalování se na žhavící svíčky přivádí vysoké napětí, které způsobí ohřátí jádra na vysokou teplotu. Tato teplota je potřebná pro zážeh paliva ve válcích motoru.

Řídicí jednotka žhavení 

Řídicí jednotka žhavení (někdy nesprávně považovaná za žhavící cívku) je důležitou součástí vznětového motoru. Její hlavní funkcí je zajištění dostatečné teploty pro spalování paliva ve válcích a načasování vstupu proudu do žhavicích svíček. Dostatečná teplota je nezbytná pro spolehlivý chod motoru, zejména při studeném startu.
 

Typy zapalování a žhavení motoru

Zapalování benzínového motoru

Zapalování benzínového motoru je proces, při kterém dochází k vznícení směsi paliva a vzduchu ve válcích motoru. Tento proces je zajištěn zapalovací svíčkou, která vytváří jiskru pro vznícení směsi. Zapalování benzínového motoru je nezbytné pro jeho správný chod a výkon.

Zapalování vznětového motoru

Zapalování vznětového motoru je specifickým způsobem zapalování paliva ve vznětovém motoru. Vznětový motor používá stlačený vzduch k zapálení paliva, které je vstřikováno do spalovacího prostoru. Zapalování vznětového motoru se liší od zapalování benzínového motoru, který používá zapalovací svíčky a jiskru k zapálení paliva. Vznětový motor využívá vysoký tlak a teplotu ve spalovacím prostoru k samovznícení paliva.

Žhavení vznětového motoru

Žhavení vznětového motoru je proces, který je nezbytný pro správný chod tohoto typu motoru. Při žhavení dochází k zahřátí vzduchu v válcích na dostatečně vysokou teplotu, aby došlo k samovznícení paliva. Tento proces je zajištěn pomocí žhavících svíček, které jsou umístěny přímo v válcích motoru. Žhavící svíčky jsou vyrobeny z materiálů, které jsou odolné vůči vysokým teplotám a mají schopnost udržovat konstantní teplotu. Tímto způsobem je zajištěno, že palivo se samovznítí a motor začne pracovat.
 

Problémy spojené se zapalováním a žhavením motoru

Závady na zapalovacích svíčkách

Při provozu automobilu se mohou vyskytnout různé závady na zapalovacích svíčkách. Jednou z častých závad je nedostatečná jiskra, která může být způsobena opotřebením nebo znečištěním svíček. Další možnou závadou je příliš velká mezera mezi elektrodami svíček, což může vést k obtížnému startování motoru. Pokud se svíčky nečistí pravidelně, mohou se na nich hromadit usazeniny, což může ovlivnit jejich správnou funkci. Je důležité pravidelně kontrolovat stav svíček a v případě potřeby je včas vyměnit.

Poruchy zapalovací cívky

Poruchy zapalovací cívky mohou způsobit nesprávné zapalování motoru a snížit jeho výkon. Jednou z častých poruch je přerušení primárního obvodu zapalovací cívky, které může být způsobeno například poškozením kabelu nebo konektoru. Další možnou poruchou je zkrat v primárním obvodu, který může vzniknout například při poškození izolace kabelu. Tyto poruchy mohou vést k nedostatečnému výkonu motoru nebo dokonce k jeho úplnému výpadku.

Pokud se vyskytnou problémy se zapalovací cívkou, je důležité je co nejdříve diagnostikovat a opravit. V některých případech může být nutné vyměnit celou zapalovací cívku. Je také dobré zkontrolovat stav a připojení kabelů a konektorů, aby se předešlo dalším poruchám. Pravidelná údržba a kontrola zapalovací cívky může předejít vzniku problémů a zajistit správné fungování motoru.

Problémy se žhavícími svíčkami

Při provozu automobilu se mohou vyskytnout různé problémy se žhavícími svíčkami. Jedním z častých problémů je jejich zanesení nečistotami, které mohou ovlivnit správné žhavení motoru. V takovém případě je nutné svíčky vyčistit nebo vyměnit za nové. Dalším problémem může být selhání žhavící cívky, která je zodpovědná za generování dostatečného tepla pro žhavení motoru. V případě poruchy žhavící cívky je nezbytné ji vyměnit za novou. Důležité je také pravidelné kontrolování a údržba žhavících svíček a cívek, aby byla zajištěna jejich správná funkce a minimalizováno riziko vzniku problémů se žhavením motoru.

Poruchy řídicí jednotky žhavení

Poruchy řídicí jednotky žhavení mohou způsobit vážné problémy s žhavením motoru. Jedním z nejčastějších problémů je selhání řídicí jednotky žhavení, které může vést k nespolehlivému startování motoru nebo dokonce k jeho úplnému selhání. Je také důležité kontrolovat stav izolace řídicí jednotky žhavení, protože poškozená izolace může vést k úniku proudu a zkratu. V případě jakýchkoli poruch řídicí jednotky žhavení je nezbytné provést její výměnu nebo opravu.
 

Diagnostika a opravy zapalování a žhavení motoru

Diagnostika závad na zapalování

Diagnostika závad na zapalování motoru je důležitým krokem při řešení problémů s jeho fungováním. Existuje několik způsobů, jak diagnostikovat závady na zapalování. Jedním z nich je použití diagnostického skeneru, který umožňuje připojení k elektronickému řízení motoru a získání chybových kódů. Další možností je vizuální kontrola zapalovacích svíček a jejich stavu. Pokud jsou svíčky opotřebené nebo znečištěné, mohou způsobovat problémy se zapalováním. Důležitým faktorem při diagnostice závad na zapalování je také měření komprese ve válcích motoru. Pokud je komprese nízká, může to naznačovat problémy se zapalováním.

