Hlavní stránka Blog Opravujeme auto Co je třeba vědět o tlaku motorového oleje?

Co je třeba vědět o tlaku motorového oleje?

28. 12. 2023
|
Voton.cz autodíly
|

Tlak oleje hraje klíčovou roli v oblasti motorového oleje a údržby automobilů, označuje totiž tlak v mazacím systému motoru. Tento parametr je zásadní pro bezproblémové fungování vozidla, a jeho optimální úroveň je podstatně ovlivněna jak výběrem správného motorového oleje, tak včasnou údržbou. 

Tlak motorového oleje je síla, kterou vyvíjí motorový olej na stěny olejových kanálů a součásti motoru při cirkulaci oleje v rámci mazacího systému. Tento tlak je obvykle vytvářen čerpadlem motorového oleje, které pohání rotující nebo pístový mechanismus. Tlak oleje se měří v librách na čtvereční palec (PSI) nebo v kilopascalech (kPa). Ideální tlak oleje se může lišit v závislosti na značce a modelu vozidla, ale obecně platí, že tlak oleje by se měl pohybovat v rozmezí 20 až 60 PSI při provozní teplotě motoru. 

Tlak oleje je ovlivňován dalšími faktory, jako je viskozita použitého motorového oleje, stav olejového čerpadla, stav ložisek motoru a celkový stav motoru. Opotřebované olejové čerpadlo nemusí vytvářet dostatečný tlak, zatímco opotřebovaná ložiska motoru nemusí tlak udržet.
 

Jakou funkci v motoru má tlak oleje?

Tlak motorového oleje je nezbytný pro účinné mazání motoru. Olej promazává pohyblivé části motoru, jako jsou klikové a vačkové hřídele, písty a ložiska, což snižuje tření a zabraňuje jejich opotřebení. Aby se motorový olej dostal do všech potřebných míst, která je potřeba promazávat, je stlačován a cirkulován pomocí olejového čerpadla.

Motorový olej také pomáhá chladit motor tím, že při cirkulaci pohlcuje teplo z částí motoru a odvádí ho pryč, čímž pomáhá udržovat teplotu motoru v optimálním rozmezí. Při dostatečném tlaku může olej účinně odvádět teplo z motoru, což je důležité pro prevenci přehřívání.

Tlak motorového oleje určuje, jak efektivně se olej dostane ke všem částem motoru, zajišťuje potřebné mazání a snižuje tření mezi pohyblivými částmi. Když je motor spuštěn, čerpadlo motorového oleje začne pumpovat olej do olejových kanálů, kde vytváří tlak. Tento tlak pohání olej k různým mazacím místům v motoru, jako jsou ložiska, písty a vačkové hřídele. 

Tlak oleje není konstantní hodnota; mění se v závislosti na otáčkách motoru, teplotě a stavu oleje. Když je motor studený, je tlak oleje obvykle vyšší, protože olej je hustší. Jakmile se motor zahřeje, olej se zředí a tlak klesne. Optimální tlak motorového oleje zajišťuje, že mazací systém funguje efektivně a poskytuje potřebné mazání pro pohyblivé části motoru. Nedostatečný tlak by mohl vést k nedostatečnému mazání, což způsobuje opotřebení a přehřívání motoru.

Hustší olej (vyšší viskozita) může vytvářet větší tlak než olej řidší. Pokud je však olej příliš hustý, nemusí proudit tak volně, což může vést k tomu, že některá místa motoru nebudou dostatečně mazána. Nadměrný tlak může způsobit také nesprávnou funkci těsnění a další problémy v mazacím systému.
 

Ukazatel úrovně tlaku oleje

Většina vozidel je vybavena ukazatelem tlaku oleje nebo výstražnou kontrolkou, která indikuje úroveň tlaku oleje. Porozumění těmto ukazatelům vám pomůže sledovat tlak oleje a v případě potřeby přijmout příslušná opatření.
 

Výstražná kontrolka nízkého tlaku oleje

Výstražná kontrolka nízkého tlaku oleje, obvykle znázorněná symbolem olejničky, se rozsvítí na palubní desce, když tlak oleje klesne pod určitou úroveň. Pokud se tato kontrolka rozsvítí během jízdy, je nezbytné zastavit vozidlo, jakmile je to bezpečné, a zkontrolovat hladinu oleje. Jízda s nízkým tlakem oleje může způsobit vážné poškození motoru.

Pokud je hladina oleje v pořádku, může být nízký tlak oleje způsoben jinými příčinami, například vadným olejovým čerpadlem, ucpaným průchodem oleje nebo nesprávnou viskozitou oleje. V takových případech se doporučuje nechat vozidlo zkontrolovat kvalifikovaným mechanikem.


Čím se měří tlak motorového oleje?

Tlak motorového oleje se měří pomocí zařízení nazývaného tlakoměr motorového oleje. Tlakoměr je obvykle instalován v motorovém bloku nebo v jiné části mazacího systému motoru a slouží k monitorování tlaku oleje v reálném čase. Podle typu odlišujeme elektrický a mechanický tlakoměr.
 

Elektrický tlakoměr motorového oleje

Elektrický tlakoměr motorového oleje používá senzor nebo snímač tlaku oleje, který generuje elektrický signál v závislosti na tlaku oleje. Tento signál je pak převeden na číselnou hodnotu, která je zobrazena na měřiči tlaku oleje na palubní desce vozidla. 

Senzory tlaku oleje jsou často používány v novějších vozidlech, protože umožňují snadnější integraci s palubním počítačem a dalšími systémy monitorování. Elektrické tlakoměry mohou poskytovat přesnější digitální informace o tlaku oleje a jsou obvykle součástí palubní desky nebo informačního panelu vozidla.
 

Mechanický tlakoměr motorového oleje

Mechanický tlakoměr využívá fyzického ukazatele nebo jehly, která se pohybuje v závislosti na tlaku oleje. Tento typ tlakoměru obvykle vyžaduje fyzické spojení s místem v motoru, kde je tlak měřen. 

 

Co znamená, že tlak motorového oleje je vysoký?

Vysoký tlak motorového oleje může být známkou několika potenciálních problémů v mazacím systému vozidla. Zde jsou možné příčiny a co vysoký tlak motorového oleje obvykle znamená:

  • Zablokovaný olejový filtr: Zablokovaný nebo ucpaný olejový filtr může způsobit zvýšení tlaku, protože omezuje průtok oleje.
  • Přeplněný motorový olej: Přeplnění motoru olejem může vést k vysokému tlaku. Přebytečný olej může být následkem chybného servisu nebo vlivu externích faktorů.
  • Defektní regulátor tlaku oleje: Regulátor tlaku oleje může být poškozený nebo nefunkční, což může způsobit nadměrný tlak.
  • Problémy s čerpadlem motorového oleje: Chyby v čerpadle motorového oleje mohou způsobit nesprávný průtok oleje a zvýšit tlak.
  • Špatné viskozitní vlastnosti oleje: Používání nevhodného nebo špatného motorového oleje s nevhodnými viskozitními vlastnostmi může způsobit vysoký tlak.
  • Problémy s těsněními nebo ventily: Poruchy těsnění nebo ventily mohou vést k omezení průtoku oleje a zvýšení tlaku.
  • Blokování mazacích kanálů: Blokace mazacích kanálů nebo trubic může způsobit zvýšení tlaku, protože olej nemůže proudit volně.

Vysoký tlak motorového oleje může způsobit různé problémy, včetně možného poškození těsnění, obtížného ovládání ventilů a nadměrného zahřívání oleje. Pokud je indikátor tlaku oleje na palubní desce vozidla nebo další kontrolky signalizují vysoký tlak, je vhodné neprodleně přijmout opatření:

  • Okamžitě snižte otáčky motoru: Při vysokém tlaku motorového oleje snižte otáčky motoru nebo zastavte motor.
  • Zkontrolujte olejový filtr: Zkontrolujte, zda je olejový filtr čistý a nepřehnaně zanesený.
  • Ověřte úroveň oleje: Zkontrolujte úroveň motorového oleje a případně ho vypusťte na správnou úroveň.
  • Odeberte vozidlo do servisu: Vysoký tlak motorového oleje by měl být předmětem další diagnostiky a opravy odborníkem na automobily.

Nedostatek opatření při vysokém tlaku motorového oleje může mít za následek závažné poškození motoru a dalších komponent mazacího systému.

 

Co znamená, že tlak motorového oleje je nízký?

Nízký tlak motorového oleje může být znakem několika potenciálních problémů, které by měly být brány vážně, protože nedostatečný tlak oleje může vést k poškození motoru. Zde jsou možné příčiny a co nízký tlak motorového oleje obvykle znamená:

  • Nedostatečná hladina oleje: Jednou z nejčastějších příčin nízkého tlaku oleje je nedostatečná hladina motorového oleje. Pokud je hladina oleje pod minimální úrovní, čerpadlo motorového oleje nemůže nasávat dostatečné množství oleje k vytvoření potřebného tlaku.
  • Opotřebení čerpadla motorového oleje: Čerpadlo motorového oleje může být opotřebované nebo poškozené, což omezuje jeho schopnost vytvářet dostatečný tlak.
  • Problémy s těsněními: Poruchy těsnění nebo utržení těsnění mohou způsobit únik oleje a snížení tlaku.
  • Opotřebení ložisek: Opotřebení ložisek nebo dalších pohyblivých částí motoru může vést k ztrátě tlaku oleje.
  • Zablokovaný olejový filtr: Zablokovaný olejový filtr může omezit průtok oleje a snížit tlak.
  • Špatný senzor tlaku oleje: Senzor tlaku oleje může být poškozený nebo nesprávně fungovat, což způsobuje falešné čtení.

Pokud indikátor tlaku oleje na palubní desce ukazuje nízký tlak, měli byste ihned přijmout opatření:

  • Okamžitě zastavte motor: Zastavte vozidlo a motor co nejdříve, abyste minimalizovali možné škody na motoru.
  • Zkontrolujte hladinu oleje: Ověřte, zda je hladina oleje dostatečná. Případně doplňte olej podle doporučení výrobce.
  • Ověřte vizuálně možné úniky oleje: Pokud je to bezpečné, zkontrolujte motorový prostor na případné úniky oleje.
  • Odeberte vozidlo do servisu: I když se zdá, že problém s tlakem oleje byl dočasný, je stále nezbytné nechat vozidlo důkladně zkontrolovat a případně opravit odborníky na automobily.

Nízký tlak motorového oleje je závažným problémem, a proto by měl být co nejrychleji vyřešen, aby se zabránilo vážnějším poškozením motoru.
 

Jak tlak oleje souvisí s volbou typu motorového oleje?

Volba správného typu motorového oleje může ovlivnit tlak oleje a celkovou účinnost mazacího systému. 

Viskozita oleje, tj. jeho hustota při určité teplotě, hraje klíčovou roli v tlaku motorového oleje. Motorový olej s nízkou viskozitou (například 0W-20) může poskytovat rychlejší průtok a snižovat tlak, zatímco olej s vyšší viskozitou (například 10W-40) může poskytovat vyšší tlak, ale může vyžadovat více času na dosažení optimálního průtoku.

Jak teplotní rozsahy viskozity souvisí s tlakem oleje?

Moderní motorové oleje mají poměr jednotlivých složek přizpůsobený na různé teplotní podmínky. Oleje označené dvěma čísly (např. 5W-30) mají širší teplotní rozsah viskozity, což umožňuje rychlejší průtok při nízkých teplotách a dostatečnou tloušťku při vysokých teplotách. To může být důležité pro udržení konzistence tlaku motorového oleje v různých podmínkách.

Jak přípustný tlak výrobcem souvisí s tlakem oleje?

Výrobci automobilů obvykle specifikují doporučené viskozity a tlakové rozsahy pro motorový olej pro své motory. Dodržování těchto doporučení je důležité pro optimální výkon motoru a dlouhou životnost.

Jak normy API a ACEA pro motorové oleje souvisejí s tlakem oleje?

Normy, jako jsou normy API (American Petroleum Institute) a ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles), stanovují požadavky na výkon motorových olejů. Motorové oleje, které splňují tyto normy, jsou formulovány tak, aby poskytovaly správný tlak a mazání pro moderní motory.

Jak typ motoru a jeho konstrukce souvisí s tlakem oleje?

Různé motory (benzinové, dieselové, turbodmychadla) mohou vyžadovat specifický typ motorového oleje. Speciální požadavky mohou být stanoveny pro motory s vysokým výkonem nebo novými technologiemi, což může ovlivnit tlak oleje.

Jak tribodiagnostika souvisí s tlakem oleje?

Tribodiagnostika se v kontextu automobilového odvětví zabývá zejména analýzou motorových, převodových olejů a jiných maziv a analýzou olejových systémů v automobilech. Na základě sledování degradace maziv, kontaminace oleje a opotřebení dílů komponent automobilu se tribodiagnostika týká odhalování problémů s motorem, včetně vlivu olejů na tlak v motoru, elektronikou nebo jinými částmi vozidla.
 

 

Jak souvisí tlak motorového oleje s olejovým filtrem?

Tlak motorového oleje a olejový filtr jsou dvě důležité komponenty mazacího systému vozidla, a spolu mají klíčový vliv na správné mazání a chlazení motoru. 

Olejový filtr je zodpovědný za záchyt nečistot a škodlivých částic, které mohou být přítomny v motorovém oleji. To zabraňuje, aby tyto nečistoty cirkulovaly v mazacím systému a způsobovaly opotřebení pohyblivých částí motoru. Čím více je olejový filtr zanesený nečistotami, tím více se zvyšuje odpor průtoku oleje skrze filtr. To může způsobit pokles tlaku motorového oleje, protože čerpadlo motorového oleje musí překonat větší odpor, aby vytvořilo potřebný tlak.

Čistý olejový filtr umožňuje snadnější průtok oleje skrze mazací systém. Správný průtok oleje je klíčový pro udržení optimálního tlaku. Pokud je filtr zanesený nečistotami, může omezit průtok oleje a způsobit nízký tlak.

 

Lze tlak oleje ovlivnit stylem jízdy?

Ano, způsob jízdy může ovlivnit stav motorového oleje a celkový výkon mazacího systému vozidla.

Dlouhé období krátkých jízd nebo časté startování a zastavování motoru může způsobit, že motor nedosáhne optimální teploty. Při nízkých teplotách se olej méně efektivně rozbíhá a nemusí dosáhnout optimální viskozity pro správné mazání.

Jízda na krátké vzdálenosti, při které motor nemá dostatek času dosáhnout optimální pracovní teploty, může způsobit hromadění kondenzátu a palivových zbytků v motorovém oleji. To může vést k "zředění" oleje a snížení jeho účinnosti.

Časté zvyšování otáček motoru a agresivní jízda mohou způsobit zvýšené tření a teplotu v motoru, což může ovlivnit viskozitu oleje a jeho schopnost efektivně mazat pohyblivé části.

Přetížení vozidla nebo jízda v extrémních podmínkách, například vysoké teploty, může zvýšit zátěž na motor a mazací systém, což může vyžadovat vyšší odolnost a účinnost od motorového oleje.

Časté a náhlé změny rychlosti, zejména při vysokých otáčkách, mohou způsobit zvýšený tlak a tření v motoru, což může mít vliv na olej.
 

Jak souvisí tlak oleje s viskozitou motorového oleje?

Tlak oleje a viskozita motorového oleje jsou dvě klíčové vlastnosti, které mají zásadní vliv na správné mazání a chlazení motoru. Jejich vzájemný vztah odráží, jakým způsobem olej působí v různých podmínkách a jak může být účinný při mazání pohyblivých částí motoru.

Vztah mezi tlakem oleje v motoru a viskozitou

Viskozita motorového oleje je jeho schopnost odolávat toku nebo průtoku. Oleje s vyšší viskozitou mají tendenci vytvářet vyšší odpor, což může zvýšit tlak v mazacím systému. Tlakový rozdíl vytváří sílu, která pohání průtok oleje do mazacího systému a umožňuje oleji dosáhnout všech potřebných míst v motoru. Vysoký tlak je obzvláště důležitý při vysokých otáčkách nebo při velké zátěži.

Výrobci motorových olejů se snaží vyvíjet oleje s optimální viskozitou pro daný motor a jeho provozní podmínky. Správná viskozita pomáhá udržovat správný tlak v mazacím systému při různých teplotách a podmínkách jízdy.
 

Vliv teploty na viskozitu motorového oleje

Teplota má vliv na viskozitu motorového oleje. Při nízkých teplotách (například při studeném startu) může být olej viskózní a odpor průtoku může být vyšší, což může dočasně snížit tlak. Naopak při vysokých teplotách se olej zahřeje a jeho viskozita klesá, což může umožnit snadnější průtok a potenciálně snížit tlak.

 

Význam rovnoměrného tlaku oleje v motoru

Rovnoměrný tlak oleje je klíčový pro zajištění, že olej dostane do všech částí motoru, poskytne potřebné mazání a sníží tření mezi pohyblivými částmi. Optimální viskozita motorového oleje pomáhá udržovat rovnoměrný tlak v různých podmínkách.
 

 

Jak na tlak oleje působí poškozené olejové čerpadlo?

Poškozené olejové čerpadlo může mít zásadní negativní dopad na tlak motorového oleje a celkové mazání motoru. Olejové čerpadlo je zodpovědné za nasávání a tlačení oleje do mazacího systému motoru, a když je narušeno, může to vést k nízkému tlaku nebo dokonce k úplnému selhání mazání. Zde jsou některé způsoby, jak poškozené olejové čerpadlo může ovlivnit tlak oleje:

  • Snížení tlaku: Poškozené olejové čerpadlo může být neschopné generovat dostatečný tlak pro efektivní mazání motoru. To může způsobit, že tlak oleje klesne pod doporučené hodnoty, což vede k nedostatečnému mazání pohyblivých částí motoru.
  • Nerovnoměrný tlak: Poškozené čerpadlo může generovat nerovnoměrný tlak oleje, což znamená, že některé části motoru mohou dostávat více oleje než jiné. To může vést k nesprávnému mazání a zvýšenému riziku opotřebení nebo poškození.
  • Únik oleje: Poškozené těsnění nebo nesprávně fungující olejové čerpadlo může způsobit únik oleje. Tento únik může mít za následek pokles tlaku oleje, protože část oleje uniká místo toho, aby byla tlačena do mazacího systému.
  • Ztráta účinnosti: Poškozené čerpadlo může ztratit svou účinnost v důsledku opotřebení ložisek, selhání těsnění nebo mechanických problémů. To může snížit objem oleje, který čerpadlo může pohánět, a tím snížit tlak oleje.
  • Přehřívání motoru: Nedostatečný tlak oleje může také způsobit přehřívání motoru, protože olej hraje klíčovou roli při chlazení pohyblivých částí motoru. Když tlak klesne, může dojít k nedostatečnému chlazení a zvýšení teploty motoru.
 

 

Jak utěsnit motor, aby se předešlo nízkému tlaku motorového oleje?

Pro utěsnění motoru a prevenci nízkého tlaku motorového oleje je nezbytná pravidelná údržba a správná péče o mazací systém. Pravidelně měňte motorový olej a olejový filtr dle výrobce, dbáte na správnou viskozitu a kvalitu oleje. Monitorujte stav olejového čerpadla, těsnění a ventilů, a provedte opravy při zjištěných únicích oleje. Dodržujte doporučené servisní intervaly a při nízkém tlaku vyhledejte odbornou diagnostiku a opravu. Preventivní opatření a pravidelný dozor nad stavem motoru jsou klíčové pro minimalizaci rizika nízkého tlaku motorového oleje a pro zajištění dlouhé a bezproblémové životnosti motoru.

 

Jaký je rozdíl mezi měřením tlaku motorového oleje a mezi měřením komprese?

Měření tlaku motorového oleje a měření komprese jsou dvě odlišné diagnostické postupy, které poskytují informace o stavu motoru, ale zaměřují se na různé aspekty jeho fungování.

Měření tlaku motorového oleje

  • Cíl: Tlak motorového oleje se měří k posouzení účinnosti mazacího systému motoru a zajistění dostatečného mazání pohyblivých částí.
  • Postup: Měření se obvykle provádí pomocí manometru, který se připojuje k určenému místu v mazacím systému, například na místě, kde je šroub odstraněn z otvoru olejové náplně nebo na speciálním portu.
  • Výsledek: Výsledek poskytuje informace o tlaku oleje v librách na čtvereční palec (PSI) nebo kilopascalech (kPa). Ideální úrovně tlaku oleje se mohou lišit v závislosti na značce, modelu a provozních podmínkách vozidla.

Měření komprese

  • Cíl: Měření komprese se zaměřuje na hodnoty tlaku vzduchu ve válcích motoru a posuzuje integritu těsnění válců a ventilového mechanismu.
  • Postup: Postup obvykle zahrnuje odstranění zapalovacích svíček, nasazení kompresního měřidla na otvor svíčky a následné otáčení klikového hřídele, aby se vytvořil tlak v válcích.
  • Výsledek: Výsledek poskytuje informace o tlaku komprese v každém válci. Abnormálně nízké hodnoty mohou indikovat problémy s těsněním válce, ventily nebo písty.

Rozdíly mezi měřením tlaku motorového oleje a měřením komprese

  • Zaměření: Tlak motorového oleje se zaměřuje na stav mazacího systému a mazání motoru, zatímco měření komprese posuzuje stav těsnění válce a ventilového mechanismu.
  • Postup měření: Pro měření tlaku oleje se používá manometr v mazacím systému, zatímco pro měření komprese se používá kompresní měřidlo v otvoru svíčky.
  • Informace: Tlak oleje poskytuje informace o mazání, zatímco měření komprese dává informace o stavu válce a těsnění ventilů.

Oba tyto diagnostické postupy jsou užitečné při posuzování celkového stavu motoru, a často se používají v rámci údržby nebo diagnostiky motorových problémů.

Autor článku
Voton.cz autodíly
Voton.cz je český e-shop s autodíly. Voton.cz prodává náhradní díly na všechna osobní auta, dodávky a jiná motorová vozidla užívaná v České republice. Voton.cz dodává autodíly, potřeby pro automechaniky a doplňkové zboží pro motoristy do celé ČR, Kam