Opravy zapalování

Po diagnostice závad na zapalování je možné provést potřebné opravy. Jednou z nejčastějších oprav je výměna zapalovacích svíček. Pokud jsou svíčky opotřebované nebo poškozené, mohou způsobovat problémy při zapalování motoru. Další možnou opravou je výměna zapalovací cívky, která generuje vysoké napětí pro zapálení směsi paliva a vzduchu ve válcích. Pokud je cívka poškozená, může dojít k nedostatečnému zapálení směsi a tím k narušení chodu motoru. Je také důležité pravidelně čistit a kontrolovat žhavící svíčky, které se nacházejí ve vznětových motorech. Pokud jsou svíčky zanesené nebo poškozené, mohou způsobovat problémy při žhavení motoru. V případě poruchy žhavící cívky je nutné provést její výměnu, aby bylo zajištěno správné žhavení motoru.

Diagnostika závad na žhavení

Diagnostika závad na žhavení je proces, který slouží k identifikaci a opravě problémů spojených se žhavením motoru. Při diagnostice se využívají různé metody a nástroje, které umožňují zjistit příčinu závady a navrhnout vhodnou opravu.

Existuje několik běžných problémů, které mohou ovlivnit žhavení motoru. Mezi ně patří například selhání žhavících svíček, poruchy žhavící cívky nebo problémy s elektrickým obvodem žhavení. Při diagnostice je důležité provést důkladnou kontrolu těchto součástí a zjistit, zda jsou v pořádku.

Problémy se žhavením motoru mohou mít různé příčiny. Mohou být způsobeny opotřebením součástí, špatným nastavením systému žhavení nebo poruchou elektrického obvodu. Při diagnostice je důležité provést důkladnou kontrolu a zjistit, která část systému žhavení je zodpovědná za problém.

Pokud je zjištěna závada na žhavení, je důležité provést vhodnou opravu. To může zahrnovat výměnu žhavících svíček, opravu řídicí jednotky žhavení nebo opravu elektrického obvodu. Je také důležité provést kontrolu a případnou úpravu nastavení systému žhavení, aby bylo zajištěno správné fungování motoru.

Opravy žhavení

Při výskytu problémů se žhavením motoru je důležité provést správnou diagnostiku a následně provést potřebné opravy. Zde je několik kroků, které mohou pomoci při opravě žhavení motoru:

  • Zkontrolujte žhavící svíčky a ujistěte se, že jsou v dobrém stavu. Pokud jsou poškozené nebo opotřebované, je nutné je vyměnit.
  • Zkontrolujte řídicí jednotky žhavení a ujistěte se, že funguje správně. Pokud je jednotka vadná, je nutné ji vyměnit.
  • Zkontrolujte napájecí kabely a zkontrolujte, zda nejsou poškozené nebo uvolněné. Pokud je to potřeba, opravte nebo vyměňte kabely.
  • Zkontrolujte napájecí relé a zabezpečte, že je v dobrém stavu. Pokud je relé poškozené, je nutné jej vyměnit.

Pokud se problémy se žhavením motoru nevyřeší, je vhodné vyhledat odbornou pomoc a konzultovat situaci s mechanikem.
 

Nejčastěji používané zapalovací a žhavicí komponenty v České republice

Nejčastěji používané zapalovací svíčky v České republice

Nejčastěji používanými OEM zapalovacími svíčkami v České republice jsou podle výsledků prodejnosti v e-shopu Voton.cz autodíly zapalovací svíčky NGK, Brisk a Denso. Najčastěji prodávanými aftermarketovými zapalovacími svíčkami svíčkami jsou produkty značek Denckermann, Kamoka, Meyle, Champion.
 

Nejčastěji používané žhavicí svíčky v České republice

Nejčastěji používanými OEM žhavicími svíčkami v České republice jsou podle výsledků prodejnosti v e-shopu Voton.cz autodíly žhavicí svíčky NGK, Brisk, Denso a Bosch. Najčastěji prodávanými aftermarketovými zapalovacími svíčkami svíčkami jsou produkty značek Denckermann, Kamoka, Meyle, Champion.


 

Jak často je potřeba měnit zapalovací svíčky?

Zapalovací svíčky je doporučeno měnit přibližně každých 30 000 až 50 000 kilometrů.

Co dělat, když motor nechce zapálit?

Pokud motor nechce zapálit, je dobré zkontrolovat stav zapalovacích svíček a zapalovací cívky. Také je možné, že je problém s palivovým systémem nebo baterií.

Jak poznat závadu na zapalovací cívce?

Příznaky závady na zapalovací cívce mohou zahrnovat nepravidelný chod motoru, ztrátu výkonu, problémy při startování a nestabilní otáčky motoru.

Proč je důležité správně nastavit zapalování?

Správné nastavení zapalování zajišťuje optimální výkon motoru, snižuje spotřebu paliva a minimalizuje riziko závad na motoru.

Jak se provádí diagnostika závad na žhavení?

Diagnostika závad na žhavení zahrnuje kontrolu žhavících svíček, žhavící cívky a případně i dalších součástí žhavícího systému.

Jaké jsou nejčastější problémy se žhavícími svíčkami?

Nejčastější problémy se žhavícími svíčkami zahrnují jejich opotřebení, zanesení nečistotami nebo poruchy v elektrickém obvodu.

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam